…att jag klagat över svampbristen. Lite “jobb” bland äppelträden idag fick mig att förstå att vi har hur mycket svamp som helst. Titta bara så vackert!
Monilia fructigena, ‘gul monilia’
Och på trean är det kanske nåt annat vackert - också…
Jag har min farfars gamla ranka (den planterade han 1939 tror jag) som jag flyttade från ett växthus för 4 år sedan och har nu haft den i min kuvös i alltså 4 år men har strulat lite med en stor kruka förra året gjorde jag en stor självvattnande kruka och den tog fart men inga blommor alltså inga druvor. Det är en sort som jag inte vet men druvorna är rätt små, blåa och söta och inte alltför tjockt skal. Hoppas på nästa år. Kul att dina funkar jan och synd på äpplena men de som är kvar på trädet kanske blir desto finare eller har du angrepp på dem oxå i så fall får du gallra hårdare.
Mina vinstockar, JAS, sitter faktiskt fast i jorden *utanför* kuvösen och några rankor har på hustruns förslag fått krypa in vid takstolarna och förgylla tillvaron också “inomhus”. I år blåste och frös det mesta av utomhusskörden bort, men några tidigare år har gett bättre skörd ute. Druvan är en lettisk staketdryva ‘Zilga’ som jag köpte redan innan den blev riktigt känd. God med blåbärston.
Har ockse en annan vinstock som det inte vill bli nåt på - ännu!
De vackra äpplena är från det värst moniliautsatta trädet, Gyllenkrooksastrakan. Äpplet är vedervärdigt gott så det får hänga med. De andra sorterna är (nästan)inte angripna alls.
Minst fyra “egenuppfunna” sorter + Wealthy, Blangblangblang, Sävstaholm, Maglemer och—Åkerö; en åkerökännare har varit här och fått ympris av en knoppmutation han kallade för “Åkerröd”!
Gallring - orkar inte med sånt utom vid fara för trädet!
Vi har en vinranka på altanen (utomhus) som fanns här när vi köpte huset 95. Druvorna är gröna med små kärnor. Det brukar vara tonvis med druvor, men i år är det en ynka klase som växer. Kan det bero på torkan (har försökt vattna, men kanske inte tillräckligt mkt)? Är vinrankor känsliga mot torka?
Hur gör ni för att slippa mjöldagg???
Jan, tack för brevet!! Jag skickar ett till dig på måndag! :)
Sofia, jag har fått lära mig att man inte ska vattna vin. Samma sägs i alla vingårdsprogram på TV; vinstockarna bildar och skickar iväg rötter till vattnet. Om man måste vattna så är det nog med droppslang. “Våra” rötter går ut/ner i den uppländska leran som alltid håller något vatten. Planteringen här gjord i torvblandad jord, sorten vill ha lågt pH.
Mjöldagg har vi aldrig sett på vinet!
Jag vattnar aldrig på ngt annat sätt än droppvattnar. Men jag tackar för info om att man inte ska vattna. Då är det ngt annat som slagit fel i år. Om jag inte sprutar med bikarbonat 2 ggr i veckan, är vinrankan täckt med mjöldagg. Det måste med andra ord vara en mkt bra sort du har Jan! Du anar inte vilken plåga mjöldaggen är.
Ok Jan! Då förstår du hur svårt det är att ha ett vin i kruka men det har funkat bra med den “självvattnande”. Om du har lust så kanske man kunde få ett par sticklingar, de behöver så klart inte vara rotade det fixar jag själv. Det vinet jag har går oxå lätt att föröka, vi kan byta men det blir väl knappast aktuellt förrän till våren eller?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.