...skrev jag i godmorrontråden. Så blev det, men med utvikningar!
Först några mål-/matsvampar ; de kommer nu, precis som Michael modigt utlovar på text-TV, och de kommer t.o.m. i öknarna väster om U-a..
Bild 1-3 kungschampinjoner från samma mycel som i “Rapporter” 2006-10-28.
Jag har tidigare frågat om en mycket liten vit bläcksvamp men tyvärr inte fått nåt svar alls: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=99208&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&1
I tråden “Tomtsvamp” har ingen vare sig hållit med eller sagt emot i musseronfrågan.
Och i tråden “Fynd idag!” finns denna svamp, Bovista plumbea, blygrå äggsvamp (som Nylén kallar gäggsvamp) i yngre stadium! Nu gör den skäl för ‘blygrå’, bild 21.
Hej Jan! Den lilla bläcksvampen kan det vara samma som jag har i min tråd “Vad är detta då” från idag. Har fått ett förslag på Veckadbläcksvamp. Det verkar som om du gillar Nejlikebroskskivling och efter som jag hade mycket av den på gång så hade jag tänkt skicka dig lite torkad men om du kollar min tråd “Nejlikebroskskivling” så:( Men du har ju haft en rätt givande tur även om det inte blev mycket ätbart.
Jag såg din bläcksvamp innan jag skickade in min. Veckad hade under övervägande , men de stämde inte riktigt, tyckte jag. Dina har nog också en dålig rot att leva på... Min vita gör dock skäl för “Coprinus”. “Maskäten” nejlikbrosk har jag varit med om också, men när nu de torra betesmarkerna har fått lite regn,så kommer den nog. Den svampen gllar inte fetleran!
Tycker du inte att kungschampisar är bra mat? Lycklig hemresa!
Den lilla fingersvampen på lövved är kandelabersvamp (Artomyces pyxidatus), och visst är det fjällmussling. Den lilla skivlingen på grankottar ser ut som kottettätskivling (Baeospora myosura).
Bläcksvampen vågar jag inte säga något om, det finns ju minst 50 arter och mikroskopering är ofta nödvändig.
När det gäller musseronfrågan vågar jag varken säga bu eller bä. Jag håller med om att det iallfall ser ut att vara någon i gruppen kring gulnande musseron, men det finns ju några till att välja mellan, t ex Tricholoma myomyces, har inte riktigt kläm på dessa.
Tack Eneli, det tar sig nu och det kom några skurar i natt åsså…
Och tack Michael, kul att det, som jag anade, var kandelabersvamp (tycker Clavicorona var ett vackert/bra namn…) och alla fjällmusslingarna på nästan allt på samma lokal var “kul”. Men varför har jag inte lagt märke till ‘grankottetätskivlingen’ tidigare när den sägs vara så vanlig?
Betr. de grå musseronerna så lever jag kvar i den gammaldags tanken att terreum häckar med tall, scalpturatum med björk (mina blir 6-7 cm breda, ganska låga) och myomyces i lövlundar (med bok m.m.) i sydligaste landet. Och så de svartfjälliga förstås! Jag måste återupprepa min gamla synpunkt att vi MÅSTE få BRA svenska namn - helst med “folklig” förankring - på våra svampar. De vetenskapliga är ju bara dagsländor! Eller än värre… Och de svenska är inte alltid så “bra”...
Den lilla vita bläcksvampen är torr nu - om nån vill ha den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.