0 235 visningar

8 svar

Blek ostronmussling?

Jeanette P, Luleå

25 jul 2008 kl. 20:01

Ursäkta bildkvalitén..
Växte i gammal blandskog.

0

Hans v E

25 jul 2008 kl. 21:37

Blåstick eller?

0

Jeanette P, Luleå

25 jul 2008 kl. 21:41

Hur menar du?

0

Nina A

25 jul 2008 kl. 22:30

blåstick är när bilden är lite för blå :) (vissa kameror blir färgbalansen lite fel)(finns grönstick,rödstick,gulstick…) :)

jag tycker absolut det ser ut som en blek ostronmussling :)
men invänta svar från *

0

Enelie, Linköping

25 jul 2008 kl. 23:17

Jag har inget bra svar till dig för jag har aldrig plockat denna.
Men jag hittade något i mars som jag ev. trodde var Blek ostronmussling och den hade nötsmak.

Jag vet inte om du hittar några likheter men jag bifogar en länk med min fråga här på forumet.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=90908&view=tree&fnr=1

0

Jeanette P, Luleå

26 jul 2008 kl. 00:18

Tack Nina för din beskrivning =). Trodde det rörde sig något ang svampen *skäms*.
Jag ides inte fota med digitalkameran så jag använde bara min webbkamera.. men struntar nog i den nästa gång.

Tack för länken Enelie, vet dock inte om det är samma. Mina är helt vita/gräddvita och luktar väldigt svagt ej nötlikt. Dom växte på björk i tät gammal blandskog.
Hoppas någon * vill ge mig ett svar. Ska ta nya bilder i morgon om det hjälper..

0

Mer bilder

Jeanette P, Luleå

26 jul 2008 kl. 15:26

Lite ljusare bilder, dock har hattkanten torkat lite över natten i kylskåpet.

0

klas jaederfelt

26 jul 2008 kl. 17:56

ja det är det

0

Jeanette P, Luleå

27 jul 2008 kl. 22:28

Tack Klas för det raka svaret =)!

Är det någon som brukar äta blek ostronmussling & isåfall hur tillagar ni den?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone