Jag har varit runt på några av mina absolut “Säkra” KJ ställen, hittade en och en liten sketen Björksopp. Det har skvätt och skvätt och ett dygn kom det ju lite mer än 40mm här men det är torrt som snus så det blir nog till att vänta tills i höst på svamp här i alla fall.
En fullständig bedrövelse.
Hej anithau, ja ni har ju fått lite mer av det våta än vad vi har fått här i V-Vik men vi får hoppas på lite regn om 3 veckor nu vill jag inte ha något behöver mer klirr i kassan om jag skall ha råd att bila till norr med de drivmedelspriserna som råder nu. Kul att ni får Kj i år det var väl lite dåligt med det i fjol, då var det kanon här.
Snackade med folk i inlandet det oskar och med det en hel del regn men inget här. Jan, Eldtickor ok men mogna Åkerö är något som jag inte ätit på flera år och det skulle smaka gott, ett av mina absoluta favorit äpplen.
Idag har vi bara haft 29,5g i skuggan igår eftermiddag var det 35g i skuggan här
Lugna dej JAS!! jag tror att det blir mycket KJ i år,, (jag har bokfört lite hur det varit de år det varit MYCKET KJ, då har det ofta varit somrar med mycket varma och torra perioder) som i år alltså, i en del äldre svampböcker står att läsa, jag citrar: “förekommer särskilt ymnigt EFTER varma somrar”.
Just nu ÄR det en j-ligt varm sommar, ge dej till tåls ska du nog få se på KJ,, (hoppas nu för guds skull att jag får rätt, annars lär jag väl bli påmind om detta inlägg i höst)
Det låter hoppfullt Birgitta och Jonny….för ni har rätt när man tänker efter.
Jag hittade massor av K-J förrförra året,som hade liknande väder som nu, men knappt några i fjol.
Hur är det nu?....kommer dom upp på samma växtplats år från år?
Jag har för mig någonstans i bakhuvudet att det inte var så.
Evus!
KJ är lurig. Jag har haft två ställen där det fullkomligt var kallematta. Det varade en säsong och sedan på sin höjd en strökalle här och där. MEn jag ger inte upp, jag kollar alltid in ställena ändå.
Men å andra sidan så har jag ett ställe, där de kommer upp på samma plats ur jorden år efter år. Så jag vet inte riktigt hur man ska tolka dem.
Jag för min del älskar K-J, och jag får ha dom för mig själv, för “gubben” gillar dom inte.
Skulle också gärna pröva dom svamparna Klas föreslår.
Det här är gott:
Hårt stekta K-J i smör, på med lite småhackad vitlök som får fräsa med en stund….mums…och salt förstås.
På macka eller blanda med pasta.
På mina “säkra” KJ platser här i Västervik har de vuxit på samma platser de tidigare 7 åren även de platser som jag brukar vittja utanför Lammhult/Tolg så återkommer Kj på samma område och där har jag och farsan plockat i minst 40 år. Tyvärr har jag just nu problem med personalen, de kommer inte till jobbet så de som är från orten har jag sagt upp och har kallat in folk från HBG, så det blir svårt att komma ut i skogen de närmaste veckorna :(
Ja Sussie du kan äta Eldsopp, men du måste tillaga den länge (Svagt giftig som rå) sedan beror det på din mage ,alla kan vi må taskigt av olika mat, så ett råd kan vara ät lite av den första gången, I min bok “Svampboken” ICA bokförlag står den som ätlig, svampen äts mycket i t.ex Belgien och Tyskland
En del bläcksvampar innehåller ett ämne, Coprin, som ger en kraftig antabusliknande effekt, kraftigt illamående och kräkningar,, kan även uppträda flera dagar efter intaget, inge bra…iofs är det väl inte så många som plockar bläcksvamp kanske, fjällig bläcksvamp är rätt okej..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.