Jag har efter 3 veckors uppehåll tagit en promenad i Arboretum Norr och blev mycket beklämd och ledsen. Ett arbetslag har röjt (skövlat tycker jag) leden. Man har sågat ut flera gamla rönnar som enligt min mening inte alls stod i vägen för varken färd efter leden eller för utsikten mot älven. Jag sörjer dem som goda vänner jag träffat under flera år och som inte längre finns. Min undran är om inte våra svenska inhemska träd platsar lilka bra i arboretet som inporterade från Asien och Amerika.
Vad jag tänkte fråga är om inte träden kunnat leva länge än fast det växer eldtickor på dem?
gunhild. Sänd ditt inlägg till din lokala tidning som en insändare och be om ett svar från ansvarige. Jag vet hur det är med att fälla träd, det får inte göras hur som helst i park/stadsmiljö, jag tror att det måste förekomma något stark själ för att fälla våra vänner. I vissa kommuner ex. Hbg / Växjö måste varje fällt träd ersättas med minst 2 nya.
Jag förstår dig sorg och att du saknar dem. Särskilt med ditt specialintresse.
Att de är fällda går ju inte att göra ogjort så de har försvunnit för all framtid. :(
Men om någon börjar väcka en debatt så kanske det kan skydda några träd vid ett senare tillfälle om det blir aktuellt med andra fällningar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.