0 391 visningar

37 svar

Dagens färgklick. Inte svamp.

Enelie, Linköping

22 jul 2008 kl. 14:27

En paus i gräsklippningen och ett foto på någon som har suttit på min veranda i flera dagar.

Jag tror att det är en Dagfjärilsmätare.

0

Tina Nordberg Kolsva

22 jul 2008 kl. 16:04

Vackert, tror på ditt förslag.

0

Jeanette P, Luleå

22 jul 2008 kl. 18:57

Oj vilken underbar färg!!

0

Mikael R

22 jul 2008 kl. 19:40

Vacker fjäril och fin bild.
Har själv inte stött på denna fjäril tidigare.

0

Maya K. I. Hörnefors

22 jul 2008 kl. 22:38

Var nere vid havet i förrgår och där fanns massor av små, små ljuslila fjärilar. Dom blev helt begeistrade av mina lilalackerade tånaglar.
Har tyvärr ingen bild på dom. Ingen av oss som var med på promenaden hade sett dom förut. Vad kan det vara för fjäril?

0

Jan A, Uppsala

22 jul 2008 kl. 22:45

Förmodligen den mycket sällsynta men sommartid något vanligare ‘tåskådaren’!

0

Enelie, Linköping

22 jul 2008 kl. 23:00

Eller kanske Tosteblåvinge. De lär kunna skifta mot violett men storleken är jag osäker på.
http://www.myra.nu/tosteblaving.html

0

Maya K. I. Hörnefors

22 jul 2008 kl. 23:12

Har varit inne och Googlat på¨fjärilar, men det finns ju “miljarder”. Men Tosteblåvinge är nog ganska nära. Jan A kanske har “rätt” svar på tåskådaren???

0

Enelie, Linköping

22 jul 2008 kl. 23:27

“Tåskådaren” är inte att leka med, har jag hört;))

Jag hittade 2 lila till:
Violett blå vinge
http://www.hakansandin.se/bilderfj/violett_blavinge_20060702_800.jpg

och

Hedblåvinge
http://www.hakansandin.se/bilderfj/hedblavinge2_20050703_800.jpg

0

Maya K. I. Hörnefors

22 jul 2008 kl. 23:40

Puktörneblåvinge är mest lik, får gå en sväng i morgon igen och kolla. Dom var jättevackra, och massor fanns det.

0

Enelie

Maya K. I. Hörnefors

22 jul 2008 kl. 23:54

Tack, Enelie för visat intresse. Älskar fjärilar. Har en tatuering på armen, en fantasifjäril, som är turkos, rosa och lila.

0

Jan A, Uppsala

23 jul 2008 kl. 08:11

Såg nu att du Maya K tycker att puktörneblåvinge är den som är mest lik. Den är mycket trolig, för den är dels den allra vanligaste vi har, dels kan precis nu den nykläckta andra generationen vara ute och flyga, då ofta naturligt nog “flockvis”. Men inte är den så “lila”! Men den kanske gillar lila naglar i brist på bättre - artfränder att roa sig med!

0

Geraldine Vällingby

23 jul 2008 kl. 11:51

Vacker bild!

0

Maya K. I. Hörnefors

23 jul 2008 kl. 12:46

Ok, om vi säger ljusblålila, så vi nog ganska nära. Tar en ny titt idag.

0

Mikael R

23 jul 2008 kl. 19:29

Visst är det trevligt med fjärilar. För några veckor sedan hittade jag denna pärlemorfjäril som jag fick till mypärlemorfjäril. Den uppträdde också nära en kärrkant där den satt på en åkervädd. På samma blomma satt också några ängsblombockar.

0

Jan A, Uppsala

23 jul 2008 kl. 19:39

Är inte den här en vacker färgklick, då?

0

Jan

klas jaederfeldt

23 jul 2008 kl. 20:51

en kock på Bornholm lär laga till dem

0

Vädd med bockar Järavallen 080720

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 21:10

Ännu en färgklick.

0

Klas

Jan A, Uppsal

23 jul 2008 kl. 21:51

Hörde Lotta Bromé tala om det på TV, tvivlar på smakligheten!
Ännu har vi klarat oss bra i år; kom just in efter att ha plockat hallon till en snar, traditionsenlig orgie i hallontårta. Inga sniglar uppe i hallonen i år, förra året var det riktigt slemmigt!

0

Gula

24 jul 2008 kl. 09:58

Det var magi, Enelie! :-) På hela sommaren har jag inte sett dom men efter att du la in bilden så satt den här hos oss!!! ;-)

0

Enelie, Linköping

25 jul 2008 kl. 22:31

Gula.
Den ska ju vara vanligt förkommande men jag har aldrig sett den tidigare.
Det kanske beror på att jag inte har varit intresserad tidigare.
Den var så vackert glänsande.

Mikael.
Jag kan inget om fjärilar men jag googlade på din och det verkar stämma bra med ditt förslag (myrpärlemorfjäril.)

Jan A.
Din färgklick är jag förskonad ifrån än så länge, tack och lov.

0

Tina Nordberg Kolsva

27 jul 2008 kl. 21:59

Jag har åxå fångat fjärilar.
Bild 1 en pärlemorfjäril av något slag.

Bild 2 var det värre med, det här flyet lyckas jag inte placera.Den behöver jag hjälp med.

0

Kompisar

Tina Nordberg Kolsva

27 jul 2008 kl. 22:20

som Gubben hittade på semestern.
Åxå de färgklickar.

0

Jan A, Uppsala

27 jul 2008 kl. 23:23

Tina, den första hette på min tid ‘stor pärlemorfjäril’ ; heter kanske ‘större’ nu! och den andra (har jag fått lära mig) är inget fly, ingen spinnare, utan tillhör en primitiv grupp som “då” hette rotätare. Detta är en ‘Kamsprötad rotfjäril’(Triodia sylvina).
Jag har alltid gillat rotätare!

Gubbens bärfisar är VACKRA! Gartulerar!

0

Totte Gbg

28 jul 2008 kl. 00:24

Oj vilka härliga bilder ni tagit:)
Jag såg två annorlunda nyckelpigor ute på ön häromdagen men vad det är vet jag inte, sådär kvalitet på bilderna, mobilkameran…..

0

Sofia, Skåne

28 jul 2008 kl. 01:26

Kan jag också få hjälp? Krabat nr 2 har det svettigt värre…

0

Tina Nordberg Kolsva

28 jul 2008 kl. 08:58

Tack för det Jan.Inte undra på att jag missade den när jag till stor del letade bland flyn.

0

Jan A, Uppsala

28 jul 2008 kl. 09:01

Nyckelpigor finns det mycket om på Internet, bl.a. på http://www.habitas.org.uk/ladybirds/ireland.html
På svenska finns en hel del att hitta via googling på  “nyckelpiga” och “Coccinella”

0

Jan A, Uppsala

28 jul 2008 kl. 09:43

Sofias “svettiga krabat” är en ‘ockragul rovmätare Crocallis elinguaria.  Jag vet inte varför den heter ROVmätare för larven käkar löv på allehanda träd, buskar och blåbär m.fl. bärris.

0

Kompisar

Tina Nordberg Kolsva

28 jul 2008 kl. 10:05

Det är en Acanthosoma haemorrhoidale Bredaxlad taggbärfis som gubben gullar med.

0

Kompisar

Mikael R

28 jul 2008 kl. 13:05

Kan inte detta med ROV komma av rova. Det finns ju kålfjäril och rovfjäril i släktet Píeris, Pieris brassicae (brassica=kål) resp Pieris rapae (rapa=rova).
Skulle rovfjärilen vara extra rovgirig? Nej,det är alltså växten ROVA. Det är kanske samma förhållande med rovmätarna?

0

Kompisar, Mikael R

Jan A, Uppsala

28 jul 2008 kl. 13:10

Tror du att jag och andra här inte vet att det finn såna som du nämner? Om du läser vad jag skrev inser du kanske något!

0

Rovmätare

Mikael R

28 jul 2008 kl. 14:46

Oj, jag kom visst fel.

0

Tina Nordberg Kolsva

28 jul 2008 kl. 17:51

Några färgklickar till.

0

Jan A, Uppsala

28 jul 2008 kl. 18:14

Snygga sländor Tina, den blå flicksländan kan vara svår om man inte “har” den, men din gubbes bredaxlade kompis är ändå bäst!

0

anithau

28 jul 2008 kl. 22:02

Ja, Tina!
Hur bär du dig åt. JAg är alldeles imponerad, herregud vilka bilder du tar.
Hur stora är sländorna i verkligheten.

Jag håller på och kämpar med att fota flugor som är 5 mm stora. Skitsvårt.

0

Tina Nordberg Kolsva

29 jul 2008 kl. 09:33

Den blodröda ängstrollsländan är ca 40-50 mm spännvidd, den blåa flicksländan lite mindre. Ganska stora alltså.

0

Enelie, Linköping

31 jul 2008 kl. 00:42

Jag tycker att ni har lyckats bra båda två.
En “5:mm´are” kan inte vara så lätt att fota.
Jag har försökt att fota stora Trollsländor här men de verkar att ha radarn inställd på mig. När jag är några meter ifrån så upptäcker de mig och flyger iväg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone