Det mest högljudda åskvädret på många år lamslog datorarbetet under en del av dagen. Tyvärr får jag säga som gumman som klippte grisen: “Mycket oväsen för lite ull”. Det blev 11 mm som kanske räcker till några kantareller, såna där lysande gula?
Jag vågar väl knappt nämna mina regnmängder. I juni 98 mm och hittills i juli 158 mm.
Detta ser mycket ut, men eftersom vi här på västsidan av sydsvenska höglandet ligger i ett avrinningsområde och att vi dessutom hade extrem torka i början av sommaren har vi INTE fått mycket svamp så här långt.
Ifjol hade vi rekordregnmängder, men det hjälpte inte i svampmängd. Värmen var det heller inget fel på.
På tal om var svampar “ska” uppträda. Här har jag fått verifierade flera arter som är sällsynta här. Den roligaste var gråvit kremla. Den ska väl verkligen inte finnas här i västra Götalands sura barrskogar?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.