0 1244 visningar

18 svar

Måste söka nya marker

Evus

10 aug 2008 kl. 21:35

Vildsvin!
Gissa om jag är trött på dessa djur!

För varje år som går ser vi deras framfart växa i våra svampskogar här i Botkyrka, Salem, kring Mälaren. Dom går fram som bulldosrar och mejar ner allt.

“Säkra” svampställen är uppbökade och helt förstörda. Inte bara svampställen utan helt enkelt marker över huvudtaget.

Det känns inte längre rofyllt att gå i den förut så mysiga skogen, man är rädd att man ska ramla på dom….eller att dom ska ramla på oss.

Jag tänker inte gnälla mer, utan helt enkelt fråga dig som bor i Grödinge, Sorundatrakten hur det är med dessa djur där.

Tack på förhand säger

0

trösta dej med

klas jaederfeldt

10 aug 2008 kl. 21:39

att i tullgarnsområder söder om Järna är det ännu värre

0

Geraldine Vällingby

10 aug 2008 kl. 21:41

Ja du Evus, vi märkte det när vi var på Mälaröarna och plocka,verligen som bulldosrar.

Har bott i Sorunda tidigare, men har inte plockat svamp där på länge. Jag ska höra med kusinen om hon vet ngt.

0

Robban

10 aug 2008 kl. 21:42

Jag vet hur du känner Evus! Jag var runt och tittade på lite nya marker
i dag. Var jag än stannade där jag tyckte det såg bra ut hade svinen varit före mig. (Har grrisar dynamit)? Men i vår ska jag under söka många ställen igen, tänker att kanske Murklorna gynnas? Ett regnigt
Oskarshamn i dag.

0

Peter

10 aug 2008 kl. 22:05

Byta marker…eller utveckla en ny hobby: vildsvinsjakt! (Eventuellt med svampkniv om det kniper.)

0

Robban

10 aug 2008 kl. 22:09

Med svampkniv så undrar jag vam som blir jagad. Men lite spännande skulle det ju vara!

0

Evus

10 aug 2008 kl. 22:11

Klas, ja det var ju en tröst :-))

Geraldine, vi har pratat om att vi kanske skulle ta färjan över till Ekerö men då är det lika där alltså. Shit!

Svinen härjar visst överallt.

0

Geraldine Vällingby

10 aug 2008 kl. 22:15

Iaf på Adelsö är dom grymma mot markerna:)

0

GretheF Skåne

11 aug 2008 kl. 15:48

Dom härjar här i Skåne också man blir arg när man har krånglad sig fram till ett ställe och der står en halv svamp resten är borta

0

cicki T Belgien

11 aug 2008 kl. 17:20

Jag har helt motsatt erfarenhet (har nog skrivit om detta förut men ok tar det en gång till). Här fanns det tidigare ett vildsvinshägn och där fanns också kantarellerna (i odlad barrskog). Inte speciellt trevligt att plocka kantareller omgiven av en trupp nyfikna grisar som tror att dom ska bli utfodrade, men vad gör man inte när det ligger en gul matta! Visst var marken uppbökad men kantarellerna stod kvar.
Nu har man öppnat hägnet, inte avverkat något i skogen, och både svinen och kantarellerna är borta! Kan nån hitta en förklaring?

0

Jonnie

11 aug 2008 kl. 17:41

Kan ju iofs bero på att det är ett sämre Kantarell-år i år (om det nu var i år kontra i fjol du menade)

Jag har för övrigt samma upplevleser av Vildsvin- de verkar strunta i att böka eller käka av kantarellerna, trampar i dem gör de ju…men det det är inget mot vad en hord älgar kan ställa till med,  verkar ta mej tusan som om älgar trampar ner kantarellerna endast för att jävlas, åtminstone ser det så ut..

För några år sedan, då jag var på en riktigt fin kanterllfläck mitt inne i en granplantering, var det ett rådjuj-Råbock som av någon outgrundlig anledning, fullständigt hade massakrerat kanterllfläcken, låg bitar av kantarell utsprida runt fläcken, man kunde riktigt se hur han sparkat omkring ibland svamparna, utan att verka ha ätit av den..märkligt!!?? förmodligen tyckte han inte om vad han såg på sitt revir, eller vad tror ni??

0

cicki T Belgien

11 aug 2008 kl. 17:45

Jonnie, det är tre år sen dom tog bort hägnet, innan dess (10 år) fanns det bättre och sämre kantarellår men nu är det tomt!

0

Jonnie

11 aug 2008 kl. 22:53

OK, ja det är lite konstigt hur svampen liksom kommer och går, på vissa platser jag plockat har svampstället “tynat bort” oavhängigt om det regnar mycket eller lite, jag gissar nu bara men tror att det det har med ljus-fuktförhållanden att göra,

EX… i en del ung, tät granskog kan man under ett antal år plocka rejält med kantareller, men sedan då gallring skett (om än så ömt) har stället mer eller mindre försvunnit, där man då skogen var ung och tät kunde plocka kilovis med kantareller ses bara spridda svampar här och var..

Det kan väl hända att vildsvin har en rejäl påverkan på en del svampställen men JAG tror att sanningen snarare ligger i ovanstående..
Jag har en bekant som plockar väldigt mycket kantarell i fjällbjörksområden, hon beskriver hur svampen återkommer i ungefär samma omfattning varje år, och just fjällbjörksområden är väl ganska beständiga, de ändrar sig inte så mycket, växer på samma ställen och är ungefär lika stora hela tiden… i just fjällbjörksområden har man hittat de största och äldsta kantarellbestånden.. flera hundra år gamla vilket kanske understryker att där markförhållandena inte ändras märkvärt får man bestående stora svampområden..

(Det kanske kan vara en möjlig förklaring till varför ställena “försvinner” på en del platser, förhållandena ändras helt enkelt..)

0

Var opptimist

"JAS" Helsingborg

11 aug 2008 kl. 23:18

Jag har plockat svamp i både Skåne och Småland där svinen härjat och på de platser i Småland som jag återvänt till så måste jag säga att vissa svampar verkar bara bli fler och fler där “böket” gått fram. Trattisar, blektaggsvamp och fårticka tycker jag har ökat, problemet är att när det regnat så är svampen väldigt smutsig så ända sättet att få den ren är att skölja under kallt vatten. Och för övrigt mår väl skogen rätt bra av att det bökas runt lite och att stöta på dem är nog högst osanolikt, de skyr väl oss som pesten skulle jag tro. Har inte en varit i närheten av dem och då har jag ändå varit i deras trakter i mer än 20 år.

0

Sussie

11 aug 2008 kl. 23:53

Jag har varit ute i markerna här i Skåne i lite mer än 22 år (var 16 år när jag började) och aldrig stött på ett vildsvin. Vet inte hur jag lyckats missa dem… Dock har jag sett deras framfart, men de har aldrig skadat de svampställen jag har - däremot har människan själv orsakat mycket skada i naturen. Jag tror att vi många gånger (människosläktet) är våra värsta fiender… Eller vad tycker ni?

0

svampstaff

11 aug 2008 kl. 23:56

hm!!
är kantarellnörd sen 30år tillbaka i mkt svinrika trakter (inte bönder)...
har aldrig märkt att vildsvinen rör kantarellerna faktiskt.

0

Var opptimist

GretheF Skåne

12 aug 2008 kl. 18:21

Jas jag har mött dom i skogen men dom vänder och går den andra väg .

0

Var opptimist

"JAS" Helsingborg

12 aug 2008 kl. 18:32

Tja Grethe, du kanske smyger mer än mig, jag brukar faktiskt bröta och låta en del när jag rör mig i svinmarkerna för de är inga små och klappvänliga djur. Kanske därför som jag inte stött på dem när jag plockar svamp eller mossa. Vill jag se dem så blir det under andra förhållanden, då är det smygning som gäller bara för att få se dem.

0

Var opptimist

GretheF Skåne

12 aug 2008 kl. 19:04

Jag har fåt förtalt av en jägare att dom kan stå blixtstilla inte 25 meter från dig och du ser dom inte men dom ser dig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone