eller bolmörtskivling ?
Det var svårt de här, båda skall lukta mjöl och den doften har svampen.Skivorna är långt nedlöpande och på den giftiga bolörtskivlingen så står det att skivorna är glesa,breda och djupt urnupna mot foten.
2 stora ex. växte i gräset i hästhagen, någon som kan säga att det är den goda mjölskivlingen ?
Ingen risk att det där är bolmörtsskivling. Inte ens de giftiga vita trattskivlingarna har lika tydligt nedlöpande skivor som mjölskivlingen, men kolla gärna sporfärg (tydligt smutsrosa) om du är osäker. Mjölskivlingen har dessutom en ganska mjuk konsistens, blir nästan sladdrig med tiden.
Det är iallfall ingen bolmörtsskivling, men jag skulle heller inte utesluta någon trattskivling.
Svårt att säga enbart från bilden men det ser nästan ut som att hattytan är svagt fårad närmast hattkanten (radiärt från mitten och utåt), det är vanligt hos t ex jättetrattskivling. Ta ett sporprov om du vill vara säker, mjölskivling har röda (=rosa-brunrosa) sporer medan trattskivlingar vanligen har vitt till gräddfärgat sporpulver.
Irene var snabbare än mig där som vanligt ;-). Jag håller med.. mjölskivlingen är väldigt “skör” och “mjäll” i konsistensen, bitar faller lätt sönder från hatten och blir mera lös och “sladdrig” som äldre och i fuktigt väder, medans köttet hos trattskivlingar är mer segt och elastiskt.
Hej !
Nu har jag kollat svampen och vilken sporfärg den hade.
Kan anas lite vitt på det svarta papperet, kan det vara så att sporerna är omogna ?
Hatten är lätt att dra i trådiga bitar och doften tydligt mjöllik men jag avstår nog från att äta den, börjar luta åt någon trattskivling.
Tack för alla svar !
Hans Myhre, nog går det bra att avgöra om sporpulvret är vitt även på ett vitt papper… ni andra bör notera att jag aldrig sagt att man bara ska ha vitt, utan att man ALLTID ska ha vitt, ev. kompletterat med annan färg. Det står jag för.
Irene, ger inte plasten någon färgförvrängning? Måste pröva.
Och jag har inte sagt att Lenas sporpulver är rosa (eller inte vitt), bara att JAG inte kan avgöra färgen. Det står jag också för.
Slut!
Sporpulvret ser vitt ut, jag tror på jättetrattskivling (eller möjligen någon annan Leucopaxillus-art).
Det är omöjligt med korrekt färgåtergivning på alla skärmar men jag uppfattar skivorna som gräddfärgade snarare än rosa, så rosentrattskivling tror jag inte på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.