0 1651 visningar

3 svar

Svamp i Norrbotten?

EVA

26 jul 2008 kl. 23:24

Blev förvånad att svamp redan börjat komma i norrbotten?
vore kul om det är så då barn med flickvän kommer “upp” och vi älskar att vara i skogen och just plocka svamp. jättetacksam för svar /bor inom Luleåområdet/ Sedan - undrar om man vågar gå i skogen för björn då så många skrämmer en för dessa djur och vågar man ha en valp på 5 månader med sig i skogen?
vissa säger jag varit våghalsig tidgare som varit så mycket i svmapskogen och nu börjar man nästan skrämmas efter allt detta prat.

0

Carina

27 jul 2008 kl. 10:45

Hej Eva!
Klart att du vågar dig ut i skogen och plocka svamp.
Björnen är mer rädd för dig, än du för honom.Innan du får syn på den har den hunnit långt.
Jag har varit ute ensam många gånger i skogen och plockat bär och svamp.Vet att jag haft björn i närheten. Hundvalp med dig!då bör du ha den kopplad.
Lycka till och njut av våra vackra skogar med bär och svamp

0

Carina.

27 jul 2008 kl. 11:03

*Ler*
(Innan du får syn på den har den hunnit långt)blev fel formulering

Om du får syn på en björn så har du stor tur.Så fort björnen får vittring på dig så sticker den.
Det är när björnen känner sig hotad eller skadad som den anfaller.
Själv har jag varit så nära björn att jag hört det visslade ljudet som uppstår när han tar vittring på något.Men jag fick aldrig syn på den.Om den varit farlig och benägen för att anfalla människor så hade den haft världens chans.
Det skrivs så mycket om björnar och hur farliga de är. Men jag tror att det är endast när det är skadade djur eller djur som på något sätt hotas.
Det är då de försvarar sig och då det kan bli farligt.

0

Marie Boden

29 jul 2008 kl. 22:06

Hej
Ifjol hade jag plockat 2 korgar med KarlJohan den här tiden, men
i år verkar det sämre, än så länge
några har jag hittat, men dom var
redan maskätna.Jag förstår din rädsla för BJÖRN jag är lika rädd
hälsningar Marie

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone