så länge de är vita innuti, men skala dem före stekning ,annars är det som att käka varma tuggummin.
Hittade i går massor av Ängsröksvamp Vasellum pratense, den skiljer sig från övriga röksvampssläkten på att den har en steril fot, om man klyver den uppifrån och ned ser man en tunn linje och olika struktur på svampköttet över och under.
Detta syns tydligt på den genomskurna svampen där de dessutom har delat på sig
*ryyyyys* Tina, jag tackar för tipset, men jag tror jag besparar mina smaklökar just ditt tips - det skulle kännas för illa att förstöra svampen med nåt så läskigt som jordgubbssylt (plockat såna bär under sommarloven i tonåren, därav att de står på rys-listan)
Fast liknelsen med pannkakor var inte så dum, det stämmer nog ganska bra :)
Testar knäckebrödet, som Jan A :)
Hittade några mindre exemplar av Vårtig röksvamp i dag som jag har rensat och ska steka i morgon. Tack för tipset om att skala dem innan man tillagar dem. Har aldrig plockat det innan. Funderade på om de kanske passar att stekas med en liten scharlottenlök, salt och peppar och lägga det på en bit bruschetta. Det borde ju ge lite extra touch. P.s. Hittade lite kantareller också. Alltid finfint med sådant också... D.s.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.