Hej alla svampfantaster!
I vintras/våras utlyste jag en tävling där den som kom med de bästa tipsen på förbättringar av SvampGuiden kunde vinna SvampGuiden på CD. Det var flera av er som inkom med bra tips. Tyvärr så kraschade min hårddisk i våras, och all min e-post, alla inkomna tävlingsbidrag och andra viktiga filer som jag inte hade säkerhetskopierat försvann för alltid! Jag har försökt på alla möjliga sätt, men det visade sig att det skulle kosta åtskilliga tusenlappar att återskapa de förlorade filerna.
Jag ville på detta sätt bara meddela anledningen till att det aldrig blev någon avgjord tävling.
Jag har sedan länge haft planer på att uppdatera hemsidan men tidsbristen har gjort att annat har fått gå före. Nu hoppas jag att ni i den här diskussionstråden vill lämna era tips på vad ni tycker kan förbättras på hemsidan. Vad saknas? Vad kan göras bättre?
Några tips som inkommit och som jag tycker är bra:
* Foruminläggen ska visa alla svar på en och samma sida så man slipper klicka på varje svarsinlägg.
* Man ska kunna kommentera svamprapporterna
* Fler svampreportage (kräver dock skribenter, kanske frilansande journalister kan medverka?)
* Recensioner av svamplitteratur
* Visa svampbilder i tumnaglar, dvs möjlighet att göra sökningar och lista efter olika svampgrupper (t ex kremlor, riskor, soppar etc) med små bilder så man får en översikt av hur de ser ut.
Det känns jättekul att SvampGuiden blivit så populär, i höst har hemsidan haft ca 2000 unika besökare om dagen under augusti och september. Men ingenting är så bra att det inte kan göras bättre. Jag är jättetacksam för era tips och synpunkter!
Bifogar en bild av rödgul trumpetsvamp tagen i Linköping i början på september. Alltid kul att hitta ett nytt svampställe!
Många svamphälsningar
Vilken otroligt vacker bild av min favoritsvamp. Tack.
Nånting som jag saknar är att kunna se datum för inläggen. Som det är nu så måste jag gå in på varje inlägg för att se om det kommit nåt nytt “svar”. När jag varit inne första gången så blir texten rosafärgad så efter det vet jag inte om det finns nåt nytt. Förstår du vad jag menar?
Trots det så är det, det bästa forum som finns.
Tack för tipset Marita!
I nuläget är alla inlägg sorterade efter det senaste inkomna svaret. Det innebär att det inlägg som ligger överst i listan är det inlägg som har fått svar mest nyligen. Inlägg med blå mappar innehåller svar inkomna det senaste dygnet, de rosa innehåller inlägg som har fått svar för 2-7 dagar sedan.
Har jag förstått dig rätt så vill du också ha datumet för det senaste svaret i listningen av alla inlägg?
Tjena Micke.
Helt ärligt så är det svårt att sätta fingret på något som direkt kan göras bättre. Tycker att hela svampguidens uppbyggnad är alla tiders, lättanvänd och mycket informativt dessutom massvis av mycket duktiga människor. Duktiga på svamp och mycket duktiga på att svara på spörsmål.
Det finns en sak som skulle kunna förändras. När man går in på rapporter och söker så skulle det kunna finnas ett fält där man kunde söka på alla årtal på en gång.
Annars är det väl i det närmsta perfekt.
Ett bra sätt för mig att lära mig om svamp är att studera databasen+matsvamparna. Det jag saknar där är vilken tid under året som svampen är att finna i naturen och även var i vårt avlånga land svampen finns.
I övrigt har jag lärt mig oerhört mycket genom att sitta i timmar och läsa inlägg i forumet. En mycket lärorik och intressant site!
Jag tror, att jag skickade ett förslag till dig.
Hur skulle det vara med en liten tävlingssida? Månadens svamp?
Det skulle i alla fall hjälpa mig att ta mig ut i skogen med kameran, också om jag inte är ute för att plocka matsvampar. Ett bra sätt att överbrygga de långa väntemånaderna. Det måste inte bara vara matsvampar. Via forumet kunde vi rösta och spara svampbilden som har fått mest röster. Efter 12 månader kan man printa ut 12 fina bilder för en kalender. Priset skulle vara att ens bild blir “månadens svamp”.
Det är redan en toppensajt så egentligen behöver du inte fixa något, men eftersom du frågar. Jag tycker rutan att skriva inlägg i är för liten; det är svårt att få överblick. Dessutom vore det bra om man kunde se vems inlägg någon svarar på (d.v.s. trädform istället för nuvarande linjära form). Förutom SVARA kunde det finnas ett alternativ CITERA som fungerar som SVARA fast citerar det inlägg man är vid, med -tecken i början av varje rad, eventuellt ger den citerade texten en avvikande färg också. Så fungerar en del andra forum på nätet.
Jag tycker tvärtemot Carina att det är lätt att hitta olästa trådar - sedan du började sortera dem i kronologisk ordning efter senaste inlägg. Jag öppnar inläggen uppifrån och ner och ser på färgen på länkarna vilka trådar jag inte läst. Tyvärr fungerar detta inte när man kommer till sida 2, för då länkarna till inläggen omdöpta. Man får helt enkelt se till att titta in så ofta att alla olästa inlägg finns på sid 1! :-)
Marita menar jag, förlåt. Att jag ska vara så usel på namn… Detta påminner mig om att det skulle vara bra om det gick att ändra inlägg, åtminstone så länge ingen svarat på det. Detta kräver förstås inloggning vilket kan vara hämmande på deltagarviljan. Kanske frivillig inloggning för dem som vill kunna ändra sina inlägg?
Vill gärna få fart på en något avsomnad tråd i forumet.
Jag tycker att 20:- är lite mycket för att få en fråga med foto besvarad.
Om istället alla användare satte in en valfri summa till forumet, efter förmåga skulle detta betydligt berika samt öka intresset och tillgängligheten till detta fantastiska forum.
-jAG VILL HELT ENKELT HA FLER VACKRA SVAMPBILDER FRÅN FOLKET TILL FOLKET PÅ FORUMET! Vad säger du Micke? Jag är beredd att göra en insättning snarast.
Tack allihopa för era tips! Det är mycket värdefullt att få höra era synpunkter.
Här är en sammanställning av era synpunkter hittills inkl. mina kommenter:
Marita: Visa datum för det senast inkomna svaret för varje inlägg i forumlistningen.
Svar: Bra Marita! Det hänger ihop med min tanke att införa en bättre sökfunktion och fler sorteringsmöjligheter på foruminläggen.
—-
Affe: Möjlighet att kunna söka rapporter från ALLA årtal på en gång.
Svar: Tack för det tipset Affe! Jag har nu ordnat så man kan söka bland alla år samtidigt. En liten bugg kvarstår dock: om man väljer en specifik månad, t ex “augusti” och “alla år” så visas inte alla fynd från augusti månad under alla år, utan istället visas fynd från aug 1997 t.o.m. aug det nuvarande året. Ska rätta till det i framtiden.
—-
Freya: Kunna skicka bilder från utlandet.
Svar: Tack Freya! Ska fundera på en bra lösning.
—-
Tommy Olofsson, Lena M: Utbredningskartor och “växtsäsong” för alla svampar.
Svar: Tack Tommy och Lena! Bra idé som dock kräver rätt omfattande arbete om man har ambitionen att omfatta alla arter i databasen. En bra början vore att omfatta våra vanligaste matsvampar.
—-
Gunilla Lindström: Mer aktuell information gällande pressklipp.
Svar: Tack Gunilla för dina synpunkter! “Svamp i media” kommer att tas bort eller göras annorlunda eftersom det är tidskrävande att sitta och söka bland alla svamprelaterade pressklipp. Är denna del något som ni besökare uppskattar? Jag funderar på om det inte är bättre att besökare själva kan tipsa/lägga upp länkar till svampartiklar ni hittar på nätet.
—-
Theresa WQ (påhejad av Lena M och Birgitta): Tävlingssida, månadens svamp, låta besökare ladda upp egna bilder som efter omröstning kan bli en kalender m.m.
Svar: Tack Theresa för många bra tips! Tävlingar och kunskapstester är något som jag också tycker vore kul att ha med.
—-
Erik Ekholm: Större textruta att skriva inläggen i. Visa alla svarsinlägg i trädform så man kan se specifikt vilka svarsinlägg som man har svarat på. Möjlighet att kunna ändra sitt senaste inlägg innan det inkommit svar.
Svar: Tack för de bra tipsen Erik! Jag har funderat på att ordna listning av svar i trädform såsom du nämner men tycker själv att det lätt blir rörigt och svårt att hitta och navigera i sådana forum. Jag vill hålla allt så enkelt och lättnavigerat som möjligt. Någon typ av automatiserad citeringsfunktion som indikerar vilket inlägg som man har svarat på tror jag skulle kunna vara en bra lösning. Frivillig inloggning för att kunna redigera sitt inlägg innan något svar inkommit är ingen dum idé.
—-
Bo Reyer: Möjlighet att ladda upp bilder gratis eller till en lägre kostnad än idag.
Svar: Tack Bo för dina synpunkter! Anledningen till att jag har valt en betaltjänst för uppladdning av bilder (20 kr/inlägg = 3 st bilder) var från början att täcka extrakostnader för det utrymme filerna tar på webbservern.
De bilder som har laddats upp det senaste året och som ligger kvar på webbservern är totalt ca 100 MB, då har jag ändå manuellt optimerat och förminskat många av de största filerna.
Jag håller med om att det vore roligare och mer värdefullt om alla besökare kunde få ladda upp bilder gratis, men det skulle innebära mångdubbla utrymmeskrav och extra trafiköverföring vilket är kostsamt. Ett alternativ är att bilderna inte ligger kvar så länge, t ex att de raderas automatiskt efter någon månad, men då förlorar man värdet av att kunna söka bland äldre inlägg och se svampbilder från tidigare år.
Jag lovar att försöka fundera ut en bra lösning! Kanske ett årsmedlemsskap av något slag? Jag har funderat på att jaga sponsorer också, det är inget som jag har varit speciellt bra på hittills :-)
—-
Johnny: Symbol vid rubrikerna för inläggen så man ser att de innehåller bifogade bilder.
Svar: Tack Johnny! De inlägg som står i fetstil i listningen är de som innehåller bifogade bilder. Men en ikon vore nog ännu bättre och tydligare!
—-
Tack än en gång allihopa för alla bra tips och synpunkter! Fortsätt gärna att skriva!
Varma hösthälsningar
/Micke
Tack för den förbättrade sökningen bland rapporterna!
Ett forum som har trädform men som ändå är överskådligt kan du titta på här:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1018
Där kan man även lägga in bilder som syns direkt i inläggen.
Jag kan hålla med Bo om de där 20 kr. Dessutom fungerar inte sådana där betalnummer från kontaktkortstelefoner eller den bredbandstelefon jag har som fast telefon. Eller som sagt, från utlandet.
Bättre än att automatiskt slänga gamla bilder vore att automatiskt skala ner dem till 50-100kB, c:a 800x600 eller så. Vet dock inte hur mycket utrymme det skulle spara.
Om det är ok att länka till bilder man lagt upp på andra sajter kommer jag nog att visa fler bilder framöver. Jag brukar i alla fall klicka på googlelänkarna och hoppas att det ger några ören. :-)
Hursomhelst är det säkert mycket jobb om alla förslag du fått ska genomföras och det fungerar ju väldigt bra redan som det är.
Jag tycker det skulle vara roligt med ett forum här där man kan prata lite om ditten och datten.
Inte bara svampar.Ja det också så klart.
Det är så trevliga/humoristiska/kunniga människor som figurerar på svampforumet.. så det skulle vara kul att ha ett “ditten och datten” forum där vi kan prata om allt.
Tillägg till mitt inlägg ovan.
Jag tänkte på det som exempelvis Allt om trädgård har.
http://www.alltomtradgard.se/
Gå till forum välj sedan Smått och gott (ej trädgård).
Fast risken med ett sånt forum är väl att man fastnar vid datorn (ännu mer).
Sen kanske det krävs inloggning.
Hej alla svampare!
Jag tycker som Evus att man kunde skilja lite på proffsen och oss andra som inte har en suck att kunna de svampar som ofta förekommer som frågesport. Jag är inte så särskilt intresserad av svampar, som inte går att äta eller att använda praktiskt, typ fnöskticka, jäst osv.
Jag tycker det är intressant att lära sig lite även om svampar som är totalt oandvändbara. Det är ju ändå så att om man stöter på dem ute i skogen så kan ju detta vara viktigt att veta, om inte annat så blir man ju nyfiken, om det är en art man inte tidigare träffat på.
Utan kunskap vet man ju inte om den är användbar eller icke, och det kan ju vara mycket vanskligt att testa på måfå, eller hur?
Rekommenderar oxå sign. “Bajs Åke, 78 år” att leta upp debatterna om “gul kantarell”.
De var ganska omfattande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.