0 902 visningar

32 svar

Mjölskivling

Lena M

5 aug 2008 kl. 18:36

eller bolmörtskivling ?
Det var svårt de här, båda skall lukta mjöl och den doften har svampen.Skivorna är långt nedlöpande och på den giftiga bolörtskivlingen så står det att skivorna är glesa,breda och djupt urnupna mot foten.
2 stora ex. växte i gräset i hästhagen, någon som kan säga att det är den goda mjölskivlingen ?

0

Jan A, Uppsala

5 aug 2008 kl. 18:55

Mjölskivling skulle jag äta den som Lena; lukta och titta noga och ät och var glad!

0

Lena M

5 aug 2008 kl. 19:02

Tack Jan !
Ja jag tycker att jag kollat och luktat och smakat, men är liksom rädd om livhanken också, man lever ju bara en gång.

0

Irene A

5 aug 2008 kl. 19:02

Ingen risk att det där är bolmörtsskivling. Inte ens de giftiga vita trattskivlingarna har lika tydligt nedlöpande skivor som mjölskivlingen, men kolla gärna sporfärg (tydligt smutsrosa) om du är osäker. Mjölskivlingen har dessutom en ganska mjuk konsistens, blir nästan sladdrig med tiden.

0

Lena M

5 aug 2008 kl. 19:03

Okey, tack för ännu ett svar, då tar jag ett sporprov för säkerhets skull.

0

Michael Krikorev

5 aug 2008 kl. 19:07

Det är iallfall ingen bolmörtsskivling, men jag skulle heller inte utesluta någon trattskivling.

Svårt att säga enbart från bilden men det ser nästan ut som att hattytan är svagt fårad närmast hattkanten (radiärt från mitten och utåt), det är vanligt hos t ex jättetrattskivling. Ta ett sporprov om du vill vara säker, mjölskivling har röda (=rosa-brunrosa) sporer medan trattskivlingar vanligen har vitt till gräddfärgat sporpulver.

0

Michael Krikorev

5 aug 2008 kl. 19:12

Irene var snabbare än mig där som vanligt ;-). Jag håller med.. mjölskivlingen är väldigt “skör” och “mjäll” i konsistensen, bitar faller lätt sönder från hatten och blir mera lös och “sladdrig” som äldre och i fuktigt väder, medans köttet hos trattskivlingar är mer segt och elastiskt.

0

Hans v E

5 aug 2008 kl. 19:16

Jag var först övertygad om att det var en vitriska, men nu håller jag med Michael om att det är jättetrattskivling!
Absolut ingen bolmörtsskivling och knappast mjölskivling.

0

Jan A, Uppsala

5 aug 2008 kl. 21:03

Jag säger fortfarande mjölskivling.

0

Hans v E

5 aug 2008 kl. 21:51

Det är den fårade hattkanten som mest talar för jättetratt tycker jag.

0

Irene A

5 aug 2008 kl. 22:14

Jag tror också på någon Leucopaxillus-art. Inte nödvändigtvis jättetrattskivling, för den tycker jag inte luktar mjöl, men det finns ju andra arter i släktet.

0

Hans Myhre

6 aug 2008 kl. 02:01

Nei, det her er ingen mjølskivling. Tror heller det er Rosentrattskivling.

0

Lena M

6 aug 2008 kl. 06:41

Hej !
Nu har jag kollat svampen och vilken sporfärg den hade.
Kan anas lite vitt på det svarta papperet, kan det vara så att sporerna är omogna ?
Hatten är lätt att dra i trådiga bitar och doften tydligt mjöllik men jag avstår nog från att äta den, börjar luta åt någon trattskivling.
Tack för alla svar !

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2008 kl. 08:27

Får väl kasta in handduken - då! Men det var iaf ingen “bolming”.;)

0

Hans Myhre

6 aug 2008 kl. 10:39

Lena M,
den hadde tydelig rosa skiver. Forsvant den rosa fargen etterhvert? Den Paxillus jeg tror det kan være har rosa skiver som fersk men de blir hvite når den tørker litt og sporfargen er hvit. Den lukter også mjøl og kan lett forveksles med Mjølskivling.

0

Lena M

6 aug 2008 kl. 15:40

Hans M.

Jag skulle säga att skivorna var mera gulvita i morse och sporpulvret var som sagt, vitt.

0

Hans Myhre

6 aug 2008 kl. 18:33

Ja da er vel dette Rosentrattskivling.
Det stemmer med rosa skiver som blir hvite etter litt tørking , mjøllukt og hvitt sporepulver.

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2008 kl. 23:27

Det tror jag inte på. Den har inte så långt nedlöpande skivor som Lenas svampar!

0

Hans Myhre

7 aug 2008 kl. 01:52

Jan A, hur mange svampar har nedløpende rosa skiver, lukter mjøl og har hvite sporer?

0

Lena M

7 aug 2008 kl. 06:57

Det finns ett större ex. kvar på växtplatsen, kanske flera och jag skall kolla upp den under dagen.

0

Jan A, Uppsala

7 aug 2008 kl. 08:57

En enkel fråga Lena, tog du sporprovet bara på svart papper?

0

Lena M

7 aug 2008 kl. 09:02

Ja, kan man göra på annat sätt ?

0

Jan A, Uppsala

7 aug 2008 kl. 09:05

Ja, på vitt!

0

Lena M

7 aug 2008 kl. 09:10

Kan väl testa det också, senare idag, nu har jag hantverkare i huset.

0

Jan A, Uppsala

7 aug 2008 kl. 09:38

Lena, jag är ju ingen expert, men man ska ALLTID ha vitt papper, ev. kompletterat med annan färg. Det här är nåt för stjärnorna att gå igenom…
Och en del står faktiskt i böckerna.

0

Lena M

7 aug 2008 kl. 09:57

Följetongen fortsätter !

Tittade på de rimpor av hatten som legat på det svarta papperet sedan 5:te, kväll och nu syns tydligt det vita sporavtrycket, eller hur.
Kan inte tro att något skall synas på ett vitt ark.

0

Jan A, Uppsala

7 aug 2008 kl. 10:02

Lena, jag kan inte avgöra sporfärgen på/av den bilden. Övergår till annan verksamhet och hoppas på *-kommentar!

0

Hans Myhre

7 aug 2008 kl. 11:49

Ja ja, ikke alltid smart med hvitt papir Jan A. Bruk heller begge deler, hvitt og svart og legge soppen på skjøten. Bare hvitt papir som Jan A alltid skal ha vil ikke vise noe når sporepulver fargen er hvit.

0

Hans Myhre

7 aug 2008 kl. 11:51

Glemte fargen.Det siste bildet ditt Lena er et godt eksempel, hvitt sporepulver på svart papir.

0

Irene A

7 aug 2008 kl. 16:08

Jag tar sporprov på en bit gladpack, sen är det bara att lägga den på ett lämpligt underlag för att se vilken färg sporavtrycket har. Givetvis alltid vitt underlag om sporerna är annat än vita.

(och Lenas sporavtryck är inte rosa)

0

Jan A, Uppsala

7 aug 2008 kl. 17:38

Hans Myhre, nog går det bra att avgöra om sporpulvret är vitt även på ett vitt papper… ni andra bör notera att jag aldrig sagt att man bara ska ha vitt, utan att man ALLTID ska ha vitt, ev. kompletterat med annan färg. Det står jag för.
Irene, ger inte plasten någon färgförvrängning? Måste pröva.
Och jag har inte sagt att Lenas sporpulver är rosa (eller inte vitt), bara att JAG inte kan avgöra färgen. Det står jag också för.
Slut!

0

Michael Krikorev

7 aug 2008 kl. 19:37

Sporpulvret ser vitt ut, jag tror på jättetrattskivling (eller möjligen någon annan Leucopaxillus-art).

Det är omöjligt med korrekt färgåtergivning på alla skärmar men jag uppfattar skivorna som gräddfärgade snarare än rosa, så rosentrattskivling tror jag inte på.

0

Robban

7 aug 2008 kl. 22:27

Jag hittade en liknande i dag, dock tycker jag foten inte ser likadan ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone