För att med smakens hjälp ev. kunna artbestämma den !
I svampböckerna står oftast att den smakar si eller så, ibland mycket underliga beskrivningar tycker jag och vi upplever nog smaker väldigt olika.
Men sen är det ju andra faktorer som skall stämma, färg, form , växtplats, sporfärg, ja det är inte lätt minsann.
Buffy!
Det har jag helt klart för mig, jag tänkte snarast på svampar som man ser är inte är någon matsvamp och ändå smakar. Jag tänkte bara ut matsvampsynpunkt. Men man kan ju jaga svamp av många olika orsaker. Jag var korttänkt.
10-öríngen ramlar inte ned förrän du har ett svar. Nu har jag förstått.
Hej!
Tyvärr funkar det inte för mig att smaka på kremlorna. Jag är en s.k. nontaster. Det innebär att jag inte känner om kremlan är skarp eller mild. Jo, om den är etterskarp kanske. Jag är långt ifrån ensam om denna egenskap. Väldigt många känner inte till att de är nontasters. Det finns supertasters också. Vet Du vad Du är? Googla på “nontaster” och “supertaster” så får Du veta mer.
Jag har det svårt med kremlorna, brukar smaka och så är den intensivt brännande smaken där och så är det kört för sedan känner jag inte vad nästa smakar även om jag har spottat och fräst, druckit vatten och spottat så sitter den fördömda smaken kvar och hur gör man sen då?
Hej, jag vet inte hur det ser ut i “dina” skogar men i skåne vimmlar det oftast av kremlor mest gula tycker jag men så klart andra oxå men har aldrig lärt mig dem ordentligt just för att jag har haft rätt stor otur med den illvilliga smaken. Kantkremlan är ju rätt lätt som tur är, en riktig goding.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.