0 286 visningar

10 svar

Tror ni som jag

Lena M

27 jul 2008 kl. 17:48

att det kan vara grynsopp ?
Ett flertal svampar hade kommit upp nere i hästhagen bredvid tall. Hatten brun, några med slemmig hatthud, gult porlagen och ljusare gul fot. Svampen avger inga droppar ( kanske beroende på torka ) och jag tycker att den smakar lite syrligt.
Om det är den kan jag skörda ett 30-tal, lustigt för jag har gått i två skogar idag och bara funnit enstaka matsvampar.

0

Peter

27 jul 2008 kl. 18:08

Det verkar så. Kan du dra av hatthuden i ett stycke?

0

Lena M

27 jul 2008 kl. 18:53

Hatthuden är lätt att dra av men i ett stycke, nja.
Menar du Peter att det skulle vara ett säkert kännetecken för grynsopp ?

0

Grynsopp!

Elisabeth Jansson

27 jul 2008 kl. 19:25

Hej!

Nu har jag läst i olika böcker och jag tycker att foten inte stämmer på Grynsopp.

Kan det inte vara smörsoppar som ringen har lossnat eller torkat på?

Det finns ju en smörsopp med som är ringlös bl.a funnen på Gotland.

Du har ju mycket kalk hos dig Lena.
Sänder länken till ringlösa smörsoppen

http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_2_Suillus%20collinitus%20en%20doldis.pdf

0

Lena M

27 jul 2008 kl. 20:10

Elisabeth, jag har skummat lite på artikeln och nu vet jag varken ut eller in. Få se om någon fler har synpunkter. Tack så länge.

0

Jan A, Uppsala

27 jul 2008 kl. 20:25

Jag plockar mycket grynsopp - har redan hittat en sats i år - men aldrig så ‘mörk grynsopp’. Eftersom Irene skrev artikeln ligger hon väl bra till att svara på frågan.
Hatthuden i ett stycke har jag aldrig försökt eller ens hört talas om. Jag delar alltid svampen först.

0

Irene A

27 jul 2008 kl. 20:52

Den där skulle jag kalla grynsopp utan att tveka särskilt mycket. Hattfärgen kan variera från gulorange till rödaktigt brunt, och den saknar smörsoppens trådstrimmighet i hatthuden. Jämför med bilden här:
http://svampguiden.com/art/visa/Suillus_granulatus

0

BirgittaD

27 jul 2008 kl. 21:56

Har den droppar på undersidan är det def. grynsopp. Jag har hittat en del här i Tranås men inga smörsopp.

0

Hatthud

Peter

28 jul 2008 kl. 00:08

Något säkert tecken är det väl inte men grynsoppen är åtminstone en av de mer trevliga svamparna att rensa i och med att man kan dra bort hatthuden i ett svep (och med den en massa skräp som klibbar fast). Har sett en hel del grynsopp i år och inte många har haft de där perfekta små dropparna på undersidan. Men när man hanterar den, t.ex. drar av hatthuden, så får jag ändå de rätta vibbarna.

Förväxlingsrisken är väl mest örsopp, och den tvättsvampen brukar jag i alla fall känna igen.

0

Lena M

28 jul 2008 kl. 07:04

Tack för alla svar, hur använder man den bäst, stekt, stuvad, går den att torka ?

0

Enelie, Linköping

31 jul 2008 kl. 00:19

Smörstekt och äta upp direkt.
Gräddstuvat är inte så dumt heller.
(Jag brukar plocka dem när de är mycket små eftersom de blir angripna fort. Därför har jag aldrig så stora skördar.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone