Jag äter inte mina ‘gubbar’, tycker det är lite onödigt när dom ändå är relativt ovanliga! Men smaken ska det inte vara nåt fel på - hör ju till kantarellfamiljen :-) Klas har nog säkert ätit…..
Ja, jag tror dom är skyddsvärda men nån kan säkert den biten bättre än jag! Vi har mycket annat häromkring som också är ovanligt eller sällsynt!
Hej!
Jag har ätit violgubbe och tycker inte det är något speciellt med den.Jag tror att den är överreklamerad att vara speciellt god i svampböckerna bara för att den är så sällsynt.
Enligt Schweizka rapporten om arters minskande vid plockning så stämmer inte det!
Den är ju heller inte fridlyst!
Jag brukar dock bara plocka den till utställning för att upplysa folk om att den är sällsynt och om de ser den ska de rapportera till skogsstyrelsen.
I stekpanna av järn blir den svart och ser inte alls så aptitlig ut!
I år har det varit så torrt här så den har inte kommit ännu,men än finns det hopp om skogen får stå kvar,den finns dock i biotopskyddet med!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.