0 420 visningar

7 svar

Ljus skivling

Lena M

14 okt 2005 kl. 07:53

I väntan på måndagen undrar jag vad det var för svampar jag såg i söndags.
Ljusa, beige/gula med en mörkare mitt i brunt. Växte i mossig granskog och i stora grupper. Svampen hade gräddfärgade skivor och ljus fot ?  Lena

0

Cobran

14 okt 2005 kl. 09:31

Nån sorts kamskivling låter troligt, men det vore tacksamt med bild eller noggrannare beskrivning.

Idag är det för övrigt fredag.

0

Irene A

14 okt 2005 kl. 22:13

Om de växer tuvade på barrträdsstubbar, skulle det kunna vara rökslöjskivling, Hypholoma capnoides, som är en senhöstsvamp (kan hittas under milda vintrar och tidig vår också).
Som ung har den bleka skivor, de blir så småningom gråvioletta, och foten blir lite brunare mot basen.

0

Lena M

15 okt 2005 kl. 09:33

Jag har tittat på alla skivlingar i databasen. Både ätliga och giftiga och de liknade mest “lundvaxskivlingen” ? De växte inte på stubbar och storleken var som ett kaffefat på de största. lena

0

Erik Ekholm

15 okt 2005 kl. 21:57

Jag fick associationer till äggvaxing, men det där med mörk hattmitt kändes tveksamt. Men nu när du nämnde lundvaxing kanske jag ska föreslå äggvaxing i alla fall. Den växer i äldre mossig granskog.

0

Lena M

16 okt 2005 kl. 09:10

Ser jag flera av denna skivling skall jag ta ett foto och titta lite närmare på den. Om jag förstår rätt, växer lundvaxskivlingen i södra Sverge med ek, bok ?  Lena

0

Hans v. E.

16 okt 2005 kl. 14:20

Jag fick associatoner till diskvaxskivlingen, Hygrophorus discoideus. Den har, som namnet anger, mörkare disk = hattmitt, är mycket slemmig och växer i mossig mark i barrskog, men blir knappast kaffefatsstor.

0

LENA M

19 okt 2005 kl. 18:32

Hittade idag en skivling som växte på stubbe, men som påminde om den jag nämde tidigare( i färgen). Men betydligt mindre. en fem-kronas storlek ungefär.Skivorna gråaktika och foten smal, mörkare mot basen och foten, tycker jag, ihålig.
Den jag frågade om för tio dagar sedan var betydligt större och mörkare i mittpartiet. OM, ni begriper vad jag menar. Måste lära mig att skicka bilder.
NÅGON, som vill tala om för mig, HUR ? Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone