0 260 visningar

6 svar

Kan det här vara

NadaL, Umeå

31 jul 2008 kl. 11:37

gröngul navling?

0

NadaL, Umeå

31 jul 2008 kl. 11:40

och två på tallåga som jag behöver hjälp med

0

NadaL, Umeå

31 jul 2008 kl. 11:41

kanske någon stift svamp?

0

Hans v E

31 jul 2008 kl. 13:07

Tror inte det. Visserligen har den sådana färger, gröngula navlingen växer aldrig i så stora samlingar.
Detta är i stället det typiska växtsättet för rostnavling. Så jag tror på rostnavling, även om den har lite fel färger. Den brukar vara brunare, med mörkare fotnederdel.
Nästa är slemhorn, en myxomycet i plasmodiestadium.
Den sista är en annan myxomycet som lämnat sitt plasmodiestadium. Den heter Arcyria nutans, eventuellt gul ullklubba på svenska.

0

Irene A

31 jul 2008 kl. 13:43

Arcyria nutans brukar jag kalla för maskull.

(gul ullklubba är det svenska namnet på en annan art, Trichia decipiens)

0

NadaL, Umeå

31 jul 2008 kl. 15:26

Tackar för svaren.
Det kanske är unga ex. av rostnavlingen, för samma dag hittade vi den typiska ex. med mörkt fot på en annan stubbe och blev fundersamma.
Maskull är en väldigt passande namn Irene för arcyria nutans.

0

Irene A

31 jul 2008 kl. 23:15

Jag tror också att det är ovanligt bleka rostnavlingar. Det finns några andra arter i släktet, men de brukar inte växa så tätt och i stor mängd på stubbar som dessa gjorde.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone