0 437 visningar

11 svar

Såg en stor

Lena M

27 jul 2008 kl. 11:44

svamp i den gamla planterade granskogen som jag inte vet vad det är. Hatten mätte säkert 15 cm rakt över, djupt trattformad. Skivorna nedlöpande och beigefärgade, doftade av mjöl och smaken mild. Vad är det tro ?

0

Jan A, Uppsala

27 jul 2008 kl. 13:29

Den ser ut som en klent byggd, misshandlad jättetrattskivling. Fanns det bara en, Lena?

0

Lena M

27 jul 2008 kl. 13:50

De fanns två men den andra var så trasig.

0

Hans Myhre

27 jul 2008 kl. 13:56

Det ligner mer på en gammel utvokst lysfarget Gomphus clavatus

0

Jan A, Uppsala

27 jul 2008 kl. 16:34

Lena! Du får väl kolla om det kommer fler och vackrare!

0

Hans Myhre

27 jul 2008 kl. 17:18

Men dette er inte Leucopaxillus giganteus fordi den har ordentlige hvite skiver. De du hadde vokste vel på en rekke..

0

Mjölskivling!?

Elisabeth Jansson

27 jul 2008 kl. 18:35

Hej!

Är det inte en mjölskivling som du har hittat?
Den är rödsporig och det verkar som sporerna har färgat av sig på hatten!
Formen var ju inte karakteristisk jag har hittat mjölskivling på ett par ställen i år!

0

Mjölskivling!?

Jan A, Uppsala

27 jul 2008 kl. 19:01

Det är möjligt att du knäckt nöten, Elisabeth! Är det riktiga färger, Lena, så är det nog en “jätte"mjölskivling!

0

Lena M

27 jul 2008 kl. 20:08

Ja nog tycker jag att färgen är okey och mjöl doftade den, skall hålla ögonen öppna om det kommer flera för det är gångavstån till platsen.

0

Hans v E

27 jul 2008 kl. 21:58

Kan tänka mig att det är en Lepista, nåt i närheten av densifolia eller subconnexa.

0

Hans Myhre

28 jul 2008 kl. 00:12

Både Leucopaxillus og Lepista har skikkelig skiver. Kan ikke se at denne soppen hadde det. Trenger isåfall et bedre bilde. Legger ved en Leucopaxillus

0

Hans v E

28 jul 2008 kl. 11:44

Jag tycker den har skivor som versar halvt uppätna.
Biforar min bild av vad jag tror är Lepista.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone