Det sägs ju finnas en snarlik, men mindre art, Coprinus latisporus P.D. Orton, men den accepterades inte som en egen art av Kees Uljé, och räknas som en synonym till Coprinus niveus (snövit bläcksvamp), åtminstone för tillfället. Mer vet jag inte om dem, och som sagt, en kontroll i mikroskop är nog nödvändig i vilket fall som helst.
Om du lyckas spara ett sporprov (fällda sporer), kan jag kolla det.
Ingen annan art med det utseendet har lika stora och runda sporer som snövit bläcksvamp.
Om det skulle visa sig att den har annorlunda sporer, tror jag däremot inte att jag är rätt person att gå vidare med någon artbestämning.
Hej igen! Nu har jag tittat på bläcksvampssporer, och de är typiska för snövit bläcksvamp.
Försökte fota dem i mikroskopet, men jag hade svårt att få till skärpan på dem i kameran. Form och storlek syns i alla fall… Förstoringen är 1000 ggr, varje delstreck är en my. Den översta sporen har jag fått till ca 16x13. Ingen annan art har så breda och runda sporer, så för min del råder det inget tvivel.
Jämför med mikroteckningar och beskrivning här:
http://www.grzyby.pl/coprinus-site-Kees-Uljee/species/niveus__.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.