0 232 visningar

6 svar

Svanpbäbisar

Tina Nordberg Kolsva

6 aug 2008 kl. 21:49

Tycker det ser ut som blivande röksvsamp av något slag.Växer ganska många på en mossig stubbe.
Omkr 1cm stora i strumplästen.
Bild 2. Funnen bland björk o asplöv.ca 6 cm höga.Namnförslag önskas.

0

Tina Nordberg Kolsva

7 aug 2008 kl. 12:09

Tycker efter att ha googlat ett tag att bild 1 lutar åt gyttrad rökavamp. Någon som håller med mig?
2:an är det värre med.

0

EG

7 aug 2008 kl. 13:08

Brosknagelskivling ett förslag på 2:an

0

Hans v E

7 aug 2008 kl. 16:02

Varför inte tuvnagelskivling.
När det gäller den första kommer jag faktiskt att tänka på unga ex av stoftkremling. Då skulle substratet vara någon gammal rutten kremla.

0

Irene A

7 aug 2008 kl. 16:25

Inte tuvnagelskivling, för den har släta och blanka fötter - och växer på stubbar av barrträd.

0

Tina Nordberg Kolsva

7 aug 2008 kl. 16:36

Bild 1. De växer direkt på den mossiga stubben. Inga gamla kremlor där inte. Har bara 50 m till växtplatsen så jag kan hålla koll på utvecklingen.

0

Irene A

7 aug 2008 kl. 17:32

Visst ja, rökisarna - håller med om ditt förslag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone