Jag och min pojkvän var och plockade svamp i dag. Vi är båda nybörjare i svampskogen och när vi hittade en konstig svamp på ett omkullfallet träd så plockade vi den. Vi kom fram till att det var koralltaggsvamp och hittade en sida på internet där det stod att den var en god steksvamp och att den var sällsynt och helst inte skulle plockas. Det kunde inte hjälpas när vi redan hade plockat den, så vi stekte lite av svampen och åt den. Den var god. Sedan sökte jag mer info om svampen och då hittade jag en engelsk sida där det stod att vissa arter av taggsvamp har dödlig effekt inom några timmar… Gissa om jag blev skraj :D Min pojkvän måste ringa till giftcentralen och fråga om svampen var giftig, vilket den till all lycka inte var!
Koralltaggsvampen är inte giftig men berömd. Det sägs nämligen om svamparnas motsvarighet till Carl von Linné - Elias Fries, att när han som barn var ute i skogen med sin mamma och såg denna svamp utbrast: “O, mor, kan svamparna bli så vackra, då vill jag ägna mitt liv åt dem!
Problemet är väl även att man kan vara 100% säker att man hittat rätt men i en annan bok eller typ 20 år senare läser man att det man ätit var väldigt onyttigt.
Vanlig pluggskivling är ett praktexempel, tycker jag.
Tackar bara mitt öde att jag är frisk och kry idag , och det var säkert minst 30 år sedan jag åt dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.