0 329 visningar

7 svar

3 frågetecken

Lena M

10 aug 2008 kl. 19:26

från idag.
Vad är det för svamp som doftar så starkt av lakrits men inte hade någon utpräglad smak.Ljus hatt med en dragning åt turkos, skivor i samma färg och de växte vid sidan av en gammal väg , under gran, i gräs ?

Och vad är det för ticka som går i ljust lila, på granstubbe?

Den 3:dje är väl rödbandad spindelskivling ?

0

gunhild

10 aug 2008 kl. 19:39

Den första tror jag är grön trattskivling tickan skulle jag vilja se undersidan på den tredje håller jag med om.

0

gunhild

10 aug 2008 kl. 19:42

En gissning är kött-ticka.

0

Lena M

10 aug 2008 kl. 20:03

Gunhild, jag bröt aldrig loss tickan men såg att porerna var vita, hela svampen kändes färsk.

0

Hans v E

10 aug 2008 kl. 21:03

1: Gröntratting. Ska lukta anis, inte lakrits.
2: Är bilden uppochned? Det rosa ser ju ut att ha porer och då ser det ut som den rara rosentickan.
3: Ja.

0

Lena M

10 aug 2008 kl. 21:18

Nej Hans bilden är inte upp och ner, porer vita.
Jag tycker iallafall att det luktade lakrits.
Gunhild, tack för hjälpen !

0

Lena M

11 aug 2008 kl. 06:55

Ingen som har förslag på tickan ?
kan det vara en blåticka med färgfärändring ?
Eller en helt ny art kanske, ( ler )

0

svampstaff

11 aug 2008 kl. 21:20

ehhhh??
lakrits och anis är väl för den invigde ganska samma sak? luktmässigt…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone