hittade massor av “tioöres” på ett av mina ställen i Dalsland. Det som behövs är regn vilket också kom då jag körde hem till Skåne igår (suck). Den bleka taggsvampen som brukar finnas i samma område lös dock helt med sin frånvaro (30liter ifjol). Får väl bli en runda till om några veckor hehe.
Skickar lite bilder…
1 “tioöres”
2 fick ihop till en macka ivarjefall, ska bjuda sambon på den.
3 Visst liknar den en liten smaragd, någon som vet namnet.
Vilken härlig bild, den får mig att längta ut i skogen igen.
*vattnas i munnen*
Tror det kan bli en hyfsad kantarellsäsong med lite vatten, trots allt.
Vad gäller bären står det på TEXT-TV att det är rena katastrofen i syd och mellansverige.
Hittade själv inga större en kryddpepparkorn, det var riktigt uselt.
Har lyckats skrapa ihop drygt ett kilo kantareller och ätit några smaskiga kantarellmackor med lök och rosmarin, mums, men i våra fantastiska blåbärsskogar, dit folk vallfärdar i vanliga fall finns inte ett ruttet blåbär så långt ögat kan nå (däremot börjar lingonen bli färdiga, icke ruttna alltså)och det har jag inte varit med om som jag kan minnas. Detta är alltså utanför Vingåker i sörmland. Enstaka andra svampar har jag sett som citronslemskivling, allehanda flugsvampar, karljohan på tomten mfl.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.