0 435 visningar

20 svar

Skogsmaskiners förstörelse

Sussie

31 jul 2008 kl. 01:25

Har varit på 5 av mina 7 “säkra ställen” och på 3 av dem har det varit skogsmaskiner (med förare) i farten och förstört allt!! Jag är så frustrerad över hur de inte tar hänsyn till naturen. De går ju värre fram än vad de två senaste stormarna gjorde! Stigarna är förstörda och det ligger grenar och “bråte” överallt. Var även ute vid Vedema utanför Hässleholm för att grilla och där har de gjort samma sak. Det ser så illa ut och vårt “grillområde” är totalt helförstört! Visst, man kan gå på vägen till den lilla tjärnen som finns där (överbelagd med hundskit), men vandra i skogen kan man glömma. Du kommer inte fram där om du inte är atlet utan knäskador (vilket jag har). Är det fler än jag i vårt avlånga land som råkat ut för samma idioti?
Mvh//

0

Enelie, Linköping

31 jul 2008 kl. 01:35

Jodå, jag har råkat ut för något liknande några gånger.
Man vet inte om man blir mest arg eller ledsen när man upptäcker det.

Jag har inte varit iväg till mina säkra ställen än i år men jag får hålla tummarna för att något av skogen står kvar.

0

Lena M

31 jul 2008 kl. 08:06

Javisst är de trist när man glad i hågen åker till sin skog och det bara återstår en massa stubbar och ris.

0

Charina, halland.

31 jul 2008 kl. 15:34

“sin skog”......!?
Nog fan är det väl markägarens ändå va? Tänk om ni kunde begripa att det är en förmån att få gå på o över ANNANS MARK. Ni ska inte ta det så för givet. Markägaren har ingen som helst skyldighet att visa er någon som helst hänsyn. Fatta det!

Oj då. Fanns det hundskit i skogen? Jisses då... vaaad ska vi göra åt det?

0

klas jaederfeldt

31 jul 2008 kl. 16:00

därför är det viktigt att leta upp de rödlistade svampar som finns på era favoritställen och rapportera det till er skogsvårdsstyrelse så kanske dom kan se till att en del av skogen inte avverkas

0

Lena M

31 jul 2008 kl. 17:45

Och Charina vad vet du om jag / vi äger skog här ?
Du verkar på ” hugget ” !

0

anithau

31 jul 2008 kl. 18:37

Charina är nog markägare och ypperligt irriterad på alla som går i markerna och kanske “skiter” och dylikt.

0

guza

31 jul 2008 kl. 18:39

Å om du äger skog Lena- då är det väl du som bestämmer om avverkning eller…?

0

Charina, halland = skogsägare o jägare

31 jul 2008 kl. 19:00

Om folk bara sket i skogen hade väl allt varit frid o fröjd.. Nädå, halva picnicen lämnar de så snällt efter sig.

O du, anitau!Det va inte jag som hängde upp mig på hundskiten.
““Visst, man kan gå på vägen till den lilla tjärnen som finns där (överbelagd med hundskit), men vandra i skogen kan man glömma.”“
Det va ““Sussie”“.

0

Bo Reyer

31 jul 2008 kl. 19:14

Klas! Om jag gör några fynd av violgubbe kommer jag givetvis rapportera till länsstyrelsen, men tyvärr har nog eko-kommunen Sala tagit död på beståndet genom urskiljningslös avverkning av värdträden! Detta antagande gör jag efter att jag inte hittade en enda förra hösten av ett bestånd som funits i decennier.

0

Charina

Robban

31 jul 2008 kl. 19:36

Kom till O-hamn och skjut Gris för
Det ser sannerligen ut som pansarvagnar dragit fram efter dom.
Börjar bli stora problem här med dom.

0

Charina

GretheF Skåne

31 jul 2008 kl. 19:43

Här i Skåne också och det är inte så roligt heller att se skogen efter maskinerna jag skulde gerna ha en lista över dom röda svamparna som jag kunde ha med mig med bild och som inte är allt för utymblig att ha i korgen, hur får man tag på en sån???????????

0

cicki T Belgien

31 jul 2008 kl. 19:55

Oj, vad “infekterad” denna diskussion blev! Var glada och ta vara på Allemansrätten istället !

0

anithau

31 jul 2008 kl. 20:28

Charina!
Det var ingen kritik från min sida. Jag tycker att det ser för jävligt ut i skogen med all “skit”, picknick, bohag, stötdämpare, barnkläder, bindor och blöjor. Ja, det finns ingen hejd på vad man kan se i skogen.

0

BO

klas jaederfeldt

31 jul 2008 kl. 20:49

inte länsstyrelssen, Skogsvårdsstyrelssen

0

Markägares skyldighet!

Elisabeth jansson

31 jul 2008 kl. 22:02

Det finn en lag som säger att det inte får vara djupare spår än 10 cm markägaren har alltså skyldighet att återställa efter en slutavverkning.

Men det är inte många som efterlever det.
Tyvärr finns det ingen lag att ta tillvara på riset men många markägare väljer att ta bort riset och göra flis av det.
Det går lättare att plantera senare.
Är det större arealer kan det också bli förtjänst!

0

Bo Reyer!

Elisabeth jansson

31 jul 2008 kl. 22:22

Hej!
Förra året var ett väldigt dåligt år med violgubbe!
Den är en lynnig svamp,vissa år eller platser kan den vara jättetidig,och vissa ställen kommer den sent i september.

Om mycelet är stort kommer den trots gallring fast det kan ta några år,jag har erfarenhet av det!

0

Trompette des Mortes

1 aug 2008 kl. 00:14

alla ni som klagar på skogsmaskinernas framfart !

tænk hur det skulle utan dessa i skogen !

med jærvsøfax och bodbæckspålle i skogen hade svanks skogsindustri inte funnits i dag !

och vi hade inte heller haft så många kallblod i v75 då dessa nog skulle hålla vilodag om lørdagarna.

skogen førændras hela tiden genom brænder och stormar.

speciellt det sistnæmnda har jag upplevt både i danmark och sverige och det har kostat mig många fina svampstællen de senaste åren.

men var ni glada i sverige som fritt kan røra er i naturen.

i danmark ær det bara tillåtet att gå på vægar och stigar i privatægd skog.

i offentligt ægd skog ær det fritt fram att røra sig øver det hela.

men den lagen skiter så gott som alla i !!!

0

Sussie

3 aug 2008 kl. 08:51

Det var inte riktigt så jag menade. Vedema tillhör O D Krooks donation och jag tror att det är kommunen som förvaltar det. Tyvärr har maskinerna gjort mycket förstörelse som inte är tillåtet (om det är max 10 cm i avtryck man får göra - där är det ca 30-40 cm). Dessutom är det massor av ris och grenar så man kan inte gå längre på “naturstigarna” Att markägare röjer och sådant - det får man leva med, men de kunde ju röja upp bråten sedan. Samtidigt håller jag med om att vi ska vara mycket tacksamma för att vi har allemansrätt här i sverige. De flesta länder har inte alls den sortens lagstiftning. Vad gäller hundskiten som ligger överallt på gångvägen till grillplatsen vid Vedema så tycker jag att hundägaren ska ta upp efter sin vovve när den har bajsat - för allas trevnad. Och ja - många som kommer dit och ska grilla tar inte reda på sitt avfall trots att det finns soptunnor, toalett, m.m. Det är för illa att inte människor kan ta reda på sin egen “skit”. Vem vet - om några år kanske vi inte har allemansrätt i sverige heller. Då får vi som älskar att plocka svamp och bär smyga runt som “tjuvar om natten” när vi vill ha naturens guld. Ha en bra dag och njut av vårt vackra land.

0

Sussie

Stefan HBG

4 aug 2008 kl. 17:44

Visst är det frustrerande Sussie.
Bara som en liten ironi i det hela kommer här:
Otto Daniel Krook var köpman i Helsingborg, och levde 1801-1873. Han oroades av skogsskövlingarna i sin livstid och donerade 50.000 riksdaler till landstinget för att det skulle köpa in marker lämpliga för “skogskultur”. Numera uppgår Krooks donation till över 2500 hektar skogsmark.

0

Stefan HBG

Sussie

4 aug 2008 kl. 20:30

Tack för upplysningen. Kul att få veta något om denne herre som man bara sett namnet på och hur allt kom till från början. Ha en fortsatt trevlig kväll.
Mvh//

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone