Jag tyckte inte den såg så lik ut, den jag har var ju i princip platt medan nejlikbrokskivlingen såg mer kupad ut. Jag hittade även andra svampar på ett annat ställe som var mer kupade som jag tycker liknar nejlikbrokskivling mer. Jag lägger med bilder från sidan på dem båda.
Foten är seg och träig som det står att den skall vara, och den liknar på bilderna. Det står någonting om att den skall ha tvärgående åsar, vilket jag inte vet vad det betyder. Jag lägger till två bilder till även fast jag känner mig ganska säker på att det är nejlikbroskskivling nu.
Håller med dig Hugo! Gifthättingen som Anithau tar upp är en helt annan svamp, med mer eller mindre tydlig ring, annan färg på sporpulvret och den bor oftast på gamla dåliga granrötter i skogen, inte i ringar på gräsmattor. Läs om den och föränderlig stubbskivling/-tofsskivling
i nån bra bok. OBS!, jag är bara en gammal amatör!)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.