0 282 visningar

8 svar

Här kommer lite svamp från den 20/7

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 22:06

Jag hinner tyvärr inte lägga in alla på en och samma dag och det är nog lika bra det. Hittade faktiskt en hel del ostronmussling och många var på gång och några var över men det verkar som om de vill ha mer fukt. Det kommer 3 serier med bilder. Vi börjar med lite blandat.

0

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 22:15

Och så en serie på den vanliga Platttickan (klas stavning?) Den “pustade” ut sporer med jämna mellanrum? Tyvärr gick det inte att fånga det på bild men jag försökte verkligen, när jag satt där och kollade så - pust så kom det ett moln så uppehåll och så pust så kom där ett moln och så höll det på och fortsatte antagligen även efter att jag lämnat platsen. De borde heta “Kanelticka” tycker jag.

0

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 22:18

Och så en som jag tror var med härom dagen men kommer inte ihåg när eller vad det var bara att någon tyckte att den liknade koraller och det kan jag instämma i men vad är det för en rackare?

0

klas jaederfeldt

23 jul 2008 kl. 23:12

du kanske bör stoppa in ett bindesträck bland t na

0

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 23:15

Ja så klart klas, ber om ursäkt för min klantighet.

0

Enelie, Linköping

24 jul 2008 kl. 00:13

Jag blir så förundrad…
Växer Ostronmusslingen året runt?
Jag tycker att ni alltid har tillgång till dem i Skåne.

Jag tycker också att jag känner igen den på bildserie 3 från någon tråd här nyligen men jag kan inte hitta den just nu.

Västervik är nog skönt nu, soligt och varmt. Hoppas du får det bra där.

0

anithau

24 jul 2008 kl. 08:54

JAS!
Du har ingenting att be om ursäkt för.
Om plattickan är ett ord då stavas det som jag gjort. Om det är två ord så blir det platt ticka.
Alltså inga bindestreck. Man skriver inte tre t:n på raken.

0

anithau

24 jul 2008 kl. 08:55

JAS!
Jag glömde att säga, vilka jättefina bilder. Visste inte att det gick och när plattickan pustade. Det skulle jag vilje få uppleva.

0

"JAS" Helsingborg

24 jul 2008 kl. 09:10

Hej på er, ja det verkar som om Ostronmusslingen växer året runt om det bara är tillräckligt fuktigt. anithau jag vet att man inte skriver 3 t men jag läste någon gång att klas tyckte att den borde stavas så och då trodde jag att han ville ha det i ett ord. Jag hade heller ringen aning om att Plattickorna pustade om de nu gör det normalt eller om det var ett enskilt tillfälle, någon * kanske kan svara på detta, det var som om den andades ut med jämna mellanrum med ca 5 min mellan pustarna!? Och tack för att ni gillar bilderna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone