0 456 visningar

20 svar

Kantareller på gång...

Stefan HBG

3 aug 2008 kl. 15:12

hittade massor av “tioöres” på ett av mina ställen i Dalsland. Det som behövs är regn vilket också kom då jag körde hem till Skåne igår (suck). Den bleka taggsvampen som brukar finnas i samma område lös dock helt med sin frånvaro (30liter ifjol). Får väl bli en runda till om några veckor hehe.
Skickar lite bilder…
1 “tioöres”
2 fick ihop till en macka ivarjefall, ska bjuda sambon på den.
3 Visst liknar den en liten smaragd, någon som vet namnet.

0

Bo E

3 aug 2008 kl. 17:04

Såna tioöringar har jag oxå hittat i mängd fast när man har tur finns det en del femkronor inne i lite fuktigare gräs och mossmark.

Baggen är väl en guldbagge?

0

Bo E

Stefan HBG

3 aug 2008 kl. 17:22

Javisst är det en gräsgrön guldbagge (Cetonia aurata),otroligt vacker.
Blev lite femkronor här också, men många av dom var helt uttorkade. Hoppas på lite ihållande regn framöver.

0

Elisabeth Bååth

3 aug 2008 kl. 17:22

Ja här i Umeåtrakten kan vi nu hitta lite små kantareller, inga mängder. Det är mer lönsamt att plocka blåbär och hjortron. Var i Värmland i veckan och där fanns kantareller i mängder, men tyvärr lite torra.

0

Bo E

Elisabeth Bååth

3 aug 2008 kl. 17:23

Mycket vacker!

0

Evus

3 aug 2008 kl. 17:27

Och här är min “enorma” skörd från i dag. Salems kommun.

Tyvärr hade Vildsvinen varit där före oss och härjat.

Och därmed rök ytterligare ett,för oss, “säkert” kantarellställe.

0

Bo E

Bo E

3 aug 2008 kl. 17:27

Blåbär är det väldigt glest mellan här, men däremot rekordmycket skogshallon….mums!

0

Elisabeth

Stefan HBG

3 aug 2008 kl. 17:29

Vilken härlig bild, den får mig att längta ut i skogen igen.
*vattnas i munnen*
Tror det kan bli en hyfsad kantarellsäsong med lite vatten, trots allt.
Vad gäller bären står det på TEXT-TV att det är rena katastrofen i syd och mellansverige.
Hittade själv inga större en kryddpepparkorn, det var riktigt uselt.

0

GretheF Skåne

3 aug 2008 kl. 17:37

Vilken vacker bild

0

Bo E

Stefan HBG

3 aug 2008 kl. 17:50

Javisst finns det mängder :)

0

Stefan

anithau

3 aug 2008 kl. 18:01

Det var en härlig bild.

0

Elisabeth

Elisabeth Bååth

3 aug 2008 kl. 19:22

Häruupe har vi gott om blåbär och hjortron, härligt! Svamp, tyvärr inget att skryta med men det är ju bara 3:e aug så vi får väl hoppas.

0

Elisabeth Bååth

3 aug 2008 kl. 19:25

Nu har vi smakat dagen skörd av kantareller som fick blandas med svart trumpet, kan rekommenderas!

0

Stefan HBG

3 aug 2008 kl. 20:20

MUMS!!

0

Bengt Sandh

3 aug 2008 kl. 21:42

Fy vad äckligt! :) :)

0

Evus

3 aug 2008 kl. 22:04

Håller med Bengt

Stefan, Fy för den lede vilken äcklig bild :-)
Snålvattnet rinner inte ett dugg…............  :-)))

Däremot vatten ovanifrån i mängder :-)

0

Tina Nordberg Kolsva

4 aug 2008 kl. 09:13

Hittade en hel del igår, kantsreller alltså. De börjar få lite storlek åxå, de inne i skoge där grisarna härjar. Hittade åxå en blodriska, en aspsopp och en citronslemming.

0

Tina

Stefan HBG

4 aug 2008 kl. 11:55

Lite lustigt Tina, förutom kantarellerna var det just tegelröd aspsopp och citronslemmisar jag hittade i veckan.

0

Marit D

4 aug 2008 kl. 15:28

Har lyckats skrapa ihop drygt ett kilo kantareller och ätit några smaskiga kantarellmackor med lök och rosmarin, mums, men i våra fantastiska blåbärsskogar, dit folk vallfärdar i vanliga fall finns inte ett ruttet blåbär så långt ögat kan nå (däremot börjar lingonen bli färdiga, icke ruttna alltså)och det har jag inte varit med om som jag kan minnas. Detta är alltså utanför Vingåker i sörmland. Enstaka andra svampar har jag sett som citronslemskivling, allehanda flugsvampar, karljohan på tomten mfl.

0

Johanna

4 aug 2008 kl. 15:56

Efter senaste dygnets rotblöta över nästan hela Sverige finns det stora chanser till svamp om ett par veckor. Inget ont som har något gott med sig. Vi ses i skogarna.

0

Ann-Sofie Brantholm

12 maj 2009 kl. 00:01

Välkommen till Borgafjäll! Här hittar ni all svamp ni kan önska er och då framförallt kantareller! Bo gärna på Borga Kökets vandrarhem, 0942-420 50!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone