Den här soppen växte med bok i en park. Ljusbrun hatt, bitvis uppsprucken i rutmönster, 20 cm i diameter och mycket fast i köttet. Rören smutsgula, tydligt urnupna med små kantiga mynningar. Foten 7 cm hög, oregelbundet formad, mycket bred högst upp och kraftigt avsmalnande. Den nästintill stenhårda foten är citrongul högst upp, övergående i rödbrunt mot mitten, och med kraftigt ådernät. Inga tendenser till att vare sig kött eller rör skulle blåna. Smakar “neutralt”, inget bittert vad jag kan känna.
Möjligt att den är gammal, i sp fall hoppas själv vara lika spänstig vid motsvarande ålder. Många soppar blir ju rätt sunkiga med åldern, men den här skulle duga som batong.
Att den är så stor, fast och ådrad gör att jag nog utesluter ör- sammets- och rutsopp. Just ådringen får mig att tro på en Boletus. Form och färg på foten påminner dock inte om någon Stensopp jag sett. Eftersom jag sällan hittar något sällsynt har jag hoppats lite på rotsopp, men den lär smaka bittert.
Några andra gissningar?
Det är förmodligen en av de ovanligare ädelsopparna (Boletus). Man kan se nätmönstringen på den gula foten, och det verkar som det går en aning rött där i. Men den är för gammal för att man ska kunna våga sig på en kvalificerad gissning. Om rörmynningarna som yngre var gula (utan rött) så ligger bronssoppp nära till hands. Sommarsopp skulle också kunna vara en kandidat men hattfärgen stämmer inte riktigt med den (den är mer silvergrå). Men som sagt, omöjligt att säga enbart utifrån bilden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.