0 845 visningar

20 svar

Lömsk flugsvamp i djupaste barrskogen?

Janne J

21 jul 2008 kl. 07:59

Hej!

Som nybörjare i svampdjungeln blev jag aningens förvånad då jag såg något som måste vara lömsk flugsvamp då jag var ute i Värmland och plockade svamp. Det stämmer inte riktigt med beskrivningen i svampböckerna då jag hittade den i rejält mörk barrskog. Tyvärr hade jag ingen kamera med, men är det så att den växer även under dessa förhållanden?

0

"JAS" Helsingborg

21 jul 2008 kl. 08:17

Den borde inte växa där i den regionen överhuvudet taget. Men man vet aldrig med svamp, du borde nog haft en bild eller en ordentlig beskrivning av den. Du får se om någon * kan hjälpa dig.

0

Jan A, Uppsala

21 jul 2008 kl. 09:53

Det som står i svampböckerna är ofta långt ifrån hela sanningen. Själv har jag på utställningar i Uppsala under många år visat upp lömsk flugsvamp, hämtad från lokaler som inte alls är några ädellövlundar utan i Jumkils s:n en nästan årlig förekomst i granskog med allehanda lövinslag (ek, hassel m.m.) och ännu värre, två lokaler i Börje s:n där den återkommande växer tills. med främst tegelkremla i lavmattan i rätt så ren tallskog, dock med olika löv, även ek, här och där och i fuktigare partier.  Jag har faktiskt funderat på om den lömska kan slå sig ihop med tegelkremlemycelet/mykorrhizan…
Jag har INTE rapporterat detta till Artportalen eller annorstädes och är ingen *!

0

Mattias Andersson

21 jul 2008 kl. 10:51

Jag förhåller mig lite skeptisk till uppgiften. Det finns ingen lömsk flugsvamp rapporterad i år i Artportalen, inte ens från södra Sverige. Den har ganska höga krav på mullrik jord och den är dessutom värmekrävande.

0

Bo E

21 jul 2008 kl. 16:48

Jag rapporeterade en lömsk flugsvamp på guiden för nån månad sedan.

Den växte i mullrik björkskog, med mycket gräs och inslag av berghällar på mark som varit militärt övningsområde, kanske tidigare betesmark.
Det verkar som fukten går ned i sänkorna mellan hällarna och det kan förklarta att det kom upp en svamp tidigt trots torrperioden som varit då.

0

Mattias Andersson

21 jul 2008 kl. 18:26

Jag är fortfarande inte övertygad. Lömsk flugsvamp har inte rapporterats från Värmland i Artportalen överhuvudtaget, och i hela Sverige har lömsk flugsvamp bara rapporterats en gång före mitten av juli sedan 1980.

0

klas jaederfeldt

21 jul 2008 kl. 19:37

men Mattias man kan väl hitta Lömsk flugsvamp utan att krångla in fynden i Artportalen,själv har jag 4 ställen som den är ständigt återkommande på, Mina svampar lämmnar jag till ett herbarium där man kan kolla uppgiften, och se att det är rätt svamp som man vill rapportera

0

Mattias Andersson

21 jul 2008 kl. 20:03

Det bästa vore förstås om alla herbariefynd också gjordes tillgängliga på nätet. På riksmuseets egen hemsida finns 8 herbariefynd av lömsk flugsvamp, på fungusinfo finns 30 herbriefynd av lömsk flugsvamp från Stockholm, inget fynd tidigare än 1 augusti. Ett hästjobb naturligtvis att få in alla herbariefynd elektroniskt, men det skulle onekligen vara användbart. Klas, du som är en flitig fältmänniska, vilket är ditt tidigaste fynd av lömsk flugsvamp?

0

klas jaederfeldt

21 jul 2008 kl. 20:31

tidigast aug/sep och alltid i lövskog.
men svampen är mycket vanligare i skåne än hos oss i sthlm

och jag tvivlar oxå på att den finns i barrskog, därför är det viktigt att beläggsex, bevaras på ett herbarium, där dom kan kollas, inte bara rapportera in till Artportalen. Väntar bara på första fyndet av Fjällsopp från Kebenikajse

0

klas jaederfeldt

21 jul 2008 kl. 20:44

och för att återgå till Riksmuseets dataförda fynd, Dessa är oftast utan värde ,eftersom tjejerna som skriver in uppgifterna knappt vet hur kantarell ser ut, och bara skriver av etiketterna, men efterson det är ett allmänt herbarium så kan vem som helst beställa tid att komma did och själv kolla svamparna

0

klas jaederfeldt

21 jul 2008 kl. 21:09

Riksmuseets 8 fynd är riktiga

0

Michael Krikorev

21 jul 2008 kl. 21:46

Enda gången jag funnit lömsk flugsvamp i barrskog är på Gotland tillsammans med bl a mörk svavelmusseron (Tricholoma bufonium). Det fanns till synes inget lövträd i närheten, men det kanske har funnits där tidigare.

Det finns endast 2 fynd av lömsk flugsvamp från Botkyrka sedan 40-talet och de var funna med ek i slänten bakom Jaktslottet vid ICA-maxi (14 sept 1994) samt i lövskogsbranten bakom Alby gård (6 aug 2000).

Jag tvivlar också på att den lömska flugsvampen skulle förekomma med björk eller i barrskog på fastlandet. Har aldrig sett något sådant.

0

Janne J

22 jul 2008 kl. 12:10

Tack för alla svar. Synd att jag inte fick med mig kameran. Sammanfattningsvis verkar det ändå vara ganska osannolikt?

MVH, Jan J

0

Irene A

23 jul 2008 kl. 18:51

Ansluter mig till övriga skeptiker!
En gång i tiden rapporterades lömsk flugsvamp från Säter i Dalarna, och jag tvivlade då också. I samma trakter har det däremot förekommit fynd av en olivgrönt färgad kamskivling, som den möjligen kan ha förväxlats med.

Annars är nog mörkringad flugsvamp den troligaste förväxlingsarten i barrskog tidigt på säsongen.

0

Lömsk flugsvamp!

Elisabeth jansson

23 jul 2008 kl. 22:30

Hej!
Här var ett tidigt fynd av lömsk flugsvamp juli 2000. Aftonbladet länk nedan hoppas det fungerar goggla annars på svampens namn och bilder.
Jag har bara sett denna svampen en gång och den var plockad i Skövdetrakten där även den vita varianten av den är funnen.
28 augusti 2005 se bilder

wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0007/24/tyskar.jpg

Lömsk flugsvamp och den vita varianten

0

Elisabeth

klas jaederfeldt

23 jul 2008 kl. 23:08

vilken av de 2 personerna är den lömska flugsvampen :-)

0

Elisabeth

Enelie, Linköping

23 jul 2008 kl. 23:47

I länkens namn så verkat det vara “tyskar” som är det lömska;)
Eller…?;)

0

Lömsk flugsvamp!

Enelie, Linköping

23 jul 2008 kl. 23:48

Tack för bilderna Elisabeth!
Det är alltid intressant att få se fynd som man inte själv har stött på.

0

Lömsk flugsvamp!

Elisabeth jansson

24 jul 2008 kl. 10:26

TRAUMA Holm Biedermann och Renate Colditz förgiftades båda efter att ha förväxlat lömsk flugsvamp och champinjon. Efter mer än ett dygn på sjukhus mår nu paret bra och fortsätter sin semester.
Foto: PUTTE MERKERT
De förgiftades av svamparna
Turister nära dö av lömsk flugsvamp
Den tyske turisten förväxlade lömsk flugsvamp med en champinjon.
  Semestern slutade på Jönköpings intensivvårdsavdelning.
  – Det kändes som att plötsligt ha två promille alkohol i kroppen, säger Holm Biedermann som tackar sjukhuspersonalen för att han lever.
Lömsk flugsvamp (Amanita phalloides)
Den svamp som dödat flest människor på kontinenten. Växer från sensommar till sen höst från södra Sverige upp till Mälardalen.
Kännetecken:
Hattfärgen kan variera från vanligen grönaktig ton med mörkare trådar från hattens mitt till helt vita.
Ringen, som ofta är söndertrasad, sitter högt upp. Resterna hänger vid hattkanten.
Foten har oregelbundna mörka band.
Lukten är kvalmig och obehaglig.
Gift:
Samma verkan som vit flugsvamp, som är den svamp som dödat flest svenskar. Giftverkan orsakas av så kallade amatoxiner som stör cellernas äggvitesyntes och kan leda till cellskada eller celldöd. Oftast drabbas njurarna, levern och mag-tarm-kanalen.
De flesta som insjuknar klarar sig om de snabbt får sjukhusvård.
(Fakta: Nya svampboken) 
  Det tyska paret hade kommit till campingen i småländska Gränna för att njuta av den svenska sommaren – och den rika svampsäsongen.
  Holm Biedermann anser sig själv vara svampkännare och förklarar att han gick ordentligt till väga när han valde svamparna.
  Vid lunchtid i lördags åt han tillsammans med sin hustru Renate Colditz vad de trodde var champinjoner.

”Plötsligt blev jag yr”
  – Jag kände ingenting förrän vi åkte in till Gränna för att handla. Plötsligt kände jag mig yr och illamående, säger mannen.
  Räddningstjänsten körde paret i ilfart till Jönköpings lasarett för magpumpning på intensivvårdsavdelningen.
  Kvinnans skador var lindrigare men enligt polisen var mannens tillstånd ännu i går morse mycket kritiskt.
  Först på eftermiddagen var faran över.
  Den utsända polispatrullen hittade rester av svamparna som kunde identifieras.
  Lömsk flugsvamp är tillsammans med spindelskivlingar och vit flygsvamp några av de giftigaste svamparna som finns i Sverige.

”Mest lömsk av alla svampar”
  Enligt Olle Persson, svampexpert som skrivit flera böcker i ämnet, är det kanske den mest lömska av alla.
  – Det tar lång tid innan den förgiftade känner några symptom. När de kommer gäller det att koppla det till svampen man ätit och sedan få vård så fort som möjligt.
  Svampexperten menar att gamla tiders svampkunskaper helt gått förlorade.
  – Vi är ganska dåliga på svampar i Sverige, säger han.
  Det tyska paret valde i går att fortsätta sin semester i Sverige trots olyckan.
  – Det blev en traumatisk semester för dem. Man måste verkligen ha ordentliga svampbilder i färg innan man äter det man plockat, säger Göran Gunnarsson vid polisen i Jönköping.

Britt Peruzzi

Svampfakta
Det finns omkring 3 500 svampsorter i Sverige.
Av dem är drygt 100 matsvampar.
Drygt 60 sorter är giftiga.
Fem arter är dödligt giftiga.
Giftinformationscentralen fick 1 014 förfrågningar om giftsvampar och eventuella förgiftningar under 1999. Svampar stod för två procent av alla giftlarm.

24 juli år 2000
Artikel från Aftonbladet

0

Mattias Andersson

24 jul 2008 kl. 19:05

Bara en kommentar….Lustigt att polisen nämner bra färgbilder. Idag har just färgbilder verkligen fått ett lyft. Svampguiden är ju ett lysande exempel på att kunna få svar om man är osäker på en svampbestämning med hjälp av en färgbild. Idag finns mycket bra färgbilder i de flesta svampböcker på lömsk flugsvamp. Jämför på 70-talet då det saknades vettiga färgbilder överhuvudtaget. Då var det svårt med svampidentifieringar. Där har det onekligen gått framåt….

0

Hampus 9 år

2 sep 2009 kl. 20:14

har sett lömsk flugsvamp(Amanita phalloides) under tall i närheten av rödbrun stensopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone