Per d startade för ett tag sedan tråden om försäljningspriser av kantareller till konsument som låg mellan 169:- - 250:-/ kg.
Jag var i dag och hälsade på gamla goda kontakter inom grossistleden. Där var det ganska glest med svenska kantareller. Jag frågade vad man betalade i inköp för svenska kantareller till plockaren och utan omsvep fick jag veta priset på 160:- kr/kg. Jag tyckte att det är ganska bra betalt och skattefritt.
Ska bli intressant att läsa era kommentarer.
Ja Dieter det får nog anses vara ett bra pris för plockaren men inte för konsumenten. Men om man jämför vad jag fick när jag höll på i lite större skala några år i mitten på 80talet så. Jag sålde det mesta till en grossist på Årstahallarna (Mälarprodukter) och då fick jag 70 - 80Kr/kg för Trattisar och 125 - 150Kr/kg för kantareller. Det var bra för mig. Så det här med skattefritt, det är ju upp till var och en egentligen, för om man säljer mycket så borde man nog ta upp det i deklarationen för uppköparen är skyldig att ta ditt namn m.m. och redovisa det hela för annars snackar vi bara “svarta” pengar eller hur.
Rätt Dieter men jag tog det mesta via mitt företag så allt blev som det skulle. Och visst låg vi i men jag har aldrig tidigare eller senare sett så mycket trattisar på i stort sätt samma område straxt norr om Gävle man skulle ha kunnat använda häcksax och räfsa, två 20 liters korgar väl rågade (ca:7kg st) tur retur bilen 20min. och knappast något skräp, växte i granskog med låg platt mossa så det såg ut som om man kört med gräsklippare där vi krupit fram sida vid sida i rader genom skogen, nästan för bra :)
Rätt Dieter men jag tog det mesta via mitt företag så allt blev som det skulle. Och visst låg vi i men jag har aldrig tidigare eller senare sett så mycket trattisar på i stort sätt samma område straxt norr om Gävle man skulle ha kunnat använda häcksax och räfsa, två 20 liters korgar väl rågade (ca:7kg st) tur retur bilen 20min. och knappast något skräp, växte i granskog med låg platt mossa så det såg ut som om man kört med gräsklippare där vi krupit fram sida vid sida i rader genom skogen, nästan för bra :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.