Hittade dessa idag, det fanns flera klungor. Växte i närheten av blek taggsvamp och sillkremlor.
Kan det verkligen vara gröngul taggsvamp/svavelgul taggsvamp - Hydnéllum geogénium.
Enligt Ryman/Holmåsen och Nylén så är den sällsynt, ska finnas mest i Mellansverige.
Jag är jättenyfiken- tacksam för hjälp.
Ska gå tillbaka och ta bättre bilder.
Hej!
Visst är det gul taggsvamp som den numera kallas som du har hittat,du har säkert mer sällsyntare arter i din skog om du hittat den här!
Taggsvamparna tillhör mina favoriter,i en skog hittade jag över 20 stycken fördelade på ett antal olika familjer,där växer också violgubbe,den skogen är sedan 10 år biotopskyddad!
Grattis Anitha. I Signalarter kan du läsa mer om utbredning.
Den ger en grön färg som inte är så lätt att få. Vet inte om det är att rekommendera att använda svampen till färgning om den är sällsynt, men fruktkropparna är ju ettåriga….
Jag hade en kurskamrat från Dalarna på färgkursen som fick till detta resultat.
färgat med gul taggsvamp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.