0 290 visningar

9 svar

Dagens nada....

Stefan HBG

6 aug 2008 kl. 18:10

Vill bespara alla NVskåningar en resa till det populära stället Åvarpsbacken. Helt tomt på något matnyttigt.
Lite bilder på det som fanns kommer här.
1. Gullhorn
2.Narrkantarell
3.Visst vore stinksvampen värd ett mer fantasieggande namn!!
Några förslag?? :)

0

Stefan HBG

6 aug 2008 kl. 18:12

Några fler….....
1.Slemhorn
2.Någon som vet? Vacker var den…
3.Samma….

0

Stefan HBG

6 aug 2008 kl. 18:15

Och slutligen….
Man kan hitta vad som helst i våra tassemarker!!!!!!
1. Glömt nåt?? (kalla kårar)
2. Kan det vara svampgrossistens kassa-apparat ??

0

Stefan HBG

6 aug 2008 kl. 18:17

Ojdå, glömde ju bilderna…...

0

Stinksvampen

Karin Hedén

6 aug 2008 kl. 18:52

Det latinska namnet Phallus impudicus är väl kanske tillräckligt fantasieggande. Annars kallas den ju också liksvamp på grund av sin lukt men man kan ju också tänka sig att det är för att den är så lik.

0

Lena M

6 aug 2008 kl. 18:57

Svampen kommer vad det lider, ni har väl fått regn därnere nu ?

0

Stefan HBG

6 aug 2008 kl. 19:15

Det har du rätt i Karin, visserligen har jag inte någon latinsk ordbok framför mig men varför inte kalla den för Phallus erectus.
Javisst har vi det Lena, massor av regn under ett dygn. Lite mer kanske det börjar ploppa upp så småningom, hoppas

0

Stinksvampen

Jan A, Uppsala

6 aug 2008 kl. 19:18

Under mina halländska år 1959-60 fick jag lära mig “mycket”, bl.a. en vers i Hallandsposten om hallandsprästen” I trenne delar delte bäst, sin predikan våran präst…” (kan vara felciterat, men i avlagringarna finns originalet, om nån är intresserad. Det tar dock några veckor, heltid, att leta fram det - om det nu öht är möjligt!)
I Halland hade (har?) svampen ett namn som brukar bejublas på mina svamputställningar. Det har med det prästerliga ståndet att göra - mer säger jag inte!

0

Stinksvampen

Peter

6 aug 2008 kl. 19:20

Impudicus lär på latin betyda något i stil med fräck eller oförskämd (jämför det engelska impudent).

Den fräcka fallosen?

Kan det finnas ett bättre namn?

0

Stinksvampen

Stefan HBG

6 aug 2008 kl. 19:24

Jadu JanA, det prästerliga ståndet kan man tolka på mer än ett sätt. Kan tänka mig att den var bannlyst av kyrkan.
*ler*

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone