"JAS" Nu i Västervik
10 aug 2008 kl. 12:30
Hej på dig. Hur kommer det sig att denna fluga är så ovanlig när det finns så mycket plattickor med gallbildningar i hela landet. Har du någon aning om det? Jag har ju läst lite av dina/era inlägg här om dem men inte varit med helt ut.
Hej JAS!
Det kan vara så här att flugan kanske inte är så ovanlig. Det är bara nästan ingen som sett den.
Flugan är ca 5mm stor och orangegul. Den hoppar omkring på bladen där den kläcks. Levnadstiden för den är osäker. Jag har följt de flugor som jag hittat under ca 1 månads tid och fotat dem eftersom. Nu verkar som om deras levnadstid är över.
Enligt Ingemar Struwe - han som håller på med det här är det endast 3 personer i Sverige som sett denna fluga, varav jag är en av dem.
Det är troligt att även andra har sett denna fluga, men inte vetat vad det varit. Det får vi kanske aldrig reda på.
Denna fluga är av sydlig härkomst, men verkar visst gilla den nordliga varianten av platticka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.