0 770 visningar

14 svar

Ingen svamp, gallfrukt tror jag?

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 20:59

Hittade dessa utväxter på en hagtorn i trädgården och så några blommor från den samma, vet ni vilka och så vill jag så klart veta om det verkligen är gallutväxt eller kanske ett svamp angrepp? Jag gjorde faktiskt på egen hand hade ingen aning hur man skulle göra men tog receptet på Ingefärspäron och tog bort ingefäran och så kokade jag inte så länge och spetsade (efter egen smak och tycke) med konjak när allt var färdigkokt. Blev mumsigt men jag tror man kan googla på nätet.

0

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 21:00

Och så blommorna.

0

Hans v E

23 jul 2008 kl. 21:07

2:a blomman är besksöta. Giftig.

0

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 21:29

Så är det Hans men de bladlösa “toppskotten har används inom folkmedicinen mot gikt och en del andra åkommor, troligtvis är det bären (miniplommontomaterna) som är giftigast. De borde inte växa i den genomsläppliga sandjorden i har i denna del av Hbg men den växer överallt här och är mycket svar att bli av med så jag har haft en viktig genomgång med de minsta barnen om dess giftighet.

0

Sofia, Skåne

23 jul 2008 kl. 21:35

Jag brukar kalla tvåan för potatisblomma, har ingen aning var det kommer ifrån. Den växer överallt i trädgården, tycker jag.

Kan 3:an vara en förtjusande stockros? (vild gissing)

Underbara bilder, JAS!

0

Jan A, Uppsala

23 jul 2008 kl. 21:45

Rostsvampen på hagtorn bör kunna vara Gymnosporangium clavariiforme enligt min gammalmodiga nomenklatur!

0

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 21:52

Stockros Javisst Sofia, en mycket mörk variant. Så det är alltså en rostsvamp, hade ju mina aningar, skall googla lite på ditt svar Jan. Åker till V-Vik på sön., har du något på något på gång?

0

Jan A, Uppsala

23 jul 2008 kl. 21:58

Något på gång, ja. Har haft alla häckar fulla en tid, men har nu en bunt för dig. Hoppas du får den eftersänd om den inte hinner fram på fredag!

0

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 22:03

Det ordnar sig, sambon får skicka om jag inte får det innan avresan. Det verkar som om “mitt” rost befinner sig i ett mellanstadium det verkar ju som om det växer ut till något stort orange så småningom.

0

Enelie, Linköping

23 jul 2008 kl. 23:56

Härliga bilder!

0

Sofia, Skåne

24 jul 2008 kl. 02:51

Men vad är den första blomman? Den är förtjusande!

0

"JAS" Helsingborg

24 jul 2008 kl. 09:16

Första blomman är Kungsmynta Oreganum vulgare en blomma som är humlornas favorit.

0

Jan A, Uppsala

24 jul 2008 kl. 16:35

Eftersom det inte finns nån annan svamp här än ostronmussling på toarulle så ska jag komplettera JAS’ mörka stockros Alcea rosea ‘nigra’ med en desto ljusare. Alcea rugosa, en rysk stockros, blir upp till 3 m hög och är mycket motståndskraftig/nästan resistent mot stockrosrosten som plågar mina ‘nigra’ och andra oerhört! (Bild 1 och 2).
Bild 3 är också “blekare” än kungsmyntan på JAS’ bild. Origanum vulgare, en vit form. Smaken är dock inte blek utan duger som oregano!

0

Jan A, Uppsala

29 jul 2008 kl. 23:49

Alldeles här ovanför orerade jag bl.a. om olika stockrosor och stockrosrost/malvarost.  Mina Alcea rosea “nigra” och andra stockrosor har utraderats av rosten medan den svavelgula Alcea rugosa klarar sig bra (avbildad). 
Då hade jag ingen rosttillgång, men har idag varit i dotterns trädgård i U-a och fotat Puccinia malvacearum på “nigra”-blad (jag har själv dragit upp plantorna från fint T&M-frö, men det hjälpte inte. ;))! Den här rosten nöjer sig med en värdväxt - med malvasläktskap - värdväxlar alltså INTE, och övervintrar i jorden under plantorna. Att strö aska där sägs hjälpa. F-n trot! Och alla angripna blad ska eldas upp…..
Här en del info:
http://www.coopext.colostate.edu/TRA/PLANTS/index.html#http://www.coopext.colostate.edu/TRA/PLANTS/holyrust.html
En känd svensk skrift - på tyska - om denna rost är
ERIKSSON, JAKOB:
DER MALVENROST (PUCCINIA MALVACEARUM MONT.), SEINE VERBREITUNG, NATUR UND ENTWICKLUNGSGESCHICHTE.
Uppsala & Stockholm, Almqvist & Wiksell, 1911.
4to. 126 pp. + 6 lithographed plates (one in colour). 18 text figs.
Jag har inte läst den!!!
Skickar med några bilder, den första visar hur ett angripet blad kan se ut på ovansidan. Nästa två visar rost på bladundersidor. Den här rosten är inte alls så spektakulär som en del andra, JAS’ rost t.ex, men det är svamp på bilderna iaf! En svamp som FINNS här! NU!

0

"Minitomaterna"

Tina Nordberg Kolsva

30 jul 2008 kl. 10:27

kommer här fotade i Askersund.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone