Här i trakten finns nog ingen ätbar svamp alls, men tillbehören växer till sig. På de stora Rocoto-plantorna (Capsicum pubescens från Anderna i Bolivia/Peru) som fick flytta ut när de värsta frosterna upphört och löven på björkarna ovanför nått skyddande dimensioner, börjar nu frukterna mogna. De största är c. 6 cm långa och blir inte större - men “mognare”! Bild 1 visar frukter, en snart ätfärdig. Starka, goda! De som provat vet!Bild 2 visar resultatet av ett måhända banbrytande “försök” att efterlikna en speciell verklighet! I maj/juni hade det återigen/som vanligt grott en massa paprikafrön i en kompostbehållare - en sån där isolerad med snönalle på - och äntligen, efter flera år så sa det ‘klick’!
Jag fyllde några krukor med jord, petade ner ett antal frön av egen produktion, vattnade och ställde ner krukorna i kompostbehållaren/klimatkammaren. (Rocotofröna kan ibland vara svåra att lura till groning). Småningom grönskade krukorna och togs efter några dagar upp till friska luften!
Och nu är det dags för första omskolningen. “Detta skall hädanefter blifva min musik!”
Groningskammartipset kan nog användas också för andra “svåra” fröer.
Bild 3 visar en annan favoritkrydda, blommorna c. 4-5 mm, bilden betydligt mindre skarp än smaken! Vill nån gissa, så kan jag hjälpa till med att det är en vintergrön liten buske med oförtjänt gott rykte som afrodisiakum…;))
Japp jan jag ser nu att jag var lite snabb med svaret, kollade bara in blomman lite snabbat och likheten är där men det var slarvigt av mig att inte se att det är en Saturéja och eftersom du säger övervintrar så är det antagligen montana. Har jag fel nu så får jag krupp:)
Du slipper få krupp! Jag gillar vinterkyndeln “skarpt” och har odlat några plantor i många år. I midsomras såg vi en vacker massplantering på en kyrkogård, på en kontemplationskulle, med andra små medlemmar av kryddfamiljen. Den senaste vintern klarade plantorna sig ovanligt bra - liksom andra buskar gjorde, buddlejorna t.ex.
Jag har inte så mycket i trädgården men det jag har är nästan uteslutande kryddväxter och lite Medelhavsväxter, fikon, oliver, vin och rosmarin. Det finns oxå ett mullbärsträd som tar sig bra men som av någon anledning har väldigt små bär men jättegoda och så det vanliga jordgubbar, amerikanska blåbär, smultron, thaiberry och krusbär. Jag har tyvärr inte plats för någon fjärilsbuske även om det borde finnas det, de blir väldigt stora här då de oftast inte vissnar ner på vintern, grannens har en som säkert är 3 meter hör och tar minst 10 kvadrat meter i anspråk men häftigt är det med alla fjärilar som besöker den vid fint väder. Nu har det regnat varje dag nästan i 2 veckor, inte bra för affärerna men förhoppningsvis bra för svampen. Min Libanesiske polare gör en finhackad röra av kyndel som äts till det mesta, gott.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.