Varför är alla så rädda för älgjägare? Om man tror att det är större risk att bli beskjuten av en jägare i skogen än att bli utsatt för en rattfyllerist på våra gator och vägar så tycker jag att varenda människa ska hålla sig borta från dessa dygnet runt, året runt! I skogen är du säkrare, jag lovar!
Den enda allvarliga olycka i älgskogen som jag känner till inträffade 1962 när min nära vän Elsa Silverstolpe-Johansson, numera omgift Silverstolpe-Jonsson blev beskjuten av en lomhörd älgjägare. När hon gick omkring i skogen och plockade trattkantareller ropade hon då och då: “jag är ingen älg, jag är ingen älg”! Ändå small det öronbedövande och Elsa kände plötsligt hur hela svampkorgen liksom försvann upp i atomer med innehåll och allt. När hon chockad men i övrigt oskadd på darrande ben sakta reste sig upp kom älgjägaren fram och betraktade förödelsen. Elsa frågade honom: “hörde du inte att jag ropade att jag inte är någon älg? Jägaren svarade: Jo, att du ropade hörde jag tydligt, men jag hörde inte vad det var som du gapade om!
Jasså, du säger det! Men jag håller mig iallafall borta ifrån skogen denna vecka. För några år sedan gjorde en hund ” ståndskall”(tror jag det heter) på mig och jag fick snällt vänta tills husse kom. Tycker själv inte att jag ser ut som en älg.
Men kanske i jykkens ögon ? Lena
Visst har jag hört det, men när man sitter med ett dödligt vapen i hand så måste man ha Psyke nog att reda ut det.
Om man på något vis ej har det så skall man inte sitta där med vapnet. Det finns allt för många i vårt avlånga land som absolut inte skulle få vapenlicens. Finns även dom som inte skulle få skaffa barn och det finns dom som inte borde få ha körkort.
Går att diskutera i all oändlighet på alla håll och kanter.
Ja du Bengt.
Tyvärr, så kan jag inte låta bli att svara på ditt inlägg eftersom detta tragiska hände i dag.
Klicka/kopiera nedansående länk
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0, 2789, 711363, 00.html
Pust.
Jag gör ett nytt försök, hela länken blev inte aktiverad i mitt tidigare inlägg. Om den inte blir det nu heller så kopiera alltsamans t.om.html.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0, 2789, 711363, 00.html
Nej det vill sig inte med dom däringa sista siffrorna i direktlänken.
Gör så här då i stället.
Gå till Aftonbladets hemsida:
http://www.aftonbladet.se/
när du är där så scrolla ner en bit på sidan till rubriken:
Man sköts till döds under älgjakt.
Jag har också läst om det tragiska som hände, men vet inte varför det gick så illa.
Ändå avskräcker det mig inte, jag tänker gå ut i skogen precis som vanligt. Lika lite som det avskräcker mig att köra bil varje dag fastän det sker dödsolyckor dagligen på våra vägar.
En annan sak är att jag personligen inte kan förstå glädjen i att döda en vacker, försvarslös och oskyldig älg i en natur där älgen är bostadsrättsinnehavare och människan är gäst…
I dag satt jag i en backe långt in i skogen och plockade trattkantareller när jag plötsligt hörde en hund som avgav vad jag uppfattade som ståndskall. Jag såg i mitt inre synen av en vettskrämd älg som snart brutalt skulle mördas av en “djurvän”. Mycket riktigt, det dröjde inte länge innan ett skott störde min “ett-med-naturen”-känsla och några minuter senare small det igen. Jag kan garantera att det inte var någon svampjägare som sköt hatten av en trattkantarell i alla fall.
Ledsen ända in i själen vandrade jag sakta mot bilen…
Hej Bengt !
Jag tänker och reagerar som du. Tycker, att det är vansinnigt med denna hetsjakt. Då försvarar sig jägarna med att det måste ” skjutas av”. De förstör skog för de penningstinna storbolagen !
Säkert finns det flera, kanske vettiga skal till att beståndet måste hållas inom vissa gränser. Men om man som jag , inte ens kan slå ihjäl en mygg eller meta för att det är synd om masken, känns älgjakten inte bra. Lena
Det man inte vet om, har man inte ont av, heter det ju (tills man får en salva av hagelbrakarn i röven).
Om man bortser från att det finns personer som sitter och skjuter en massa djur, oftast med nöje dessutom, så är nog de allra flesta glada över att det inte sker fler viltolyckor, att inte mer tamboskap blir angripna etc. För att inte tala om just skogsindustrin, som råkar vara en av sveriges största inkomstkällor, vilken drabbas ganska hårt redan nu av älgbete i vissa områden.
Och tänk om alla fick prova på att avliva och slakta ett djur, av vilket man annars bara plockar delar ur i köttdisken. Då skulle nog många få sig en tankeställare.
Summa summarum; ibland är det bättre att inte fundera för mycket.
Jag skulle plocka svamp på en vardagsförmiddag i slutet av oktober förra året. Jag parkerade bilen vid en av Uppsalas Naturreservat. Kommer man från Enköping, åker man vid första trafikljusen till höger en grusväg, över en gammal stenbro och parkerar vid skyltern “Naturreservat”.
På skylten står det att det är förbjuden att störa djur och skada de - eller nåt liknande. Jag avvek till vänster ca. 50 m och började klättra uppåt den branta stigningen. Där fanns de första trattissar. När jag var uppe gick jag 10 m och stirrar rakt in i en gevärspipa. Mannen i grönt sade inget ord till mig, la fingret på läppen och visade med armen vart jag skulle gå. Jag hörde hur han viskade i sin walkie-talkie nåt om en “jävla svampplockare” och “kärring”. Jag var rädd och arg, men gick i anvisad riktning. Där stötte jag igen på en grön gubbe med geväret i beredsskap, som otåligt viftade bort mig. Jag gick snabbt tillbaka till bilen, som var ganska nära nu.
Hemma ringde jag polisen och frågade.
Ja, man får jaga älg i naturreservat, ja, man behöver inte skyltar nånstans att jakten pågår,
nej, jag har inga rättigheter mot jaktlaget.
Jag blir fortfarande arg när jag tänker på händelsen! Och jag var faktiskt rädd, för det verkade att de väntade på älgen när som helst.
Åyminstone i naturreservat borde älgjakten vara förbjudet, enligt mig. (Tycker ej om jakt i allmänheten heller!)
Och hur kan alla dessa män var lediga på en vardags förmiddag?
Tycker det verkar mycket märkligt att jakt tillåts i naturreservat!
Vad gäller jägarnas ledighet så är det väl mestadels bönder, skogsägare och diverse höjdare och kungligheter som jagar älg och de har väl möjlighet att styra sina tider så att de kan jaga när det passar dem.
Visst kan man vara kluven i sin inställning till jakt. Jag skulle aldrig kunna skjuta ett djur annat än i nödsituation men jag äter gärna älgstek med svampsås.
Ganska mänskligt att ha denna inkonsekventa inställning tror jag.
Skulle aldrig kunna slakta en ko heller för den delen…
Thersea! Det var ingen trevlig upplevelse, känner med dig. Finns säkert många seriösa och sympatiska jägare, men ibland undrar jag? När man ser dessa “lyckliga ” män som fällt ett villebråd, stoltsera och tala om jaktlycka. Men det är väl bra att vi människor är olika och med delade meningar om rätt och orätt. Lena
Nämen Hanzzon då!
Det var väl ändå att ta i. Det bästa skulle vara att lägga ner skjutandet helt och hållet. Att skjuta på oskyldiga i skogen är för mig jämförbart med att inte ha respekt för livets skönhet. Finns det något fegare än att med bössan i hand i stora jaktlag hetsa våra fyrbenta vänner med hundar och drevkarlar? Är det kärlek till naturen att slutligen med berått mod döda dem och sedan stolt posera på förstasidan i någon tidningsblaska som intet ont anande hyllar dessa s.k. “hjältar”?
Jag mår illa när någon stör mig och mina djurkompisar med sina skarpa skott i naturens eget tempel. Där vill jag ödmjukt befinna mig för att samla kraft och känna frid och ro på det sätt som det en gång var menat.
Om jag däremot skulle ta en älg eller ett rådjur på bar gärning kalasandes på MINA trattkantareller så skulle jag inte tveka en sekund. SKJUT DOM RACKARNA! Ingen rör MIN svamp!
Jag håller med dig Bengt i dina första rader om att lägga ner alla vapen.
Ni har väl sett/läst i dag på nyheterna att det har skett ytterligare en dödsolycka i jaktsammanhang.
Visserligen hände inte denna senaste tragiska dödsolycka i skogen, utan mitt i natten i jaktlagets stuga.
Nej jag håller mig nog undan från “svamp/jaktmarkerna” nu.
Sen parallelen till bilkörning i tidigare inlägg…jag kan vara rädd på vägarna också, litar bara på mitt eget omdöme. Folk kör ju som galningar.
Tyvärr måste jag ut och riskera livet på vägarna i morgon…annars kan jag inte ta mig till jobbet. Men jag är på “helspänn”, en del bilförare verkar ha fått sitt körkort i julklapp.
Jag antar att alla ni som helt sågar (storvilts)jakten är vegetarianer. Jag däremot som fortfarande sträcker mig till att äta viltkött, tycker kanske inte att jakten är så rolig att jag själv skulle hålla på med den, men för att inte hyckla och vara dubbelmoralist så ser jag den lite som ett nödvändigt ont, inte bara för köttets skull.
Jag är oingen vegetarian, däremot försöker jag att äta bara lite kött, helst med kravstämpel, ännu hellr från en ekologisk gård i närheten. Se framemot “bondens hus” öppnande i Uppsala, där kravodlare i omgivningen kan sälja sina produkter.
Däremot tycker jag att man inte borde jaga i ett naturreservat - lyssna på ordet! Då kan smarta älgar och rädda svampplockare som jag samsas om trattkantarellerna! Förövrigt, Bengt, tror jag att det växer mer kantareller på platser där älgarna har lagt sina ...högar - eller är det bara inbillning? Det tar förstås 2-3 år tills man märker nåt. Kanske är det också bara en skröna…:)
Jag har flera gånger råkat ut för att det växer kantareller mitt i älgspillning.Oftastjätte fina exemplar.( Det är så himla retfullt, för dom vill inte jag plocka)
Men det kanske inte har ett samband, älgen kanske var där efter att svamparna ploppat upp.
PS..Birgitta är det du som skrivit dom snälla raderna i min gästbok?
Hej Gittan.
http://www.evaslekstuga.se
Men den handlar inte om svamp…utan mest om pelargoner…och lite till.
Välkommen att kika in ändå.
Nu kanske det inte var just detta som Bengt skrev om men några har tagit upp det. Köpa kött i affären går bra så länge man inte behöver vara med i dödandet. Om man ser “krast” på det så finns väl det inte mycket som vi människor inte dödar innan vi äter det. Svamp och växter är enligt mitt menande något typ av levande ting. Kanske inte samma härad som djur men ändå. Bara det är fyrkantigt så är det inga problem att äta det.
Satt och tänkte på det där med älgar och trafik vilket inte är någon hit ety älgar har mer naturvett än trafikdito. Så då är det ju ganska bra att jägarna håller efter dessa trafikfaror. Det konstiga är att när vargen försöker hjälpa till i detta behjärtansvärda uppdrag så skjuter jägarna vargen istället för älgen. Märkligt eller hur? Man tycker ju att jägarna och skogsbolagen skulle vara tacksamma för den hjälpen som Canis Lupus ställer upp med men tacksamma är det minsta som dom är. Mycket märkligt…
Det där med skogsbolagen är också en sak i sig. Visste ni att älgen egentligen är ett lövätande djur som bara när det inte finns annan mat ta till barrdiät? Om det fanns mera sly/blandskog, mer naturliga miljöer och inte bara tall - och granplantager, skulle älgen gladeligen struntar i barrväxterna.
Hur var det för övrigt med den genetiska mångfalten om man varje år dödar 1/3 del av älgstammen? Det var förresten många år jag sett en älg sist.
Det finns tydligen en massa saker här att diskutera.
T ex anledningen till varför man röjer bort slyet innan plantering är ju att plantorna ska få maximalt med ljus och näring. Man har gjort försök med att lämna lite ris i hyggeskanterna, vilket har fungerat bra sommartid, men det är ju naturligtvis på vintern som de största betesskadorna uppstår. Man planterar även contorta eftersom älgen inte tycker om den.
Den genetiska mångfalden är inget att oroa sig över med en stam på 300 000. Se bara på islänningarna så bra det går.
Man skulle kunna göra som i USA och endast jaga de största tjurarna. Då hålls stammen nere med minimalt dödande. Men då börjar nog bli en fråga om den genetiska mångfalden.
Dessutom tror jag att skogsbolagen är för en ökad vargstam och den decimerad älgstam, eftersom de ju vill ha en maximal tillväxt.
Visst håller jag med dig Johnny. Älgkött är basen i min matlagning jag gör egen korv, pölsa, sylta mm. Jag skjuter gärna själv så jag vet hur dödandet gick till och överlåter det inte till någon “köttfabrik”. Miljöbelastningen är i det närmaste obefintlig och det tycker jag är bra.Att bunta i hop oss jägare i en klump och påstå att vi är oansvariga lustmördare måste väl handla om okunskap och gamla förlegade skrönor. Läs gärna studiecirkeln som ingår i jägarexamen så får ni se vilka krav som ställs på dagens jägarkår.
-Jag är en duktig jägare med en vacker maskin, med den skjuter jag både hare(älg) o kanin. Inget onödigt lidande nej jag hjälper ju blott, naturen att leva med mina underbara skott. Hurra vad jag duktig tradidajdajdajdaa, hurra vad jag är trevlig jag skjuter så bra!!!
Jörgen, det där med att bara döda de största tjurarna, är ju verkligen att göra tvärtom mot hur naturen sköter urvalet. Om man vill behålla en livskraftig stam, borde man spara de starkaste individerna. Men det är väl svårt att få jägarna att bortse från de lockande troféerna…
Det är bra att man numera måste ta jägarexamen för att få jaktlicens. Men jag håller inte med dig Annemarie om det ställs särskilt höga krav på dagens jägarkår genom jägarexamen. Själv tyckte jag den var alldeles för lätt, man kan gå därifrån med ganska mediokra kunskaper, bl.a. vad gäller artkunskap. Jag minns att jag fick en endaste fråga om fåglar på uppskrivningen, det var att bestämma en ormvråk på en bild. Med denna kunskap om fåglar skulle jag alltså vara en acceptabel jägare…skrämmande!
Och… jakt i Sverige idag är ju lustmördande, om man vill uttrycka det så. Få människor kan väl påstå att man gör det av ekonomiska skäl. Utrustning och jaktmark är så dyrt att det knappast kan gå ihop.
Visst, köttfabriker är illa, men åtminstone slipper man massor av skadeskjutna djur som plågas till döds av skadorna. För massor är det, titta bara på gås- och ringduvejakten. En stor andel av de levande gässen har hagel i kroppen, rester från missriktade hagelsvärmar.
Nåja, i dagens samhälle behöver man inte ens äta kött. Som vegetarian sedan drygt två år kan jag konstatera att det fungerar alldeles utmärkt.
Oj, nu blev det en lång utläggning som inte alls handlade om svamp…
Svamp är gott. Oftast.
Tony, det var precis det jag menade, att trots att avskjutningen är så stor i Sverige så bibehålls den stora stammen och dess genetiska mångfald tack vare att vi i Sverige jagar med lite eftertanke. Sen menade jag ironiskt att om vi vill gå djurvännerna lite till mötes och minimera dödandet så kan man minska stammen genom att endast skjuta de stora avelstjurarna, men det får ju som sagt oönskade konsekvenser.
precis så är det lars ! naturen sköter sig själv.
men tyvärr så har vi ett stort antal “människor” i detta avlånga land, som har som nöje att skjuta på levande varelser.
samma “människor” som ansågs vara FÖR otåliga på avtryckaren, och därför inte fick göra lumpen, utan istället söka sina likar i hemvärnet.
det är skrämmande att se hur de får “kickar” efter att ha fällt sina offer.
“Naturen sköter sig själv”?
Ja, kanske i en perfekt värld där människan inte är tänkt att leva. Men nu råkar vi finnas här och då funkar det inte riktigt på det sättet. Visst skulle det kanske gå att sluta jaga, men skulle vi kunna bo här då? Skulle vi kunna ha en fungerande infrastruktur, hålla boskap och husdjur, odla grönsaksland, etc.? Vi kanske skulle tränga ihop oss alla i Kina och leva på quorn och njuta av att se djuren leva fritt och naturligt runtomkring? Hur smärtsamt det än känns för vissa så kanske jakten ändå fyller en funktion, eller…?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.