0 221 visningar

7 svar

Vilken bok är bäst?

Helga

5 aug 2008 kl. 14:50

Hej,
Jag måste köpa en ny svampbok. den jag har är från 1980, det har väl hänt en del sedan dess. Jag tar gärna emot tips om vilken bok som är bäst att ta med ut i svampskogen.

0

Annika

5 aug 2008 kl. 14:54

På Umeå univertsitets svampkurser så använder de Nya Svampboken av Holmberg och Marklund som kurslitteratur. Det är den bok jag kan rekommendera.

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 15:29

klas jaederfeldt* har just kommit ut med en ny. Kan tyvärr inte ge något omdöme då den inte hade kommit fram med posten när jag åkte hemifrån men klas är ju en mycket svampkunnig person som alla på forumet vet så den kan man nog rekommendera in blanco.

0

G.G

5 aug 2008 kl. 15:35

Väntar också på att posten ska komma med min “Klas"bok

0

Annika

5 aug 2008 kl. 15:50

På tal om Klas bok så såg jag att han vid goliatmusseronen skrivit något om att obekräftade källor så var goliatmusseronen värd 10 000:- i Japan.

Jag hittade en artikel som berättar om prisnivåer för goliatmusseron i Japan och kanske kan den vara till någon hjälp för Klas?

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/01/artikel-om-goliatmusseron-frn-sporaden.html

0

Peter

5 aug 2008 kl. 18:15

“Nya svampboken” kan verkligen rekommenderas för matsvampplockaren. Har haft stor nytta av den.

0

Goliat

Elisabeth Bååth

5 aug 2008 kl. 22:27

Priserna på goliat - matsutake - i Japan varierar väldigt mycket, beror på var de är plockade och när, i vilket stadium de är mm. Vi hittade svampar som kostade över 10.000:- . Se bild, obs olika vikter, 1 JPY = 0,06 Svk

0

Helga

7 aug 2008 kl. 15:49

Tack alla för era svar! Jag börjar med Nya svampboken, så får vi se om det blir fler.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone