0 224 visningar

4 svar

Tickfråga

gunhild

5 aug 2008 kl. 12:23

Jag har efter 3 veckors uppehåll tagit en promenad i Arboretum Norr och blev mycket beklämd och ledsen. Ett arbetslag har röjt (skövlat tycker jag) leden. Man har sågat ut flera gamla rönnar som enligt min mening inte alls stod i vägen för varken färd efter leden eller för utsikten mot älven. Jag sörjer dem som goda vänner jag träffat under flera år och som inte längre finns. Min undran är om inte våra svenska inhemska träd platsar lilka bra i arboretet som inporterade från Asien och Amerika.
Vad jag tänkte fråga är om inte träden kunnat leva länge än fast det växer eldtickor på dem?

0

Jan A, Uppsala

5 aug 2008 kl. 12:47

Jovisst, och sen hade de kunnat få dö en vacker död och fortfarande vara dekorativa många år!

0

klas jaederfeldt

5 aug 2008 kl. 13:24

det finns ju eldtickor som man räknat 25 - 30 porlager på = årsringar, så så länge kan tydligen trädet stå upp sedan det infekterats

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 14:29

gunhild. Sänd ditt inlägg till din lokala tidning som en insändare och be om ett svar från ansvarige. Jag vet hur det är med att fälla träd, det får inte göras hur som helst i park/stadsmiljö, jag tror att det måste förekomma något stark själ för att fälla våra vänner. I vissa kommuner ex. Hbg / Växjö måste varje fällt träd ersättas med minst 2 nya.

0

Enelie, Linköping

5 aug 2008 kl. 22:45

Jag förstår dig sorg och att du saknar dem. Särskilt med ditt specialintresse.
Att de är fällda går ju inte att göra ogjort så de har försvunnit för all framtid. :(

Men om någon börjar väcka en debatt så kanske det kan skydda några träd vid ett senare tillfälle om det blir aktuellt med andra fällningar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone