0 251 visningar

11 svar

Frågetecken från i dag.

gunhild

5 aug 2008 kl. 17:11

Bild 1. Är det nån kamskivling som växer på stigen i barrskog?
Bild 2. Vilken vacker spindling?
Bild 3. har aldrig sett denna förut den växte fuktigt i barrskog.

0

gunhild

5 aug 2008 kl. 17:13

Till sist undrar jag är detta rökslöjskivling?

0

klas jaederfeldt

5 aug 2008 kl. 17:25

bild 1:1 orange kamskivling Amanita crocea, 1:2 Cortinarius evernius

0

Lena M

5 aug 2008 kl. 17:28

Oj vad grann svamp på bild 1.

0

Lena M

5 aug 2008 kl. 17:29

Nej inte är det rökslöjskivlingen .

0

gunhild

6 aug 2008 kl. 08:56

Tack för svar men vad är det på övriga bilder? Är kremlan en giftkremla? En bild uppifrån av svampen jag visade tidigare och vad är det som inte är rökslöjskivling?

0

Irene A

6 aug 2008 kl. 14:59

Kremlan kan vara en sumpkremla (Russula aquosa) eller en art i giftkremlekomplexet, jag vågar inte säga vilken.

Trattskivlingen ser väldigt mysko ut, men den är fint brunprickig i mitten, så då gissar jag på småfjällig trattskivling helt enkelt.

Slöjskivlingen, har du smakat på den, konstaterat vilken sorts ved den växte på? Den påminner om den skarpsmakande (obeskrivna?) arten som jag ofta hittar häruppe på lövved. Som ung brukar den vara lite mer orange på hatten än rökslöjskivlingen.

0

gunhild

7 aug 2008 kl. 08:20

Tack Irene och andra för svaren. Jag tyckte nog att slöjskivlingen smakade milt åt gröna ärtor hållet men jag kände mig osäker.

0

anithau

7 aug 2008 kl. 09:33

Irene!
Jag var med Gunhild när hon hittade “slöjskivlingen”. Jag smakade också, den var mild och även jag fick ärtliknande smak i munnen. Absolut inte skarp. Jag håller ett slag på rökslöj, vad tror du?

0

Irene A

7 aug 2008 kl. 15:53

Då är det rökslöj, ingen tvekan om det.

0

Lena M

7 aug 2008 kl. 16:03

Jo jag tvekar ( ler ) såg några idag och tog hem ett par ex. för fotografering men de är trasiga nu tyvärr. Tycker inte att hatten ser ut som på rökslöjskivlingen ???

0

Birgitta D

7 aug 2008 kl. 21:35

Tycker också att hatten ser förljusut men undersidan ser ut som rökslöjskivlingen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone