0 234 visningar

12 svar

Jag vet att jag borde veta men?

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 15:20

Var och hämta dottern i Jönköping i går och det blev en snabbis i skogen på vägen dit mellan regnskurarna. Egentligen så kolla jag ett av mina Orangegultrumpet ställen men kammade noll, inte ett spår fast det är i ett kärrområde som såg ut att se ut som det brukar göra. Hittade dessa i stället men inte mycket till matsvamp, men vilka är de?

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 15:21

Nästa!

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 15:22

Och så denna och en kantarellbild.

0

Jan A, Uppsala

5 aug 2008 kl. 15:45

Spindlingarna avstår jag gärna, men de i mitten vill jag ha till pluggskivling och brunsopp.

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 16:34

Ja Jan, Brunsopp men den var alldeles uppäten och det skulle alltså röra sig om en Paxillus involutus, den växte i kärrkant men på “torr” mark med både tall och gran men verkar vara vanligst i gräsmattor och då som i häxringar. Är båda de övriga Spindlingar, 1an och 3an alltså utom den gula så klart.

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 18:10

Såg att jag skrivit Orangegul trumpetsvamp menar så klart rödgul inget annat, har hört mig för med några av vakttisarna som jag vet plockar svamp om de hade sett några rödgula men icke sa nicke. Finns de bara i Sala trakten måne?

0

Hans v E

5 aug 2008 kl. 19:42

Myrspindling?, pluggskivling, brunsopp, pluggskivling…

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 20:09

Tack Hans v E* för svaren. Googlade lite på myrskivling men hittar inget bra.

0

Jas

EG

5 aug 2008 kl. 20:38

Kolla på doftspindling C. subtortus

0

Jas

Irene A

5 aug 2008 kl. 21:23

Många bud var det - jag tycker att den påminner om bitterspindling, Cortinarius infractus.

0

Jas

Jan A, Uppsala

5 aug 2008 kl. 21:31

Jag kollade spindlingar i Sphagnum; myrspindlingen helt annan typ, spinkigare; doftspindlingen fastnade jag som amatör för!

0

Hans v E

5 aug 2008 kl. 22:00

Den före kantarellen kanske är en phoeniceus (Dermocybe) = stor blodspindling eller är jag helt ute och cyklar?

0

"JAS" Helsingborg

12 aug 2008 kl. 21:33

Nu Har jag varit runt på nätet så jag blir yr i pannbenet, har kollat era förslag men jag hittar inget bra men tycker nog att amatörenas förslag är närmast. Doftspindling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone