0 817 visningar

19 svar

kantareller prisinfo

trompette des mortes

23 jul 2008 kl. 13:24

250 kr kg för påstådda svenska kantareller på torget i dag.

0

Peter

23 jul 2008 kl. 22:40

Då sparade jag in en femtiolapp ungefär idag…

0

Enelie, Linköping

23 jul 2008 kl. 23:51

Aj då. Jag har inte lyckats spara något än på kantarellplock. Jag bidar min tid.

0

Geraldine Vällingby

24 jul 2008 kl. 12:39

169 kr, skylten förtäljde inte om något ursprungsland, torghandeln vid T-banan Brommaplan.

0

Robban

27 jul 2008 kl. 22:01

199 kr för Litauiska kantareller på
Hemköp. Och lådan var nästan slut, vansinnigt tycker jag.

0

Tina Nordberg Kolsva

27 jul 2008 kl. 22:03

179 kr/kg för kantareller från Estland ICA Lindesberg.

0

Mossning

27 jul 2008 kl. 23:36

Vad kan jag få för kantareller från Dalsland och var kan jag sälja dessa kantareller?

0

Robban

28 jul 2008 kl. 16:59

Ring till lokala restauranger det finns nog alltid någon som vill ha.

0

Bo Reyer

28 jul 2008 kl. 19:07

Vilken cynisk fråga! Jag har aldrig sålt, och kommer aldrig någonsin sälja en enda svamp! För mig är den största glädjen att kunna vistas i skogen och fortfarande kunna plocka bär och svamp. Även glädjen är att kunna dela med mig till äldre och handikappade medmänniskor som inte själva kan ta sig ut är viktig för mig.

0

Peter

28 jul 2008 kl. 19:16

Here we go again…

0

Mossning

28 jul 2008 kl. 19:43

Hej Bo, är det cyniskt att sälja jordgubbar, gurka, potatis, äpplen, etc, etc?

0

Bo R

Maric

28 jul 2008 kl. 19:54

Vad är det som är fel i att sälja?
För mig är oxå största glädjen att vandra i skogen och plocka svamp och bär.
Och jag har oxå delat med mig till ålderdomshem och liknande.
Men vissa år då det verkligen finns massor med svamp, varför ska jag inte kunna sälja av en del?
Jag tror grossister alt. restauranger uppskattar de svampplockare som kan dela med sig och betalar gärna för det oxå.

0

Ulla Persson,Skåne

28 jul 2008 kl. 19:55

Man sålde idag kantareller från Värmland utanför vår ICA-affär.250kr/kg. Man blev en hel del misstänksam,eftersom man har mycket info från detta forumet.De var kanske från Lettland, eller hur?

0

GretheF Skåne

28 jul 2008 kl. 20:25

Dom “kan” vara ompaketered i Sverige därav Svensk svamp

0

cicki T Belgien

28 jul 2008 kl. 21:10

Kantareller som kantareller. Med dagens transportmöjligheter spelar det väl ingen större roll om svampen kommer från Lettland, Värmland eller Kanada. Däremot är det falsk marknadsföring om man säljer “svensk” svamp som kommer från exvis Belgien.

0

Sussie

28 jul 2008 kl. 21:54

Har för mig att de tog 169.90:-/kg för kantareller från Litauen på Kvantum här i Hässleholm. Tråkigt att man inte hittar något själv just nu eftersom det är snustorrt i markerna häromkring i Skåne…

0

Jonnie

28 jul 2008 kl. 22:23

Tycker nästan att det syns om det är svamp från Litauen, kantarellerna ser ut som om man traskat runt med svampen i en centrifug ungefär, ovarsamt hanterad menar jag, rätt “sargad” i kanterna och torr, mer eller mindre luktlös, dessutom ofta rätt brandgul färg…..

är den däremot (till Bo Reyers stora förtret) närplockad, alltså miljövänligt helt rätt och “gud förbjude” såld av någon som tycker det är roligt..är den ofta friskt gul i färgen och man känner en angenäm doft av nyplockad kantarell… prova gärna att syna den där Litauiska “skiten” lite närmare så håller ni säkert med mej… t.o.m Bo Reyer håller nog med om det, som jag vet uppskattar fina råvaror,, men bara till sig själv då förstås..

0

Jonnie

Ulla Persson, Skåne

29 jul 2008 kl. 14:26

Jag håller vekligen med dig. Vi kollar alltid affärernas utbud och de som är österifrån är alltid dåliga. Stackars de som måste köpa sånt. Vi håller fortfarande på och plockar trots torkan.Mossan håller fukt ett tag till.Kanske regn på lördag.

0

r

29 jul 2008 kl. 16:52

Till min förfäran såg jag att dom
tar 249 kr/kg på Ica maxi O-hamn.
Torra tråkiga från baltikum.

0

Sussie

30 jul 2008 kl. 22:02

Håller också med Jonnie. De är torra, tråkiga, söndriga och ibland har affären sprayat dem med vatten så de ser katastrofala ut. Inte luktar de färskt heller (dristade mig till att bryta i sönder en på affären i dag). Nä, tacka vet jag färska svenska nyplockade kantareller….. Nu kan man bara hoppas på att det ska regna så man kan plocka lite GOD svamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone