0 934 visningar

12 svar

silkesslidskivling Volvariella bombycina

klas jaederfeldt

2 aug 2008 kl. 21:13

var på en resa med gamla scoutkompisar i Katerineholmstrakten, plötsligt är den där, på ett träd, det var många år sen senast, tyvärr var den inte så juste som man kan önska sig för att plåta den.
någon stor vargmjölk fanns inte på stammen. det är annars något som Hans v. E och jag märkt skall vara en följeslagare, om ni har svampen så kan ni väl låta Hans å mej få reda på om myxomyceten Stor Vargmjölk finns i närheten

0

Enelie, Linköping

2 aug 2008 kl. 22:10

Det var en intressant svamp som jag har läst om nu sedan du har lagt in ditt inlägg.

Men, jag hittar ingen info om vad som är skillnaden mellan Vargmjölk och Stor vargmjölk? De har ju olika latinska namn men hur vet man skillnaden på dem?

0

Hans v E

2 aug 2008 kl. 22:32

Som namnet antyder: storleken.
Dessutom färgen. Vargmjölk börjar skär, blir grålila. Stor vargmjölk börjar vit, blir beige-grå.

0

Enelie, Linköping

2 aug 2008 kl. 22:37

Tack Hans för ditt svar!
Jag antar att växtplatserna är snarlika.

0

Hans v E

2 aug 2008 kl. 22:42

Nej, knappast. Stor vargmjölk växer gärna högt upp på levande lönnstammar, ibland tillsammans med silkesslidskivling, men vargmjölk växer på stubbar och vedrester på marken.

0

Enelie, Linköping

2 aug 2008 kl. 23:02

Tack för informationen!
Det vill alltså till att spana uppåt om man vill hitta den andra sorten.

0

Enile

klas jaederfeldt

3 aug 2008 kl. 12:45

så här ser mogen Stor Vargmjölk ut, observera krypspåret (orange) över fruktkroppen

0

Enile

Enelie, Linköping

4 aug 2008 kl. 20:11

Tack för bilden Klas!
Man ser ju också tydligt storleken när man jämför med “lönn-näsan” intill.

0

Hittade idag

Peter, Linköping

19 aug 2009 kl. 22:42

Jag sprang på en silkesslidskivling idag i mina trakter. Den växte på nåt sälgliknande. Jag tänkte inte så mycket mer på det, men såg den här tråden när jag kom hem.

Jag skall försöka komma dit och fota lite i morgon och spana efter vargmjölken, så får vi se om jag kan bekräfta er tes.

Den verkar vara sällsynt, är det nåt man bör rapportera?

0

Hittade idag

svampstaff

19 aug 2009 kl. 23:03

Häftigt!
Jag som har sett både vargmjölk och sotägg på träden i alléerna.

0

Peter, Linköping

20 aug 2009 kl. 09:33

Nu har jag varit där och tittat igen. Den växte på en asp, inte sälg som jag skrev tidigare. Såg inget spår efter stor vargmjölk. Skall lägga in en bild eller två senare.

Är den väldigt sällsynt?

0

svampstaff

20 aug 2009 kl. 19:45

För info. finns det rapporterat 11saffranstickor från östergötland på 10år, och sju silkesslidskivlingar sen -99.
Så i praktiken torde det vara som att vinna på lotto att finna en.

0

Peter, Linköping

20 aug 2009 kl. 23:52

Då kanske jag skall slänga in ett par rader, kanske jag är i ett stim just nu.

Här är den i alla fall. Tyvärr nådde solen inte in dit och jag ville inte ta med blixt.

Rapporteringen…nja…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone