Jag plockade igår en hel del vad jag trodde föränderlig tofskivling.
När jag kom hem och läste om dem så blev jag tvungen slänga dem tyvärr då jag blev osäker om det verkligen var de och inte förväxlingssvamp som är giftig.
De jag fann växte liksom i klungor i ett område med mycket mossa - alltså inte på någon stubbe eller så.
Vad kan det ha varit?
Undrar också om någon sett några bra sena höstsvampar de senaste dagarna här i Luleå?
Plocka mest ute i Hertsöskogarna.
Har också en fråga till——växer trumpetsvamp här uppe samt vilken/vilka svampar är det som skall plockas så sent som möjligt på hösten? Alltså nu.
Tacksam för svar
Är det ingen som svarar dig Elisabeth? Jag gör ett försök. Både gifthätting och föränderlig stubbskivling (som den visst ska heta numera) växer på ved, men någon gång kan det hända att veden är dold under mossan. Men du kan ha hitat något helt annat också. Hursomhelst är de inte så lätta att skilja åt så det var nog bra att du var försiktig.
Jag har läst inlägg om folk som hittat svart trumpetsvamp även uppe i dina trakter. Men den har nog redan haft sin högsäsong för året nu.
Trattkantarell och musseroner som blåmusseron och streckmusseron kommer ofta sent. Olivsillkremla har jag hittat i oktober. Frostvaxing och vinterskivling är ett par andra fast dem ger jag inte mycket för. Vilka av dessa som växer i Norrbottenskusten vet jag inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.