0 816 visningar

6 svar

Kantarellpriser

Dieter Endom

5 aug 2008 kl. 16:10

Per d startade för ett tag sedan tråden om försäljningspriser av kantareller till konsument som låg mellan 169:- - 250:-/ kg.
Jag var i dag och hälsade på gamla goda kontakter inom grossistleden. Där var det ganska glest med svenska kantareller. Jag frågade vad man betalade i inköp för svenska kantareller till plockaren och utan omsvep fick jag veta priset på 160:- kr/kg. Jag tyckte att det är ganska bra betalt och skattefritt.
Ska bli intressant att läsa era kommentarer.

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 16:21

Ja Dieter det får nog anses vara ett bra pris för plockaren men inte för konsumenten. Men om man jämför vad jag fick när jag höll på i lite större skala några år i mitten på 80talet så. Jag sålde det mesta till en grossist på Årstahallarna (Mälarprodukter) och då fick jag 70 - 80Kr/kg för Trattisar och 125 - 150Kr/kg för kantareller. Det var bra för mig. Så det här med skattefritt, det är ju upp till var och en egentligen, för om man säljer mycket så borde man nog ta upp det i deklarationen för uppköparen är skyldig att ta ditt namn m.m. och redovisa det hela för annars snackar vi bara “svarta” pengar eller hur.

0

Dieter Endom

5 aug 2008 kl. 16:29

JAS, 12.500:- per år får du tjäna själv sedan kan du dela upp det på familjen (även små barn räknas i detta sammanhang)
En familj på 4 personer ger totalt 50.000:- kr, det är mycket svamp det!

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 16:48

Tja allt är ju relativt. Vi var 4 man som plockade 1580 kg trattisar på 3 mån 1985. Och ca. 450kg kantareller på samma period. Och jag var singel då.

0

Dieter Endom

5 aug 2008 kl. 17:07

Ja då har ni legat i måste jag säger. På den den tiden var det nog bara 5.000:- man fick tjäna på svamp och bär, tror jag. Jag tror inte heller att man fick dela upp förtjnsten på samma vis som nu och då var det bara att glädja masen!

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 17:29

Rätt Dieter men jag tog det mesta via mitt företag så allt blev som det skulle. Och visst låg vi i men jag har aldrig tidigare eller senare sett så mycket trattisar på i stort sätt samma område straxt norr om Gävle man skulle ha kunnat använda häcksax och räfsa, två 20 liters korgar väl rågade (ca:7kg st) tur retur bilen 20min. och knappast något skräp, växte i granskog med låg platt mossa så det såg ut som om man kört med gräsklippare där vi krupit fram sida vid sida i rader genom skogen, nästan för bra :)

0

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 17:29

Rätt Dieter men jag tog det mesta via mitt företag så allt blev som det skulle. Och visst låg vi i men jag har aldrig tidigare eller senare sett så mycket trattisar på i stort sätt samma område straxt norr om Gävle man skulle ha kunnat använda häcksax och räfsa, två 20 liters korgar väl rågade (ca:7kg st) tur retur bilen 20min. och knappast något skräp, växte i granskog med låg platt mossa så det såg ut som om man kört med gräsklippare där vi krupit fram sida vid sida i rader genom skogen, nästan för bra :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone