0 573 visningar

12 svar

Vad är det för svamp ?

Britt Danielsson

26 jul 2008 kl. 20:59

Det har “poppat upp” ett “knippe” små knubbiga svampar på en lövskogsgång jag ofta går. De är bara några cm höga än så länge och lika breda, de växer som en bukett. Hatten är läderbrun och välvd, ej klibbig (+28 gr ute). Foten är lika bred som hatten och gul, liksom sporerna på undersidan.Ingen ring. Klyver jag svampen är den lika gul inuti. Längs ner i “kärnan” dock lite svagt brun. Vad är det för svamp ?

0

Marie

27 jul 2008 kl. 00:04

Svårt när du inte har någon bild. Har den skivor, rör eller taggar? Hur gul? Citrongul, lejongul eller gul/orange?

0

Britt D

27 jul 2008 kl. 05:47

Mer citrongul. Rör

0

anithau

27 jul 2008 kl. 08:21

Britt!
Har du möjighet att fota svamparna?
Jag och min kompis hittade också något liknande. Första spontana reaktionen var smörsopp. Men rörlagret är så gult att jag är tveksam.
Försök att fota, så går det lättare att artbestämma.

0

Britt D

27 jul 2008 kl. 10:38

Tyvärr har jag ingen möjlighet just nu iallafall att fota. Det är ingen smörsopp, ingen ring runt foten, gul överallt utom själva hatten. Luktar gott. Fler tips tack, så kollar jag på internet

0

Britt D

27 jul 2008 kl. 10:52

Leccinum crocipodium,gul strävsopp, tror jag det är. Har hunnit leta mer på internet. Bor i Östergötland, och svampen växer vid en Ek.
Kommer någon kompis med kamera ska jag fota och lägga ut bilden.
Se beskrivning på http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/lec_croc.PDF

0

klas jaederfeldt

27 jul 2008 kl. 11:03

kan knappast vara Gul strävsopp för den rodnar krafigt när man klyver den, och någon rodnad har det inte skrivits om här

0

gunhild

27 jul 2008 kl. 11:19

Kan det inte vara örsopp? Dom är ganska gula och knubbiga och fasta när dom är mycket små. Dom små kan mycket väl användas i blandsvamp.

0

Britt D

27 jul 2008 kl. 12:47

Får försöka få tag på en kamera. Hämtade in en lite större “gulis”. Vid sporerna blir det blått vid beröring. I hatten hade en gråsugga mumsat, där var det nästan scharlakansrött i gropen.Den svampen var ca 6 cm hög och 7 cm i diameter. Knubbigt intryck fortfarande. Mycket gammalt eklandskap.

0

Boletus appendiculatus

klas jaederfeldt

27 jul 2008 kl. 13:05

bilden på Bronssopp

0

några till att välja på

klas jaederfeldt

27 jul 2008 kl. 13:31

Boletus subspectus (impolitus) Bleksopp.
Leccinum tessulatum Gul strävsopp.

Pulveroboletus gentilis Gyllensopp

0

Britt D

Hans v E

27 jul 2008 kl. 13:56

Sporerna är något man ej ser med blotta ögat. Rören = porerna.
Jag tycker det är viktigt att upplysa om detta.
Klas bronssoppsförslag verkar troligt.
Bronssoppen var förr en sydvästsvensk art som nu spridit sig till bl.a. Södermanland.

0

Britt D

Britt D

27 jul 2008 kl. 14:11

Ja, jag lutar nog mot att det troligaste är en bronssopp som växer i min ekskog, efter de bilder jag sett. Inte visste jag att det var en sådan “soppa” av soppar, nästan likadana. Tack för engagemanget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone