0 2271 visningar

11 svar

Kejsarflugsvamp

Hasse

14 okt 2005 kl. 11:25

Är det någon som vet i vilka länder denna svamp växer? Har någon ätit den?

0

Annika Eriksson

14 okt 2005 kl. 19:40

Jag hade förmånen att få se färska exemplar på Sardinien i fjol när vi var på Cortinariuskongressen. Dessutom äta den på restaurang där ägaren hade plockat dom själv på morgonen. Maila mig din adress på annika@svamp.nu så skickar jag över lite bilder.

0

Erik Ekholm

15 okt 2005 kl. 22:38

Men Annika, du måste ju berätta hur den smakade!?

0

Annika Eriksson

16 okt 2005 kl. 23:06

...ingen speciell utpräglad smak faktiskt mer än svamp. Ett blindtest och jag har knappast gissat på just den arten, möjligtvis storkremla eller liknande. Vi njöt mer av själva upplevelsen - att först under en hel vecka ha spanat efter delikatessen och sen dagen före hemresan lite småfrusna droppa in på en krog för en kopp värmande kaffe och plötsligt upptäcka att i barens drickakyl högst ovanpå ett fat till bredden fylld med kj, så ligger den där i olika storlekar. Från stort ägg till fullt utvuxen. Vi trillade bokstavligt talat baklänges av förtjusning. Krögaren Mauro Zucca tände eld i den öppna spisen, ställde fram vin för att därefter gå i köket och anrätta några ex till oss, dels i sallad dels till stenkolsgrillat kött, ja då var lyckan fulländad om man säger så. Krogens namn?
Locanda Del Muggianeddu, Via Mons Tore 10, Tonara, Nuoro. Telefon? +39 784 63885.

0

Erik Ekholm

17 okt 2005 kl. 12:09

Tack, Annika. Det kanske är så, om nu smaken inte var så speciell, att det är svampens vackra utseende som gjort den eftersökt? Jag tänker lite på scharlakansvaxingen
och resonemang i stil med “Om en så vacker svamp är ätlig, så måste den vara trestjärnig.”

0

Annika Eriksson

17 okt 2005 kl. 12:58

..jo, det är nog så jag ser på det hela också mao svårighet att finna den i stora mänger i kombination med utseende och att det är en ätlig flugsvamp.

0

Pär Eriklin

31 okt 2005 kl. 12:32

Det är absolut den godaste svamp jag ätit, det var som en Karljohan med saffranssmak, den färgade även hela risotton gul, köp om ni får chansen, min var torkad från Marocko.

0

Alf Pallin

6 sep 2006 kl. 23:11

Hej, såg kejsarflugsvamp på saluhallen i Budapest, det var några små ex, samt en utvuxen, det gladde mig mycket att se denna svamp.

0

Rasmus Olsson

7 sep 2006 kl. 10:23

Hej!
Finns den i svenska skogar och i så fall vilken sorts skog???

0

Micke

7 sep 2006 kl. 14:43

Kejsarflugsvampen finns lika långt ut som vinet växer, en bit upp i Tyskland med andra ord.

Kejsarflugsvampen bildar mykorrhiza med ÄKTA kastanj. Denna art blir nog svår att hitta i Sverige.

Södra Tyskland är det närmaste ställe där det kan vara möjligt att hitta kejsarflugsvamp.

0

Rasmus Olsson

7 sep 2006 kl. 20:23

Tack för svaret.
Bara att åka till Tyskland då.

0

Lakki

29 sep 2022 kl. 00:23

I serbiska republika bih.

Bland den godaste svampen jag har ätit. Visst är det en stor skillnad. Den är så köttig samtidigt smakrik och fast. Bland den godaste svamp jag har ätit!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone