0 304 visningar

14 svar

Dagens guldklimpar

Tina Nordberg Kolsva

10 aug 2008 kl. 19:39

från Linköping.I ett litet grönområde i nämda stad ramlade jag på de här guldklimparna på en jättestor stubbe.Hela stubben är full, de största är som handflatan.
Kan någon hjälpa mig att namnge dem. Så vackra.Mycket sega, omöjligt att nypa loss en smakbit.

Bild 2 är lättare.

0

gunhild

10 aug 2008 kl. 19:47

Vild gissning är trådticka

0

Tina Nordberg Kolsva

10 aug 2008 kl. 20:47

Trådticka var jag åxå inne på, vad jag förstår är den så här gul som ung och bleknar senare.

0

Hans v E

10 aug 2008 kl. 20:54

Stämmer.

0

Tina Nordberg Kolsva

10 aug 2008 kl. 22:19

tack till er båda. Förstår att den inte är helt vanlig.

0

Peter

10 aug 2008 kl. 22:23

Får man fråga vilket grönområde?

0

Tina Nordberg Kolsva

10 aug 2008 kl. 22:34

Ca 100m Sydväst om Cloettabutiken i Gamla Linköping, i hagen innanför gärdesgården.De syns tydligt från vägen på höger sida om man går mot sydväst.

0

Peter

10 aug 2008 kl. 22:36

Det är ju mina jaktmarker, Vallaskogen!

Om du såg ett par med en barnvagn som gick och blängde i skogen i dag så var det nog vi.

0

Tina Nordberg Kolsva

10 aug 2008 kl. 22:51

Om ni såg en rödhårig kärring med kamera o gröntparaply.Med en mustaschprydd make så var det jag.
Det var ju inte tjock med folk idag.

0

Tina Nordberg Kolsva

10 aug 2008 kl. 22:54

Var åxå o rotade i skogen vid motionsspåren vid Ryd, där sonen bor. Det var åxå en trevlig svampskog.Men fasen vad det regnar i denna håla. ;=). Vacker stad.

0

Peter

10 aug 2008 kl. 22:57

Även Ryd ingår i mina marker, men både Gudrun och kommunens planerare har härjat där på senare år och många smultronställen är borta.

Jag skall titta efter trådtickan i morgon, bor bara några hundra meter därifrån.

0

Enelie, Linköping

10 aug 2008 kl. 23:07

Tack Tina för att du delar med dig av lokala svamprapporter.
Jag kanske tar en tur till Valla i veckan för den tickan var häftig, minst sagt.

I Rydsskogen finns det Trattkantareller. Vik av ifrån de vanliga asfalterade vägarna så hittar ni nog.
Det finns även ganska mycket ek vid ett av studentområdena. Värt att kolla in om man har lust.

0

Peter

10 aug 2008 kl. 23:21

Det finns i Rydsskogen en (fruktkropp av)kantarell som växer på exakt samma ställe varje år, långt ner i mossan så man ser den knappt. Jag brukar plocka den med andakt, som en gammal vän.

0

Enelie, Linköping

10 aug 2008 kl. 23:30

Den skatten får du vara rädd om!
...och den är bara Din, naturligtvis!

0

Tina Nordberg Kolsva

11 aug 2008 kl. 08:29

Hoppas verkligen det inte var den jag tog.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone