Hej alla!
Nu sätter ju svampsäsongen igång igen, och man vill ju ut och leta och hitta och fika. Och umgås. Men jag har ju ingen svampkompis… Jo, en eller två som kan tänka sig att hänga med på nån kortisrunda, men ingen som man kan vara ute med en hel eftermiddag/kväll eller större delen av en lördag/söndag. Och på de där lite längre turerna blir det ofta lite ensamt…
Finns det någon annan runt Linköping/Mjölby/Motala/Skänninge/Boxholm som också skulle uppskatta lite svampplockarsällskap?
Hej Mimmi!
Jag svara dig lite snabbt för om åskan kommer närmare så måste jag stänga av datorn.
Det skulle vara kul med en runda någon gång.
Om…du har förlåtit mig för bilden på Blomkålssvampen förra året förståss;)
Annars så ligger jag nog risigt till;)
enelie_a@yahoo.se
Hur har ni det, tjejer?
Jag börjar bli sugen på en sväng i skogen! Jag har semester en vecka till - jobbar ni? Hör av er om ni vill åka på en gemensam tur.
Förresten, Enelie - jag lade till dig på MSN och du “fastnade” där, men jag har inte sett dig online, så du kanske inte har MSN?
Hej Mimmi!
Jag har inte lärt mig det där med MSN än så det är väl dags att ta reda på mer. Jag ska försöka ta tag i det.
Det vore jättehärligt med en riktigt lång svamptur nu när det börjar röra på sig.
Tyvärr så jobbar jag månd-sönd och kan nog bara göra någon kortare tur nu.
Jag ska kolla upp lite närmare imorgon men som det ser ut nu så är det nog bara sönd. som funkar (½-dag).
Du får gärna maila mig om du har tid och lust.
Jag hoppas att du får tag i någon som kan vara ute lite mer i skogen den här veckan.
Hej Enelie!
Vi åker troligtvis iväg med husvagnen onsdag-söndag, så jag får nog göra några småturer själv denna vecka. Men det kommer ju fler veckor! Vi får säkert till en härlig långtur snart.
Här är lite info om MSN:
Inget avancerat alls, bara att hämta hem så sköter den sig själv. När du vill lägga till kontakter sen så kollar du knapparna högst upp (under “Kontakter” kan du välja att lägga till). Lycka till!
Jag hoppas att du får en skön avslutning på semestern, Mimmi, och några fina svampturer!
Jag rusar ut i skogen här hemma ca. ½ tim./dag och släpar hem kremlor som jag inte klarar av att artbestämma:(
Men, det är skönt att gå i skoghen i alla fall:)
Tack för infot om MSN. Jag ska försöka ta tag i det någon dag.
Vi får spara vår svamptur till en annan gång.
Jag har faktiskt fått mig ett par trevliga turer denna vecka. Den första var på ett par timmar, men då åkte jag ifrån både mobil och GPS, så då blev jag stressad. Dels visste jag inte vad klockan var (sambon skulle iväg), och givetvis gick jag vilse… Tiden gick åt till att försöka vandra iväg i rätt riktning, så jag hade inte tid att titta efter svamp. Men inget ont som inte har något gott med sig - vildsvinsfria fina marker, mycket större än jag hade en aning om innan jag gick vilse! Dit ska jag igen. MED GPS!
Idag fick jag en halvdag i skogen. Vädret var lite osäkert, men jag struntade i om jag skulle bli fast i ösregn. Jag ville bara ut! Skörden blev inte märkvärdig, men det var härligt att få traska omkring. Vildsvinen är jag fortfarande rädd för, så det blir lite svårt med koncentrationen när jag är i grismarker… Jag brukar lägga mest energi på att titta i alla riktningar samtidigt, och så sjunga och vissla och knäcka grenar.
Har ni haft en trevlig svampvecka - Enelie & Birgitta D?
Hej Mimmi!
Jag vet inte var du har hållit till men jag är glad att jag inte har stött på några vildsvin någon gång.
Jag fick veta idag att de finns i Rimforsatrakten. Jag hade tänkt mig däråt någon dag om jag vågar.
Att du vågade gå ensam, det var modigt gjort.
Jag har bara hunnit med en kort svamptur i veckan. Jag försökte leta fram lite nya skogar. Men, det behövs ju så mycket tid om man ska börja undersöka nya marker så jag hittade inte så mycket på en snabbtur.
En plats var precis “nerlusad” med Brödkorgssvamp och det var ju en lycka att hitta.
Jag hittade ju också mitt livs första Kungschampinjon och det var härligt:)
Men, jag ska inte klaga. Det växer ju så mycket på och omkring tomten som jag inte har lagt märke till förrut. Det är Svampguiden och forumet som har väckt mitt intresse för nya svampar. Det är en lycka att gå vägen till soptunnan och se vad som har dykt upp varje dag;)
Jag hoppas att du får några härliga skogsturer till i veckan!
Ja, jag känner mig väldigt modig för att jag letar svamp i vildsvinsmarker. Alla säger ju att det inte är någon fara och att det är väldigt ovanligt att man ens får syn på en gris, men jag är bra nervös ändå... Särskilt så här tidigt på säsongen, då kultingarna inte har hunnit bli så gamla. Jag skulle hellre välja vildsvinsfria marker, men här finns de ju överallt. Och det känns onödigt att åka flera mil när vi har skogen utanför fönstret.
Brödkorgssvamparna är ju ena lustiga ena! Vilken fantastisk konstruktion. Såna vill jag också hitta!
Idag åker vi med husvagnen till Tyrislöt. Det var för blåsigt tidigare i veckan, men nu verkar det OK. Jag har packat svampboken, för det är riktigt bra svampmarker vi ska till!
Den här veckan ser likadan ut, tyvärr.
Det blir bara några små korta turer.
Jag reser bort några dagar i slutet av veckan också.
Men det skulle vara jätteskönt att få möjlighet till en heldag i skogen. Alla rapporter om att KJ poppar upp just nu gör ju att man bara vill ut. De är ju bäst när man kan plocka dem små.
Hej!
Jag har inte varit i skogen idag så jag har ingen aning om hur det är på KJ-fronten här heller.
Någon nämnde här på forumet att de i år växte i planterad granskog.
Jag har inte besökt några sådana.
I Linköping idag har det varit total “Svamptorks-torka”. Jag har varit på 9 !!! butiker och försökt att köpa en svamptork men det går inte att uppbringa.
Nu har jag beställt en på en järnaffär. Jag hoppas att jag får den medans det fortfarande finns någon svamp som jag kan stoppa i den.
Birgitta D - Svampkurs kanske jag också skulle anmäla mig till… Jag tänker jämt att jag ska lära mig minst EN ny svamp varje år, men så blir det ju inte. Jag plockar det gamla vanliga (inte för att det är nåt fel på dem!), men jag skulle vilja plocka mycket mer. Särskilt sånt som “vanligt folk” inte ens ser.
KJ har jag inte heller sett nån i år. Jag plockade mängders mängder förrförra året, och bästa stället var just tät, “död” plantering. Ett sånt där ställe som nästan är omöjligt att ta sig igenom, för att det är så tätt. Det växer ingenting alls på marken, och man blir helt uppriven på armarna av torra, spretiga kvistar. Jag kollade det stället i förra veckan, tror jag. Eller förrförra, kanske. Men där fanns inte ett liv. Jag ska nog försöka kolla igen denna vecka.
Mimmi:
Jag har aldrig kollat i det som du beskriver som de “täta, döda planteringarna” för jag har alltid trott att det inte växte någon svamp där.
Jag får nog tänka om och undersöka det närmare.
Jag har två små sådana ställen på promenadavstånd.
Tack för tipset!
Enelie - hur har det gått med dina döda planteringar? Har du hittat några KJ?
Jag tog med dottern (3 år i okt) på en liten sväng idag, och jag hittade faktiskt citronslemskivling, KJ, brödticka, några kantareller och mängder med grynsopp. Lyckan var fullständig!
Hej Mimmi!
Jag har varit i Västergötland några dagar och inte hunnit med att söka efter de där KJ-markerna.
Jag blir lite avis på din härliga svamptur med dottern. Men, det är ni väl värda och jag hoppas att ni slapp alla vildsvinen.
Jag gjorde en liten svamputflykt på min resa i en helt annorlunda skog mot vad jag har här; gles tallskog. (promenadvänlig, utan en massa gallnigsrester att klättra över hela tiden.)
Jag hitta mycket fin Lärksopp och en del Brunsopp. Några få KJ, kantareller, Grynsopp m.m.
Jag har inte kollat “min” Blomkålssvamp än i år.
Hur går det med din? Har de kommit upp?
Hej Enelie!
Jo, svampturen med dottern var faktiskt riktigt mysig! Förra hösten tog jag med henne på pyttesmå skogspromenader, och då gnölade hon efter typ 25 meter: “Jag orkar inte gå!”... Skaplig skogsmulle det blir av henne då, tänkte jag. Men i onsdags var hon så himla duktig! Klättrade och stapplade och kröp om vartannat. Och så fort hon såg en svamp så tjoade hon. “Mamma! Svaaamp!” Vi såg inte skymten av några skitgrisar. De drog nog all världens väg när de hörde tjattret…
Jag har inte heller kollat “min” blomkålssvamp. Förra året blev jag ju blåst, så jag hoppas såklart att jag kommer att hitta åtminstone TRE stooora fina exemplar där i år.
Jag var ute en sväng igår, och hittade några fina KJ (tolv stycken tror jag att det blev), ett par liter kantareller och några fina citronslemskivlingar (som jag förresten är överlycklig över, för det är en helt ny art för mig!). Grynsopp fanns det också i massor.
Imorgon ska jag ut igen. Då får du hålla tummarna för att jag hittar stolt fjällskivling. Jag vill så gärna hitta några! Och rödgul trumpet är evigheter sen jag fick tag i…
Jag håller tummarna jättehårt för dig!
Jag har hittat S.Fjällskivling i blandskog med tall och gran (öppen, ljus och gles skog). Samt i vägkanter med gräs/ängliknande.
Det verkar som många hittar den i hagar men det har jag aldrig gjort.
Citronslemskivling är också ny för mig i år. Jag har aldrig plockar den förut.
Det finns gott om Grynsopp i år men jag är kräsen och plockar bara små ex.
Och…jag tror inte att du behöver vara orolig, du har nog en blivande skogsmulle i familjen trots allt;)
Jag spanar som en tok när jag kör förbi hagar (värsta trafikfaran…). Jag ska komma ihåg öppen, gles blandskog!
Grynsopparna, ja. Jag är också riktigt kräsen. Jag tar medelsmå exemplar, men inte de riktigt små för de är bara jobbiga att flå. Jag fick förresten gå på fest med smutsbruna fingrar idag, för all grynsoppshantering har färgat av sig. Gnodde med nagelborsten, och som tur var fick jag naglarna rena, men inte fingetopparna…
Hoppas också på en blivande skogsmulle! Jag får vara på henne som en hök, bara - så att hon inte råkar hinna mumsa i sig en flugsvamp eller nåt medan jag tittar åt ett annat håll!
Hahaha! Du är en smart cookie, du!
Förresten - har du några tips om i vilken typ av terräng jag kan hitta rödgul trumpet? Jag har ett säkert ställe, men jag har nog 10 mil dit… Och dessutom har jag en gammal kompis som bor precis bredvid stället och som brukar plocka dem, så jag vill inte sno dem. Jag vill hellre hitta mina egna ställen.
Jag har aldrig hitta den men det är ett efterlängtat projekt.
Det har ju nämnts här på forumet att kärrkanter kan vara bra växtplatser.
Jag har kollat till några mindre “vattenhål” här i skogen men jag har inte lyckats hitta någon än.
Jag gissar på att det räcker med små, lite sanka partier i skogen. Har man tur så kan det nog växa upp där.
Lycka till!
Jag hoppas att du hittar några i dina trakter så att du slipper åka så långt.
Hmm… Det är precis på såna ställen jag brukar titta. Kanske behöver jag kolla extra noga? Jag tänkte faktiskt på det när jag var ute med Saga (dottern) häromdagen - när jag går själv går det oftast ganska fort, men när hon var med var jag tvungen att sänka farten ordentligt. Och då såg jag en massa svamp! Jag ska nog leta upp ett potentiellt rödgul trumpet-ställe och sen sätta mig på huk och bara spana en stund. Gud vet hur mycket svamp man bara har flåsat förbi?! Särskilt med vildsvinsskräck som ökar både blodtryck, puls, andning och tempo… Och som dessutom minskar koncentrationen.
Det är kanske ingen dum idé att låta Sagas sätt att vara i skogen vägleda dig att se och upptäcka mer.
Jag har fram tills nu haft en katt som älskat att gå i skogen med mig i timmar. Han hade ett härligt sätt att vara närvarande och gå i ett helt annat tempo än vad vi människor är vana vid.
Jag skulle inte upptäckt en bråkdel utav de svampar jag har hittat utan honom.
Enelie - hur har det gått med KJ?
Hoppas att du har hittat en massa även om du inte har undersökt de döda planteringarna.
Jag släpade ju hem en massa KJ förra helgen som jag torkade, och idag stoppade jag dem i en burk. 1,8 liter blev det! På en runda, bara! Hoppas att jag kan hitta mer nu. Jag vet inte hur KJ funkar - finns de bara en kort period, eller kommer de igen under hösten? Jag skulle ju gärna fylla ett par såna burkar till.
Grattis till dina KJ! Man blir verkligen sugen på mer när man börjar hitta.
Tyvärr så har jag bara skördat några stycken och ätit direkt. Men vad kan man begära av svampturer på 30-45 min!
Jag hoppas att de kommer en omgång till i år men jag vet inte.
Jag har också funderat på hur det är med det. (om de kommer en gång till).
Just nu står jag och rensar lite Blek taggsvamp som är en av mina favoriter. (Jag har fått dem.)
Imorgon hoppas jag kunna åka och kolla hur det står till med Blomkålssvampen.
Enelie - Hur var det med blomkålssvampen? Jag har inte vågat kolla min än… Jag drar ut på det lite, men snart börjar det bli dags.
Jag var ute igår igen och hoppades att jag skulle få släpa hem lika mycket KJ som sist, men det blev bara några KJ, några citronslemmisar, ett halvskapligt gäng kantareller och en jättedrös granblodriskor. Någon hade varit och plockat KJ innan mig, såg jag, och dessutom fanns det många som definitivt hade sjungit sin sista vers.
Blek taggsvamp hoppas jag att jag kommer att hitta, och fårticka också. Fårticka är en stor favorit!
Hej
Jag har inte varit ute så mycket på grund av ryggproblem. Vad jag har hittat på mina korta turer är sandsopp. Kantarellerna är som borta. Har aldrig plockat så lite som i år. Nästa vecka åker jag till Skövde för svampkunskap 2. Hoppas min rygg håller och att jag får lära mig något nytt.
BirgittaD - Ånej, vad tråkigt med ryggont! Usch, det vill man ju verkligen inte ha - särskilt inte i svampplockartider…
Jag har hittat ganska skapligt med kantareller, men min erfarenhet är att de kommer mer ordentligt nu i september och oktober.
Sandsopp hittade jag några stycken igår och det vore ju roligt att hitta lite mer.
Ha så kul i Skövde! Du får berätta sen vad du fick lära dig för nytt. Och jag håller tummarna för att ryggen håller!
Hej Birgitta!
Jag hoppas verkligen att din rygg blir bättre och att du kan få det trevligt i Skövde.
Lycka till med kursen och svamputställningen!
Kantarellerna växer inte upp här heller där de brukar komma. Istället dyker de upp där de inte har växt förut. Men de flesta är ganska små än.
Sandsopp fanns det ganska gott om här igår men de flesta hade passerat bäst-före-datum, tyvärr.
Precis som alla KJ:(
Hej Mimmi!
Nu jädrans har vildsvinen kommit till mina två stammis-skogar!!!
Jag var ute min första svamptur i går och det var helt osannolikt så mycket de har förstört. Det är första gången jag stöter på det här. Snacka om jordfräs!!!
Jag var jätterädd!
Jag hittade ingen Blomkålssvamp men det kanske finns ändå. Jag märker inte ut mina ställen med gps så jag kanske missade den.
Jag hoppas att du har bättre tur med dina ställen.
Förra året hitta jag mycket Blek taggsvamp men nu fanns det inte en enda.
Å, stackars Enelie!
Jag lider verkligen med dig… Fy fabian för grisarna! För det första så förstör de ju en hel massa, men framför allt så är man ju så RÄDD! Eller, ja… Iallafall du och jag. Det finns säkert folk som inte är ett dugg rädda, men vet du - när jag inser att jag är i grismarker, då får jag en rysning så att vartenda hår på kroppen ställer sig rätt upp. Sen blir jag helt okoncentrerad. Jag brukar ropa till grisarna: “Ja, nu får ni flytta på er, för nu kommer jag! Undan med er, skitgrisar!”. Och sen är jag helt spattig en lång stund… Sjunger och visslar den senaste låten jag hörde på radion, om och om igen. Ibland ringer jag sambon på mobilen, bara för att väsnas. Igår sprang jag på alldeles färskt vildsvinsbajs, och gissa om jag tvärvände… Jag vet ju att de är nattaktiva och har sina daglegor i skogsbryn, men vem vet vad de sysslar med när jag kommer knallandes…?
Vi får hålla tummarna för blomkålssvamp och taggis.
Hur har du det framöver? Skulle behöva lite sällskap i mina grismarker… ;-)
Det var bra att få veta det där med daglegor i skogsbryn. Jag ska googla på “grisarana” så att man vet vad man bör undvika.
Jag hoppas bara att de inte finns på dagtid bland nyplanterad tät gran för det var där jag plockade Granriksor.
Svampplock: Jag har lättast för svampturer på vardagar på dagtid. Men jag vet inte om du kan då?
Ja, googla på grisarna!
Det hjälper mycket att få veta en del om dem. Som jag har förstått det så har de sina daglegor i skogsbryn, helst ut mot odlad mark. Jag tror inte att de trivs i granplanteringar. De vill nog ha det lite mer luftigt.
Jag jobbar förmiddag på onsdagar och fredagar, så då skulle jag kunna ge mig ut. Du jobbar kväll, eller hur är det? Hur dags börjar du då?
Hej!
Jag är inne här på forumet alldeles för sällan märker jag… Bor också i Mjölby (strax utanför stan), och skulle gärna hänga med på lite svampturer. Bara jag får ledigt från familjen!! Själv kommer jag aldrig iväg, men om man bestämt träff med någon kanske det går bättre.
Hej Anna!
Vad roligt att du dök upp! Det vore jättekul om du ville hänga med ut i svampskogen. Jo, det där med att “få ledigt” från familjen kan ju vara nog så pyssligt. Jag har en treåring som iofs kan följa med på kortare turer i “snäll” terräng. Hur många och stora barn har du?
“Våra” vildsvin har sina daglegor i tät risig granskog. Plantering som växt i några år. Där syns de inte och hör om det kommer någon.
Jag går inte längre tyst i skogen som förr, jag sjunger lite, pratar med gubben eller hunden och trampar på kvistar. Då sticker de iväg innan jag ser dem. Och kultingarna är stora nu om de föddes i april som hos oss.
Boman - Jag hade definitivt fel om grisarnas daglegor… De är visst förtjusta i täta planteringar. Typiskt… Men hur alerta är de på dagtid? Sover de inte då? Hur stor är risken att de inte hör en (om man inte sjunger eller pratar högt)? Kan man känna igen en daglega om man springer på en?
Här kan du läsa på om dem http://www.viltfakta.se/vildsvin.html
Jag har snubblat på sovande nassar i skogen någon gång. De far då iväg, grymtande och sura;-) men har inte gjort mig något. Sätt en pingla på din jacka så hör de dig. Och håll dig borta från grismarker när det börjar skymma och när de har smått. Annars är de inte farliga om man inte tränger dem.
Mimmi,
mina pojkar är 1,5 och 4,5. Den store tycker det är jättekul att plocka svamp, men det blir ju mest inom kort avstånd hemifrån. + att det inte får vara för jobbig terräng.
Pinglor på jackan… Äntligen får jag användning för de trasiga katthalsband som ligger på hög i tron att jag ska laga dem!! :-) Kanon!
Förresten… För att inte den här tråden ska bli oändlig, så kan du hitta min mailadress på Allt om trädgårds forum. Sök upp mig “Anna i Mjölby” där, i min presentation finns den. Är lite skeptisk till att lägga ut den på ett ställe där jag inte kan ta bort den igen… http://www.alltomtradgard.se
Anna - Jag hittade din mailadress. Jag lade till dig på Messenger också, men kanske du inte har? Bra ställe att ha folk samlade iallafall.
Det vore kul att ta en liten tur snart, med eller utan barn. Jag tänkte sy en mei-tei så att jag kan transportera Saga om hon blir trött i benen på svamputflykter. Det kanske vore nåt för din 1,5-åring också? Den store kanske har gott om energi och spring i benen?
Birgitta - Ja, jag tar gärna med mig Saga på svamptur! Sist när hon var med så var hon jätteduktig. Hon blir 3 i oktober, men hon tuffade på så bra, så. Och tyckte att det var jättespännande med alla svampar. Jag fick vara på henne som en hök, för hon ville ju gärna plocka allt hon såg. Jag vill ju gärna lära henne att man bara plockar det man vill ha med sig hem, och att man måste vara försiktig för att det finns farliga svampar som man inte ska fingra på. Förra året lärde jag henne: “Får man äta svamp i skogen?”. Hon svarade: “Näääe, bara hemma”.
Förresten - hur är det med ryggen?
Mimmi:
Jag har inte fixat MSN än. Du får gärna höra av dig på min mail om du vill. Det är nog onsd. som fungerar bäst i så fall för då börjar jag lite senare.
enelie_a@yahoo.se
Tack Boman för länken och informationen. Jag ska läsa på innan jag återvänder till de skogarna om ca. 2 veck.
Jag kommer att ha “svampplockargäster” från andra länder med mig dit då och det kan ju vara bra att informera dem också. (Men, absolut inte skrämma upp dem.)
Jag kanske inte vågar plocka riskor i den täta nyplanterade skogen. Jag får se då hur det känns då.
Jag tror ev. att Mimmi också kan ha rätt om daglegor i skogsbryn.
Jag hörde ljud som jag aldrig tidigare har hört förut i skogen från ett sådant ställe och vände om.
Det lät ungefär som “dovt fnittrande Rumpnissar” eller något liknande. Svårt att beskriva.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.