0 403 visningar

22 svar

Violgubbeskogen ska avverkas trots rapportering!

Elisabeth

31 jul 2008 kl. 22:14

Hej!

Jag har sagt i flera år nu att det hjälper inte att rapportera och det stämmer fullständigt!
Nu ryker sista skogen med violgubbe och det är största mycelet utav alla växtplatser, här har den funnits i cirka 10 olika skogar och nu försvinner den sista skogen!
Skogen är inmätt och markerad och på skogsvårdsstyrelsen har de semester!

Jag ska bli trädkramare! Hänger ni med…....

Kan någon ge mig mer tips!
Det där med spik känner jag redan till Klas!

Gompus clavatus Violgubbe

0

Johan G

31 jul 2008 kl. 22:18

Kontakta lokalpressen och förklara hur illa det är. Förhoppningvis så gör de då ett reportage, sådant brukar ge resultat snabbt.

0

Bo Reyer

1 aug 2008 kl. 07:04

Vilken skog talar du om? Det är lika illa här i “ekokommunen” Sala. Jag gissar att du bor på någon plats med kalkrik berggrund.

0

Skogsfrun i Obbola

1 aug 2008 kl. 08:40

Kanske kan Skogsnätverket, http://www.skyddaskogen.se, hjälpa till?

0

Elisabeth

1 aug 2008 kl. 16:54

Hej!

Tack för de olika tipsen,är själv markägare och lite känsligt att kontakta tidningen kanske,det är bättre om andra agerar.

Där violgubben växer finns det gott om grönsten.

0

Bo Reyer

1 aug 2008 kl. 17:15

Elisabeth! Om du redovisar en mailadress till någon som är ansvarig för beslutet kunde kanske vi andra mailbomba den berörda personen. Det var bara en tanke.

0

Använde min sändlista

klas jaederfeldt

1 aug 2008 kl. 17:44

till en massa tidningar radio å tv och sände följande, hoppas det kan hjälpa

Violgubbe,vad är det ?

Svar det är en mycket sällsynt svamp som bara visar på de finaste, (kalkhaltiga?) skogarna i ett bälte från Norduppland till Gullspång i Västergötland,
Just nu söker alla länsstyrelser i landet efter den och div, Sarcodonarter (taggsvampar).  Sedan kan man läsa på siten Svampguiden.com (forumet)  http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=98049&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=0
att den utrotas i varenda skog i Gullspångstrakten.

SOVER SKOGSVÅRDSSTYRELSSEN DÄR ??????

MEDIA I HELA LANDET FÖRENA ER MOT DENNA MILJÖFÖRSTÖRELSE

Klas Jaederfeldt

Klas@jaederfeldt.com, svampklas@telia,com
Fd. ansvarig för svampherbariet på Naturhistoriska Riksmuseet i Sthlm

Bilden bjuder jag på för denna gång

0

Använde min sändlista

Gula

1 aug 2008 kl. 17:55

Snyggt Klas!!!! Hoppas någon nappar!!

0

Använde min sändlista

Bo Reyer

1 aug 2008 kl. 17:58

Bra jobbat Klas! Hoppas bara att det ger resultat.

0

Använde min sändlista

Elisabeth

2 aug 2008 kl. 01:07

Hej!

Tack för all hjälp,jag blev så deppad i veckan när jag såg eländet så jag kom mig inte för att göra något mer än att ringa och söka en person på skogsvårdsstyrelsen och han hade semester tills mitten på aug.
På måndag ska jag ringa länsstyrelsen.
Hör av mig vad som händer!

0

Violgubbeskogen ska avverkas...

Skogsfrun i Obbola

2 aug 2008 kl. 08:49

Det vore väldigt intressant att få veta mer om det här. För det första vilken skog det gäller. För det andra om det rör sig om en privat markägare eller ett bolag. Är det ett bolag eller liknande borde det inte vara några större problem att stoppa en avverkning innan det är för sent, eftersom de flesta är FSC-certifierade. Berätta mer!

0

Använde min sändlista

Birgitta D

2 aug 2008 kl. 12:01

Kontakta Mats Karström i Voullerim. Han är expert på att rädda skogar.

0

Skogsfrun i Obbola

Elisabeth

2 aug 2008 kl. 13:29

Hej!
Jag bor i en liten by som heter Södra Råda mellan Skagern och Vänern, skogen som ska avverkas är bondskog här känner alla varandra så det är därför jag “ligger lite lågt”
Västgötabergens svampklubb har varit här och inventerat och skogsvårdstyrelsen och länsstyrelsen har tagit ut kordinater och likt förbaskat så händer det att skogen är markerad för avverkning,det gör mig så upprörd,visst man kan inte skydda alla skogar,men här i området har violgubben funnits i cirka 10 skogar och det är bara i en skog ett biotopskydd som kom till stånd för cirka 10 år sedan som den finns kvar.
Jag ska kontakta länstyrelsen igen på måndag,jag har blivit lite peppad av er!

0

Skogsfrun i Obbola

Skogsfrun i Obbola

3 aug 2008 kl. 08:59

Om det rör sig om ett litet område (mindre än 5 ha) så kommer länsstyrelsen antagligen inte att tycka att det är deras bord - i varje fall om policyn är densamma som här uppe i norr. Små skogsområden skyddas vanligen som biotopskydd, och då är det skogsvårdsstyrelsen som måste agera. Är inte deras semester slut snart?

0

Skogsfrun i Obbola

Sussie

3 aug 2008 kl. 09:08

Det är bedrövligt att inte länsstyrelsen gör mer för att bevara arter. Vi får starta en “trädkramarförening”. Tyvärr struntar väl länsstyrelsen i det också.....

0

Bo Reyer

3 aug 2008 kl. 10:17

Klas! När jag i ett tidigare inlägg sade att jag skulle kontakta länsstyrelsen ang. violgubbe i Sala skrev du att det var skogsvårdsstyrelsen jag skulle kontakta. Förra sommaren hade jag en kontakt med en person på natur-och kulturmiljöenheten på länsstyrelsen i Västmanland. Enligt henne fanns det inga fynd rapporterade i Salatraten enligt artportalen. Nu till min fråga: Vilken väg är den bästa att gå om man vill förhindra avverkning i områden med rödlistade arter, vilket har skett här??

0

Bo

klas jaederfeldt

3 aug 2008 kl. 11:04

allt finns inte inlagt på artportalen, be dom kolla med Artdatabanken och de offentliga herbarierna, Uppsala och Riksmuseet i stället, men sedan är det väl en bra ide att du tar beläggsex, och sänder till något Herb, själv de skall innehålla Vetenskapligt namn,Landskap, Socken, närmare lokalangivelse,datum för fyndet och insamlarens namn.

Sedan kan du naturligtvis oxå rapportera in till Artportalen. Men jag tycker inte att det har samma värde, eftersom du inte kan skicka med ett beläggsex. av svampen, å därför kan ingen i efterhand kolla att dina uppgifter är riktiga

0

Bo

BoE

3 aug 2008 kl. 17:12

Önskar att jag hade så nära till datorn att jag kunde klicka varje dg för skogen!

Det retar mig ordentligt att höra sånt här som att avverka “sista violgubbeskogen”!

Mer klick för skogen!
Mer skogsfestivaler!

0

klas jaederfeldt

3 aug 2008 kl. 20:26

Elisabeth, en journalist från GP mailade mej för att fråga om svampen, jag gav han ditt tel. hoppas du ursäktar

0

Klas!

Elisabeth Jansson

3 aug 2008 kl. 22:50

Hej!

Det var okej,ingen har ännu ringt.
Imorgon ringer jag länsstyrelsen hoppas att de inte har semester där också!

0

Klas!

Stefan

4 aug 2008 kl. 16:00

Jag skulle kontakta Gillis Aronsson på Upplandsstiftelsen i Uppsala (http://www.upplandsstiftelsen.se/verksamhet/default.asp). Han har skrivit åtgärdsprogrammet för violgubbe
(http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5638-7.pdf) och han har under lång tid arbetat med att inventera hotade arter. Han om någon kan ge dig goda råd.

0

Elisabeth

klas jaederfeldt

4 aug 2008 kl. 16:13

det var väl till dej stefans råd var antar jag.
Jag har kontaktat johan Nitare på skogsstyrelsen, få se om det händer något där

0

Tack alla!

Elisabeth

4 aug 2008 kl. 16:23

Skogen står fortfarande kvar men är rödmarkerad,har pratat med skogsstyrlsen,länstyrelsen och så ringde Johan Nitare får se om de kan stoppa avverkningen!

Stefan Gillis Aronsson hade jag kontakt med för ett eller två år sedan och jag fick namn på personer som jag skulle kontakta.
Men vad hjälper en massa namn när ändå ingen gör något!

Fortsättning följer…....

Tack alla så länge nu har motståndet rullat igång annars hade jag inte brytt mig!
Tänk vad fantastisk guiden är!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone