att det kan vara grynsopp ?
Ett flertal svampar hade kommit upp nere i hästhagen bredvid tall. Hatten brun, några med slemmig hatthud, gult porlagen och ljusare gul fot. Svampen avger inga droppar ( kanske beroende på torka ) och jag tycker att den smakar lite syrligt.
Om det är den kan jag skörda ett 30-tal, lustigt för jag har gått i två skogar idag och bara funnit enstaka matsvampar.
Hej!
Nu har jag läst i olika böcker och jag tycker att foten inte stämmer på Grynsopp.
Kan det inte vara smörsoppar som ringen har lossnat eller torkat på?
Det finns ju en smörsopp med som är ringlös bl.a funnen på Gotland.
Du har ju mycket kalk hos dig Lena.
Sänder länken till ringlösa smörsoppen
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_2_Suillus%20collinitus%20en%20doldis.pdf
Jag plockar mycket grynsopp - har redan hittat en sats i år - men aldrig så ‘mörk grynsopp’. Eftersom Irene skrev artikeln ligger hon väl bra till att svara på frågan.
Hatthuden i ett stycke har jag aldrig försökt eller ens hört talas om. Jag delar alltid svampen först.
Den där skulle jag kalla grynsopp utan att tveka särskilt mycket. Hattfärgen kan variera från gulorange till rödaktigt brunt, och den saknar smörsoppens trådstrimmighet i hatthuden. Jämför med bilden här:
http://svampguiden.com/art/visa/Suillus_granulatus
Något säkert tecken är det väl inte men grynsoppen är åtminstone en av de mer trevliga svamparna att rensa i och med att man kan dra bort hatthuden i ett svep (och med den en massa skräp som klibbar fast). Har sett en hel del grynsopp i år och inte många har haft de där perfekta små dropparna på undersidan. Men när man hanterar den, t.ex. drar av hatthuden, så får jag ändå de rätta vibbarna.
Förväxlingsrisken är väl mest örsopp, och den tvättsvampen brukar jag i alla fall känna igen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.