Såna där eller närbesläktade klubbsvampar har jag stött på i skogen då och då men aldrig vetat om att de parasiterar på hjorttryffel.
Ät hjorttryffeln något att ta reda på?
Minns att jag som barn några gånger åt klubbsvampar och en annan art som vi kallade “haröra”, och att jag tyckte de smakade bra! Nu rtekommenderas de ju inte som matsvamp och då är frågan om det finns ätliga tryfflar.
Vill minnas att det i min ungdoms svampböcker stod att det i Sverige endast finns “oätliga falsktryfflar”.
Vet någon mer om detta?
Om du fortfarande har svårt att hitta inlägget längre ner så kan jag berätta att det är skrivet av Björn Bachman den 3:dje augusti och heter “Tryffel igen”. Det finns ätliga tryfflar i Sverige. De hör till sporsäcksvamparna och heter stjärnhovstryffel bagnolitryffel och sommartryffel. Basidie- eller falsktryfflarna, som t.ex. rotryfflar och hartryfflar, är oätliga. I frankrike finns perigordtryffel och i nordafrika Terfezia.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.