0 227 visningar

16 svar

En fråga!

anithau

4 aug 2008 kl. 18:50

Ofta läser jag i inläggen att den svamp ni fråga om inte doftar el SMAKAR något särskilt.
Nu undrar jag smakar ni på all (bortsett från dem som är solklart giftiga) svamp? Det vågar inte jag.

0

Lena M

4 aug 2008 kl. 18:58

Inte flugsvampar eller sådana som är geggiga ,i dåligt skick, de får vara för min del.

0

Enelie, Linköping

4 aug 2008 kl. 21:28

Jag smakar/tuggar lite på en liten bit och spottar ut.
Det gör jag på de flesta om de inte är slemmiga eller angripna.
Jag avstår också om jag tror att det är en giftsvamp.

0

Tina Nordberg Kolsva

5 aug 2008 kl. 08:11

Ja, jag smakar på allt som inte är direkt motbjudande eller de jag vet eller tror är giftiga.
Tuggar, smackar o spottar ut, oftast….

0

anithau

5 aug 2008 kl. 08:33

Då blir min nästa fråga: Vad är anledningen till att ni smakar?

0

Lena M

5 aug 2008 kl. 09:04

För att med smakens hjälp ev. kunna artbestämma den !
I svampböckerna står oftast att den smakar si eller så, ibland mycket underliga beskrivningar tycker jag och vi upplever nog smaker väldigt olika.
Men sen är det ju andra faktorer som skall stämma, färg, form , växtplats, sporfärg, ja det är inte lätt minsann.

0

anithau

5 aug 2008 kl. 10:22

Tack alla för Era svar. Nu förstår jag bättre.

0

buffy

5 aug 2008 kl. 10:45

Det finns t ex en del sorters kremlor som är så snarlika varann till utseendet att det absolut enklaste o säkraste sättet att skilja oätlig från ätlig o god är gm att smaka en liten bit. Att smaka är också ett helt osvikligt test för att skilja KJ från gallsopp.

0

anithau

5 aug 2008 kl. 11:09

Buffy!
Det har jag helt klart för mig, jag tänkte snarast på svampar som man ser är inte är någon matsvamp och ändå smakar. Jag tänkte bara ut matsvampsynpunkt. Men man kan ju jaga svamp av många olika orsaker. Jag var korttänkt.
10-öríngen ramlar inte ned förrän du har ett svar. Nu har jag förstått.

0

Anita

5 aug 2008 kl. 11:20

Hej
Den enda svamp jag tycker mig behöva smaka på är kremlorna. Jag har lärt mig på kurserna att bränner det på tungan så ska man undvika den svampen. Bränner det bara liiite så är det ok.att ta med den. Jag har då klarat mig på den förklaringen. Lever ännu.

0

anithau

5 aug 2008 kl. 11:46

Hej!
Va trevligt att det finns en till Anita på forumet.
Jag smakar också på kremlorna när jag är osäker.

0

Tina Nordberg Kolsva

5 aug 2008 kl. 11:47

Jag har för vana att smaka på allt,gäller inte bara svamp o bär.
Det har jag gjort sedan barnsben.
Det är nog min stora nyfikenhet som måste stillas.

0

Nontasters

Karin Hedén

5 aug 2008 kl. 19:07

Hej!
Tyvärr funkar det inte för mig att smaka på kremlorna. Jag är en s.k. nontaster. Det innebär att jag inte känner om kremlan är skarp eller mild. Jo, om den är etterskarp kanske. Jag är långt ifrån ensam om denna egenskap. Väldigt många känner inte till att de är nontasters. Det finns supertasters också. Vet Du vad Du är? Googla på “nontaster” och “supertaster” så får Du veta mer.

0

Nontasters

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 19:15

Jag har det svårt med kremlorna, brukar smaka och så är den intensivt brännande smaken där och så är det kört för sedan känner jag inte vad nästa smakar även om jag har spottat och fräst, druckit vatten och spottat så sitter den fördömda smaken kvar och hur gör man sen då?

0

Nontasters

cicki T Belgien

5 aug 2008 kl. 19:36

Har samma problem JAS, med kremlorna. Då får man bara hoppas att de första exemplaren var ok och sen ge upp!

0

cicki T Belgien

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 19:42

Hej, jag vet inte hur det ser ut i “dina” skogar men i skåne vimmlar det oftast av kremlor mest gula tycker jag men så klart andra oxå men har aldrig lärt mig dem ordentligt just för att jag har haft rätt stor otur med den illvilliga smaken. Kantkremlan är ju rätt lätt som tur är, en riktig goding.

0

cicki T Belgien

cicki T Belgien

5 aug 2008 kl. 20:01

Har lärt mig den “bittra vägen”, numer låter jag bli alla gula kremlor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone