0 348 visningar

31 svar

Jas undrar?

"JAS" Nu i Västervik

2 aug 2008 kl. 11:44

Jag har sett från de flesta inlägg om dagens skörd att ni inte grovrensar svampen i skogen utan plockar hem massor med skräp. Varför? Jag tycker att det är jobbigt att sitta vid borden med icke grovrensad det tar ju evigheter att får ordning på dem och en massa mylla som smuttsar ner den svamp som var ren vid plockningstillfället.

0

Robban

2 aug 2008 kl. 11:54

Jag håller med dig JAS. Men jag tar ändå hem skräpet, varför det blir så när jag kommer ut vet jag inte.
Kanske har man för bråttom när man ser svampen i skogen.

0

Maric

2 aug 2008 kl. 11:58

Jag håller med Robban.

0

Bo Reyer

2 aug 2008 kl. 13:32

Jag brukar för det mesta grovrensa i skogen, men när jag plockar i mosskanter är det nästintill omöjligt! Detta p.g.a. alla dessa mygg, knott och bromsar.

0

Bo Reyer/Myggmedel

"JAS" Nu i Västervik

2 aug 2008 kl. 13:41

Själv anväder jag myggservetter eller jungelolja annars blir man uppäten och får alldeles för brottom.

0

Evus

2 aug 2008 kl. 16:50

Och jag håller också med JAS, men gör som Robban….jag är så ivrig
att plocka antagligen.

Fast man försöker ju ta bort det värsta skräpet i skogen.

Det är lättare att rensa i skogen på de större svamparna, såsom K-J och liknande tycker jag.

0

Robban

2 aug 2008 kl. 17:03

Som smålänning ligger det ju i bakhuvudet att det kan komma någon och sno svamparna. Så det är ju bara å ösa på.

0

Robban

"JAS" Nu i Västervik

2 aug 2008 kl. 18:24

Jag är oxå Smålänning och vill absolut inte gå miste om den svamp som jag har lagt ner möda, tid och omsorg på att hitta och plockat så jag rensar och hinner ta tillvara på det jag hittat. Jag vet de som inte orkar för att de har varit för slarviga i skogen och så ligger de i kylskåpet någon dag och blir förstörda. Det är lite vansinnigt tycker jag. Se det så här “att de svampar som inte hinns med att plockas idag står kvar och växer till sig eller så mognar de och sprider sina sporer så det blir mer svamp nästa säsong”.

0

Enelie, Linköping

2 aug 2008 kl. 18:38

Jag brukar alltid grovrensa i skogen. Men när jag hade ute bilder på Stensopp här för ett tag sedan så växte de där det gick många människor.
Jag ville inte avslöja vad jag höll på med och “slet” med mig dem hem, fort som sjutton.

En fundering:
Någon har nämnt för mig att man bör undvika att rensa/skär i dem i skogen för det startar en nedbrytningsprocess i svampen direkt då.
Jag vet inte om det stämmer.

0

Jan A, Uppsala

3 aug 2008 kl. 08:43

Jag ansluter mig i stort till alla framkomna synpunkter och har ytterligare någon!
Sån svamp, som jag med hjälp av mina olika högt uppskattade vänner sniglarna hoppas kunna transplantera hemmavid, bär jag hem; “mask”ätna hattar, övermogna ex, t.o.m. “jordiga” fötter och annat otäckt - i plastpåsar!
Snart ska väl de senaste nyförvärven visa sig!

Och Eneli, om man tar bort “mask"härdar o.d. bör väl nedbrytningen bromsas?

0

Robban

3 aug 2008 kl. 09:39

Jag håller med dig Jas, jag tycker faktiskt så oxå. Men men jag är bara
en av folket, och dom brister som tillhör oss olika individer.

0

anithau

3 aug 2008 kl. 14:43

JAS!
Jag tänkte på dig idag, när jag stod och grovrensade svampen i skogen. Hi,hi. Du sätter dina märken.

0

Bo E

3 aug 2008 kl. 17:25

Grovrensar alltid i skogen!

Visst kan det vara lite jobbigt att stå i hettan och svettas med mygg och bromsar runt om…men det har man igen hemma vid köksbordet.

I år med denna torka har det verkligen blivit minimalt med skräp kvar.
Verkar nä‘stan som det är mindre mask oxå, men sopparna har väl inte kommit igång på allvar och det är väl där masken trivs bäst.

Har själv t ex ratat en grupp brunsopp och ett par fina Karl Johan redan p g a maskangrepp

0

Enelie, Linköping

4 aug 2008 kl. 20:16

Jan A: Jag vet egentligen inte vad den där idén om nedbrytning kommer ifrån. Jag kommer i alla fall att fortsätta att grovrensa i skogen.

0

"JAS" Nu i Västervik

4 aug 2008 kl. 20:29

Om man tar en sopp som ex. så om man inte rensar den i skogen och det finns mask eller någon del som inte är ok så är den inte mycket att ha efter några timmar men en grovrensad utan större angrepp håller sig ju betydligt längre. Så det måste vara klart som korvspad att Jan. A. är inne på helt rätt spår. Kul att några tänker på mig när de är i svampskogen:)

0

Enelie

Elisabeth jansson

4 aug 2008 kl. 23:50

Hej!

De italienska uppköparna på K-J som kommer hit vill inte att man skär i svampen utan den ska bara vridas upp och ta bort den värsta jorden,det måste säkert ha att göra med hållbarhet eftersom de fraktar dem ner till Italien,så du är inte helt inne på fel väg tycker jag.

Om man själv plockar så är det ju onödigt att släpa med sig det dåliga hem eller rören på K-J om de har ändrat färg.det är bättre att ha en korg med olika fack som man kan lägga ner det rensade i och så blir det mindre med arbete hemma.

0

Elisabeth och andra

Jan A, Uppsala

5 aug 2008 kl. 09:03

Jag har med “egna ögon”, tyvärr bara på film och TV, sett att man putsar bort betydligt mer än bara den “värsta jorden”. Dessutom lär italienarna kyla ner svampen så att larverna kryper ut. (Om jag inte minns fel, så har Franco Matli 2007 berättat om detta. Borde finnas i Mickes hemliga arkiv!)
De finare larvgångarna syns, känns och smakar inte när man äter dem, det vet jag själv mycket väl!
Dessutom finns det en del annat otrevligt att skära bort i skogen än “maskätet”. 
Jag fortsätter att lämna det värsta i skogen och att lägga det värdefulla på bordet!

0

italienarna

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 14:20

Om jag inte är helt ute och sycklar så har jag samma info son Jan och om jag inte missförstod den uppköpare som jag träffade i Småland för några år sedan så anväds även den “dåliga” svampen för att framställa extrakt / buljong av.

0

Elisabeth och andra

GretheF Skåne

5 aug 2008 kl. 16:48

Jag har set dom torre KJ i Italien och där är stora maskhål dom syns mycket bra

0

Elisabeth och andra

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 16:52

Såg både torkade och färska i Saluhallen i Stuttgart för 2 år sedan och de färska var fina av tyskt ursprung medan de torkade var Italienska med stora maskhål!Du fick mig att minnas GretheF Skåne.

0

Enlisabeth m.fl.

Enelie, Linköping

5 aug 2008 kl. 22:32

Hej!
Det kanske var något sådant som min bekante hade hört om att man inte fick skära i svampen. Jag syftar på det där med önskemål från vissa uppköpare.

Nu har ju mer info kommit till omkring det här. Det kanske är olika hur de gör och/eller är beroende på vad de ska använda svampen till.

0

Var är Ola?

"JAS" Nu i Västervik

6 aug 2008 kl. 13:23

Ola har inte varit på forumet sedan i vintras, han borde ha koll han handlar ju med svamp. Vi får se om han dyker upp.

0

Var är Ola?

"JAS" Helsingborg

12 aug 2008 kl. 20:51

Tråden dog! Igår plockade jag en del kantareller och jag vågade inte visa hur det såg ut när jag kom hem med dem. Jag hade bilden fullastad med saker och ungar och ja,ja m.m.m., så jag kom varken åt svampkorgen eller mina svampverktyg så jag plockade i tröjan utan att rensa, därför fick jag skölja dem under kallt vatten. Ja jag vet, fy på mig:)) Och Ola har inte hört av sig?

0

Var är Ola?

GretheF Skåne

12 aug 2008 kl. 21:01

Jag så på din bild att dom var tvättade HA.men tänkte på vildsvin där är inte mycket svamp än så det dröjar säkert tills du hör från Ola

0

Här är Ola!

Ola H / Kil

13 aug 2008 kl. 20:17

Hej alla svampnördar! Om någon undrar var jag varit så är svaret: inte långt borta alls. Jag har hållit lite koll på er men inte orkat engagera mig p.g.a att mitt “småföretagande” tenderar att periodvis krama musten ur mig alldeles. Nu å andra sidan kryper det lite i mig av debattlusta. Risken finns därmed att ni får dras med mig ett tag.

0

Här är Ola!

"JAS" Helsingborg

13 aug 2008 kl. 20:23

Tjena Ola! Jag tror att vi gärna dras med dig några månader fram över. Har du orkat läsa hela tråden och i så fall har du någon kommentar? Välkommen tillbaka förresten:)

0

Ang leveranskick på K-J

Ola H / Kil

13 aug 2008 kl. 20:30

Det stämmer att Italienska uppköpare ofta vill ha kropparna “oskurna”. De påstår att de håller sig fasta en längre tid då. Jag har köpt upp både skuret och icke skuret i många år men kan ändå inte bekräfta att detta är med sanningen överensstämmande. Däremot ser jag en annan anledning ganska tydligt: Ibland är maskfri Karl-Johan så sällsynt så att det inte skulle bli några affärer alls om man inte tog dem oskurna. Nu hör jag att det vankas varma champinjonmackor i köket så jag får be att återkomma i ärendet om en stund.

0

Jas undrar

Ola H / Kil

13 aug 2008 kl. 20:54

Tack för det JAS!
Visst har jag läst hela tråden o det finns mycket kunde va kul att kommentera. Vet inte vart jag ska fortsätt riktigt men Jan, att masken skulle krypa ut vid nedkylning stämmer inte i mina kylar i vart fall. Jag tror att vi har att göra med en myt där. Vad som händer är bara att processen bromsas. Maskarna jobbar långsammare men det är allt.

0

Välkommen tillbaka!

Elisabeth Jansson

13 aug 2008 kl. 22:57

Hej!

Blev det någon hund?
Den borde snart vara 6 månader!

Vad betalar uppköparna för grovrensad kantareller nu?

0

Välkommen tillbaka!

Eliabeth jansson

13 aug 2008 kl. 23:01

Ola skulle det vara förstås!

0

Välkommen tillbaka!

Ola H / Kil

14 aug 2008 kl. 17:21

Hej Elisabeth!
Alvin är nu drygt 7 månader och numera både min frus och mitt livs stora kärlek.
Kantarellpriset har sjunkit dag för dag i ett par veckor och är idag nere på 58kr. Det låga priset hänger som vanligt ihop med god tillgång. Senaste 3-dagarssnittet ligger på ca: 850kg/dag och det ökar fortfarande. Vi försöker nu att förbereda oss på att ta emot upp till 2 ton/dag nästa vecka.

0

Välkommen tillbaka!

"JAS" Helsingborg

19 aug 2008 kl. 21:13

Jag blir alldeles undrande av det jag ser från alla trådar. Är det ingen som rensar i skogen utan alla verkar dra hem en väldig massa skräp, halva skogen lär ligga på våra soptippar om några år om det här skall fortsätta, är det ingen som läser det mest elementära i sina svampböcker??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone