0 228 visningar

12 svar

Blomkrukesvamp....?

Gula

6 aug 2008 kl. 10:38

I en av mina utekrukor upptäckte jag ett flertal av dom här småttingarna. Växer en och en rakt upp!

Dom till höger c. 1cm breda och 6cm höga!

0

Enelie, Linköping

6 aug 2008 kl. 21:24

Den liknar, både på bild och beskrivning, en svamp som brukar dyka upp i gräsmattan direkt efter en regnskur men jag vet inte vad det är.

Jag var ute och letade nu men hittade naturligtvis ingen att jämföra med:(

0

Gula

6 aug 2008 kl. 21:36

Jag lyfte lite försiktigt på Petuniorna när jag letade sniglar -  och där stod svamparna rad i rad som små pytteparasoller!!!! :-) Väldigt söta faktiskt! Du får hålla utkik Enelie!!! Kanske du lyckas ta lite bättre bilder än jag!!

0

Hans v E

6 aug 2008 kl. 23:09

Den som Enelie menar heter slåtterbroking och den är det inte. Det ser ut som en hätting, släktet Conocybe.

0

Gula

7 aug 2008 kl. 12:43

Tack Hans! Då har man nånting att gå efter iaf.!

0

Anna

7 aug 2008 kl. 18:19

Måste fråga är detta en giftig svamp?? Vi har en del på vår gräsmatta nämligen.

0

Hans v E

7 aug 2008 kl. 19:55

Vi vet ju inte ens vilken art det är. Svampen är oätlig för att den kanske ej är undersökt vad beträffar giftighet.

0

Enelie, Linköping

7 aug 2008 kl. 21:42

Idag lyckades jag hitta den i gräsmattan. Den ev. Slåtterbrokingen.
Skivorna är annorlunda jämfört med din, Gula.

Storlek: Foten på den största är 4 cm.

0

Gula

8 aug 2008 kl. 16:08

Dom är kanske släktingar??  ;-)
Just nu finns det inga kvar i krukan -  efter allt regnande har sniglarna gjort processen kort med dom -  och petuniorna har tydligen smakat bra dom också!!  :-(((

0

Enelie, Linköping

8 aug 2008 kl. 22:12

Kanske kusiner?

Jag hoppas att petuniorna tar sig igen om de får lite sol igen och att det inte är mördarsniglar som du har.

0

Gula

9 aug 2008 kl. 10:47

Nej, som tur är, mördarsniglarna har inte hunnit hit -  ännu!!! Det är dom här marodörerna som slafsar i sig både Petunior och Tagetes!!! I sällskap med mindre trädgårdssnäckor….. :-(

0

Enelie, Linköping

9 aug 2008 kl. 18:57

Otroligt vacker bild som du har tagit av marodören!
En bergsbestigare:)

Jag har, tack och lov, sluppit mördarsniglar också än så länge.
Jag har bara stora svarta skogssniglar men de verkar inte ställa till med någon skada.
Men, de gillar svamp…

0

Gula

9 aug 2008 kl. 20:56

Tack Enelie!
Ja, skogssniglarna är jag också rädd om, trots att dom gillar svamp, men dom lämnar växterna ifred iaf.!! :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone