0 318 visningar

10 svar

Ängschampinjoner.

Salatrumpeten

7 aug 2008 kl. 18:03

Efter en längre tids värme och torka åtföljt av rikligt regn samt svalare luft återuppstår detta fenomen år efter år. De formligen växer “som svampar ur jorden”, redan efter något dygn.

0

Lena M

7 aug 2008 kl. 19:06

Kan man få se bildbevis !

0

Salatrumpeten

7 aug 2008 kl. 19:34

Tyvärr har jag redan förvällt de två kilo jag plockade på eftermiddagen, men det kommer nya tills imorgon! Av dessa var endast en lätt larvangripen! Dessutom finns det stora mängder nejlikbroskskivling på samma grönområde nära centrala Sala. Kan även tillägga att nejlikbroskingarna dök upp 2 dagar före champinjonerna.

0

Lena M

7 aug 2008 kl. 19:42

Kan man få se bildbevis ( ler )

0

Salatrumpeten

7 aug 2008 kl. 19:50

Kanske imorgon om jag inte drunknar i det förväntade ihållande regnet, då jag lider av kraftigt underbett. (det sista var ett sk. skämt).

0

guza

7 aug 2008 kl. 20:28

Inspirerad av inlägget tog jag en snabbrepa till mitt ställe- och 20 min senare kom jag hem med 6 hg-inte en enda angripen.

0

Salatrumpeten

7 aug 2008 kl. 21:01

Grattis guza! Nu kanske även Lena M tror mig, utan bildbevis för tillfället.

0

guza

7 aug 2008 kl. 21:18

Mmmm- eller hon kanske tror ändå- men ville se en vacker bild! Har ingen bild heller- mina växer på en golfbana- å man måste göra snabba räder-har blivit bortkörd därifrån tidugare.Skälet skulle vara att det var farligt att vistas där (golfboll i huvudet!), men “mina” champinjoner växer ca 2 m in från allmän väg! Hur kan golfbollarna veta var gränsen går??

0

Salatrumpeten

7 aug 2008 kl. 21:58

guza! Några av mina växer mindre än 50cm från en gång och cykelbana. Det kanske är därför de får stå kvar! Antingen så tror folk att det inte kan växa god matsvamp i stadsbebygggelse eller också är folk rädda för lite hundpink? Jag sköljer dessa. Otaliga är de svampar jag plockat bland älg, rådjurs samt rävskit. Själva pinket ser man inte ens i skogen.

0

Lena M

8 aug 2008 kl. 07:34

Jo jag tror er, skall kolla imorgon när vädret blir bättre om jag också har turen att hitta dem

0

Salatrumpeten

9 aug 2008 kl. 20:41

Det blev drygt 2 kg blandat med nejlikbroskskivling (hattar) idag oxå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone